آخرین اخبار
پربیننده ترین ها
کد خبر: ۸۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گلستان با تاکید بر اینکه دو بندر ترکمن و گز به هیچ عنوان قابلیت احیا ندارند گفت: به دلیل مسدود بودن آبراه‎های چاپقلی و خوزینی که منتهی به دریای خزر هستند، شرایط احیای این دو بندر فراهم نیست.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گلستان از توقف فعالیت‎ها در بنادر ترکمن و گز خبر داد و درباره وضعیت واگذاری این بنادر گفت: هم اکنون بندر گز تحویل استانداری شده است، همچنین در حال مذاکره با شیلات و یک شرکت دیگر برای سرمایه‌‎گذاری در بندر ترکمن هستیم.

الله‌یار اسعدی در گفت‎وگو با خبرنگار مارین‎تایمز، با بیان اینکه ساخت بندر خواجه نفس توسط بخش خصوصی از سال 85 با دریافت مجوز دوساله از سازمان بنادر و دریانوردی آغاز شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه در برنامه زمانی تعیین شده هیچ پیشرفت اجرایی حاصل نشد، به ناچار این مجوز به مدت یک سال تمدید شد.

او با بیان اینکه به دلیل عدم اجرای عملیات ساخت و ساز، مجوز این بندر برای سومین بار تمدید شد، گفت: اگرچه از طرف سازمان بنادر و دریانوردی چندین مرحله به این سرمایه‎گذار مجوز ساخت داده شد، اما عملیات اجرایی و عمرانی در این منطقه انجام نشد.

اسعدی با بیان اینکه در سال 90 سرمایه گذار تغییر کرد و سرمایه‎گذار جدید این پروژه هم تا سال 93 درگیر تغییر و تحولات سهام خود بود، گفت: با توجه به اینکه در سال 93 زمان مجوز به پایان رسیده بود، سرمایه‎گذار باید نسبت به تمدید و صدور مجوز جدید اقدام می‎کرد.

او با تاکید بر اینکه همچنان منتظر سرمایه‎گذار و ارائه طرح از سوی او هستیم، ادامه داد: کمیته صدور مجوزهای سازمان بنادر، به منظور تمدید مجوز ساخت بندر خواجه نفس دو شاخص فنی و سه  شاخص حقوقی برای سرمایه‎گذار در نظر گرفت که متاسفانه تاکنون شخص سرمایه‎گذار نتوانسته خواسته‌های سازمان بنادر را تامین کند.

این مقام مسئول با اشاره به بنادر ترکمن و گز، گفت: در سال‎های اخیر به دلیل پسروی آب، دو بندرگز و ترکمن فقط کاربری گردشگری پیدا کردند اما در حال حاضر با توجه به اینکه حوضچه ها و موج‎شکن‌های این دو بندر به طور کامل در خشکی قرار گرفته‎اند، قابلیت گردشگری هم در این بنادر وجود ندارد.

او با تاکید بر اینکه دو بندر ترکمن و گز به هیچ عنوان قابلیت احیا ندارند، ادامه داد: به دلیل مسدود بودن آبراه‎های چاپقلی و خوزینی که منتهی به دریای خزر هستند، امکان احیای این دو بندر فراهم نیست. قبل از احیای این بنادر دولت باید برای بازگشایی این آبراه‎ها میلیاردها تومان هزینه کند.

اسعدی در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت فعلی بنادر استان گلستان باعث پس‎رفت  و هدر رفت سرمایه در این منطقه نشده است، گفت: از آنجا که تاکنون سرمایه‎گذاری قابل توجهی در بنادر این استان انجام نشده بنابراین پس‌‎رفت سرمایه‎ای هم در کار نیست.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گلستان هم‌‎اکنون بنادر ترکمن و گز تعطیل هستند.

او درباره واگذاری این دو بندر گفت: هم‎اکنون بندر گز تحویل استانداری شده و اقداماتی در بخش دریا و خشکی بویژه در حوزه گردشگری در حال انجام است درباره بندر ترکمن هم در حال مذاکره با سازمان شیلات و یک شرکت دیگر هستیم تا با همکاری آنها اقدامات لازم در این بندر انجام شود.


مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: