کد خبر: ۸۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
با توجه به اینکه مالکان شناورها توان تامین وثیقه را ندارند پیشنهاد می‎شود صندوق توسعه صنایع دریایی، با اتخاذ راهکارهای مناسب شرایطی را فراهم کند که کشتی به عنوان وثیقه پذیرفته شود.

یک فعال در صنعت کشتی‌‌سازی،سود تسهیلات کمیته وجود اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی را کمتر از سود تسهیلات صندوق توسعه صنایع دریایی برشمرد و گفت: تسهیلات وجوه اداره شده فقط برای ساخت و خرید کشتی است در حالی‎که تسهیلات صندوق بیشتر برای تعمیرات پرداخت میشود.

محمدپرتوینژاد که در سال‎های گذشته متقاضی دریافت تسهیلات از صندوق توسعه صنایع دریایی بوده است در گفتوگو با خبرنگار مارینتایمز اظهار کرد: با توجه به اینکه ما در شمال کشور حضور داشتیم و بانک عامل صندوق، در بندرعباس یعنی جنوب کشور مستقر بود، به همین دلیل در این زمینه مشکلات بسیاری برای ما به وجود آمد.

وی درباره نوع مشکلاتی که در این رابطه برای متقاضیان تسهیلات در استان‎های شمالی به وجود آمده بود، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات این بود که بانک، ما را ملزم به افتتاح حساب در آن شعبه و داشتن گردش مالی کرده بود، این در حالی بود که شرکت ما در شمال کشور فعالیت داشت و انجام این اقدامات عملا غیرممکن و مشکل  بود.

مدیرعامل شرکت شناورسازان منطقه آزاد انزلی افزود: البته این مشکلات با رایزنیهایی که با صندوق توسعه صنایع دریایی داشتیم در نهایت برطرف شد اما رفع موانع و مشکلات پیشرو، پروسه زمانی هشت ماهه را به دنبال داشت، علاوه بر آن متاسفانه علیرغم اینکه قرار بود تسهیلات صندوق توسعه صنایع دریایی با سود 15 درصد پرداخت شود، با در نظر گرفتن زمان واریز مبلغ به حساب شرکت، عملا این تسهیلات با سود 24 تا 28 درصد محاسبه شد.

به گفته وی، صندوق توسعه صنایع دریایی، قولهایی برای بازگرداندن مابهالتفاوت سود داده که  منتظریم عملی شود.

این فعال دریایی، در پاسخ به این سوال که آیا تسهیلات صندوق توسعه صنایع دریایی، هزینههای تعمیرات کشتی را تامین میکند، گفت: به طور کلی هزینههای تعمیرات کشتی به طور متوسط حدود 800 میلیون تومان است و تسهیلات این صندوق که تا سقف 400 میلیون تومان است می‌تواند کمک بزرگی برای شرکتهای بخش خصوصی باشد که در شرایط دشوار اقتصادی قرار دارند.

وی درباره تفاوت تسهیلات صندوق توسعه صنایع دریایی و وجوه اداره شده سازمان بنادر، گفت: تسهیلات کمیته وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی فقط به ساخت و خرید شناور در کارخانههای داخلی ارائه میشود، اما تسهیلات صندوق توسعه صنایع دریایی بیشتر برای تعمیرات کشتیها است، ضمن اینکه سود تسهیلات کمیته وجود اداره شده نسبت به صندوق بسیار کمتر است.

پرتوینژاد ادامه داد: از آنجایی که معرف دریافت تسهیلات صندوق توسعه دریایی خود صندوق است، روند دریافت این تسهیلات از بانک‎ها نسبت به سایر تسهیلات آسانتر است.

این فعال در صنعت کشتی‎سازی با ارائه این پیشنهاد که سقف تسهیلات صندوق توسعه صنایع دریایی حذف شود، گفت: اکنون تسهیلات اعطایی این صندوق تا سقف 400 میلیون تومان پرداخت می شود در صورتی که گاهی بعضی از پروژه‎ها به نقدینگی بیشتری نیاز دارند بنابراین اگر صندوق بتواند سقف تسهیلات را برداشته و با توجه به پیش فاکتوری که در همان آغاز کار از متقاضی دریافت می‎کند، میزان تسهیلات را برآورد کند، بهتر است.

وی گفت: زیرا با این کار  بعضی از پروژه هایی که قراردادهایی که به ارزش  800 تا 900 میلیون تومان منعقد می‎شوند، می توانند  تسهیلات بالاتری دریافت ‎کنند که این کار موجب رونق صنایع دریایی می‌شود.

بر گفته پرتوی‌نژاد؛ میزان تسهیلات صندوق توسعه صنایع دریایی برای شرکت‎های فعال در جنوب کشور که بارج و ...می‎سازند و یا تعمیر می‎کنند به صرفه تر از شناورسازان شمال کشور است.

وی با اشاره به اینکه مالکان شناورها توان تامین وثیقه و پرداخت هزینههای تعمیرات را ندارند، پیشنهاد کرد: صندوق توسعه صنایع دریایی با ایجاد راهکار های لازم ، شرایطی را فراهم کند که کشتی را به عنوان ضمانت تسهیلات قبول کند.

به گفته پرتوینژاد با توجه به اینکه امکان کلاهبرداری و تغییر نام کشتی در شمال کشور وجود ندارد، صندوق میتواند به راحتی کشتی را در رهن خود قرار دهد.

به گزارش مارین تایمز، صندوق توسعه صنایع دریایی، یک شرکت تخصصی دولتی نسل یک و وابسته به وزارت صنعت ، معدن و تجارت ایران است که با هدف تحقق توسعه پایدار در بخش صنایع دریایی کشور تأسیس شده و به عنوان موتور توسعه صنایع دریایی کشور، رابطی است بین حاکمیت و بخش خصوصی تا بتواند با انجام مطالعات توسعه‌ای، سرمایه‌گذاری و اعمال انواع حمایت هدفدار، موجبات توسعه روز افزون این صنایع در کشور را فراهم آورد.

حمایت‎های تسهیلاتی این صندوق شامل ارائه تسهیلات به تعمیرات شناور،اعطای تسهیلات به تولید، حمایت از پایان‌نامه‌ها، اعطای تسهیلات مالیاتی و... است.

علاوه بر صندوق توسعه صنایع دریایی، سازمان بنادر و دریانوردی نیز به‌منظور تقویت اقتصاد حمل و نقل دریایی، بهره‌برداری از موقعیت‌های مناسب آب‌های سرزمین کشور، افزایش ایمنی حمل و نقل دریایی بار و مسافر و در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز ٢٠ ساله و برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، از سال ١٣٨٢ با همکاری و توافق با سیستم بانکی کشور مقرر کرد منابع مالی داخلی خود را تحت عنوان وجوه اداره شده نزد بانکها تودیع و سپرده گذاری کند و بانکهای عامل در قبال سپرده گذاری سازمان، تسهیلات بانکی به میزان پنج برابر سپرده تودیعی به متقاضیان صاحب صلاحیت و مورد تایید سازمان بنادر و دریانوردی پرداخت کند. سازمان بنادر و دریانوردی نیز به‌منظور تشویق و ترغیب بخش خصوصی به سرمایه گذاری در حوزه اقتصاد حمل و نقل دریایی و همچنین افزایش توجیه اقتصادی طرح‌های مذکور متعهد شد که از محل منابع تودیعی، بخشی یا همه سود بانکی تسهیلات اعطایی بانک ها را براساس اولویت و سیاست‌های مصوب به‌عنوان یارانه سود بانکی از محل اصل و فرع منابع تودیعی پرداخت نماید.

سیاست‌ها و اولویت‌های اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت طبق مصوبات هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی عبارت از اجرای طرح‌های توسعه مسافری و گردشگری دریایی ، تامین تجهیزات بندری مورد نیاز بنادر توسط بخش خصوصی فعال در بنادر، تامین تجهیزات آموزشی بندری دریایی توسط موسسات آموزشی ذیربط ، اجرای فعالیتهای زنجیره تامین لجستیکی بندری و دریایی و تامین شناورهای تجاری با اولویت دریای خزر است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: