آخرین اخبار
پربیننده ترین ها
کد خبر: ۸۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴
رییس جدید هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی تعامل با تمام جامعه دریایی کشور را از اولویت‎های اصلی ابن انجمن اعلام و در عین حال از رفتارهای غیرحرفه ای برخی از افراد درخصوص انتخابات اخیر این انجمن انتقاد کرد.
رییس جدید هیات مدیره انجمن مهندسی دریایی درباره اولویت‌های کاری هیات مدیره جدید این انجمن با اشاره به اینکه فعالیت‎های موثر در حوزه دریا در دستور این هیات مدیره قرار دارد، گفت: هیات مدیره جدید از ابتدای کار ژرف‎اندیشی را در دستور کار خود قرار می‎دهد تا از هر گونه سخن و کار شعارگونه پرهیز و از فعالیت‎هایی که تقابل ایجاد کرده و به حل مشکلات کمکی نخواهد کرد دوری  کنند.

حسین فاضل در گفتگو با خبرنگار مارین تایمز با اشاره به اینکه تعامل با تمام جامعه دریایی کشور از اولویت‎های اصلی انجمن مهندسی دریایی خواهد بود از تلاش‌های همه هیات مدیره‌های قبلی انجمن تشکر و قدردانی کرد ولی در عین حال از رفتارهای غیرحرفه ای برخی افرادی خاص که نتوانسته‌اند حضور جدی در دوره جدید هیات مدیره داشته باشند انتقاد کرد.

وی  در این ارتباط گفت: این افراد از این نتیجه عصبانی هستند و در حال تلاش برای بهانه‎جویی و برهم زدن نتایج انتخابات هستند، درصورتیکه این تغییرات خواست جامعه دریایی است و کسی نمی‏ تواند در مقابل آن مقاومت نماید.

مدیرعامل پیشین صندوق توسعه صنایع دریایی همچنین اظهار کرد: از همه ارگان‎های دریایی چه ارگان‎هایی که در دوره گذشته در انجمن مهندسی دریایی حضور داشته و چه آنهایی که به دلیل انحصار طلبی و رفتار غیرحرفه ای برخی از افراد خاص، خود را کنار کشیده بودند درخواست داریم اکنون با این انجمن همکاری کنند تا بستری مناسب برای ارتقای تعاملات بین اعضا و فعالان دریایی از یک سو و تعامل جامعه دریایی کشور با سایر کشورها از سوی دیگر بیش از پیش مهیا شود.

ضرورت افزایش سهم دریا در اقتصاد کشور

رئیس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران، تلاش جهت افزایش سهم دریا در اقتصاد کشور را یکی از وظایف مهم این  انجمن دانست و خاطرنشان کرد: سهم اقتصاد دریا از تولید ناخالص داخلی در کشور قابلیت افزایش تا 20 درصد را دارد ولی اکنون با این میزان فاصله زیادی وجود دارد.

وی با بیان اینکه  ارتقای مقیاس توانمندی شرکت‎های دریایی یکی از الزامات افزایش سهم اقتصاد دریا در تولید ناخالص داخلی است گفت:  این مهم می‏‌تواند از طریق ایجاد بسترهای مناسب برای انجام همکاری‌های فیمابین اعضای جامعه دریایی و همکاری‏های خارجی حاصل ‎شود. بنابراین یکی از اولویت‎های کاری انجمن مهندسی دریایی ایجاد بسترهای لازم برای ارتقای توانمندی شرکت‏های دریایی است.

توسعه آموزش‏‎های دریایی و موضوعات بین رشته ای

فاضل با اشاره به اهمیت آموزش‎‏های دریایی، ارتقای رشته‌های دریایی و اصلاح سرفصل‏ دروس برخی از رشته‎های دریایی را ضروری دانست وگفت: انجمن مهندسی دریایی اصلاح فرایندهای آموزشی برای ارتقای مفاهیم درسی متناسب با نیازهای علمی، پژوهشی و صنعتی بخش دریا در دستورکار خواهد داشت.

وی افزود: علاوه بر اصلاح سیلابس‌های درسی، ایجاد دوره‎‏های جدید بین‎رشته‎ای نیز از دیگر برنامه‎هایی است که انجمن با همکاری وزارت علوم پیگیری خواهد کرد؛ چراکه از الزامات توسعه صنایع دریایی وجود تخصص‏های بین رشته ای مانند مدیریت صنایع دریایی است.

رئیس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران خاطرنشان کرد: زمانی که در صندوق توسعه صنایع دریایی حضور داشتم نیز برنامه هایی را طراحی و اجرا کردیم که از دانشجویانی که در حوزه‎های بین رشته‌ای فعالیت میکنند حمایت شود و پایان‎نامه و یا تحقیقاتی را که در این حوزه‌ها انجام می‌شد نیز تحت پوشش قرار گرفت که این مسیر همچنان ادامه دارد.

تمرکز بر تعمیر شناورهای بزرگ ارزش اقتصادی بیشتری از ساخت دارد

فاضل  در ارزیابی وضعیت  فعلی صنعت کشتی‎سازی در کشور ، اظهار کرد: در بررسی وضعیت صنعت کشتی‎سازی باید خاطر نشان کرد که این صنعت جدای از سایر صنایع نبوده و وضعیت عمومی صنعت کشور بر این صنعت مهم نیز تاثیرگذار است، بنابراین همه موانعی که موجب رکود صنایع کشور شده، این صنعت را نیز متاثر‏ کرده است. لیکن جدای از وضعیت عمومی حاکم بر صنعت کشور، فرصت‏‎ها و تهدیدهایی منحصر به این صنعت وجود دارد.

وی درخصوص کشتی‏‎سازی‎‏های کوچک و متوسط یعنی تا کمتر از پنج هزار تن (GT) آمارها و تجربه دهه گذشته نشان می‏ دهد وضعیت نسبتا مناسب بوده و سالانه حدود 20 فروند شناور فلزی در کشور ساخته و تحویل شده است و با توجه به زیرساخت‏های موجود، امکان جذب تقاضا تا دو برابر این مقدار هم وجود دارد. بنابراین با اقداماتی می‎‏توان این وضعیت را ارتقای داد؛ به‌عنوان مثال برای رونق کارخانجات ساخت شناورهای کوچک و متوسط همزمان بایستی نسبت به تامین سرمایه درگردش و بازاریابی داخلی و منطقه‏‎ای اقدام کرد و همچنین برای بهبود سطح خدمات این کارخانجات اجرای برنامه‏‎هایی از قبیل ارتقای سطح آموزش‏ها و مهارت‏ها و بهبود فرایندها ضروری است.

فاضل با بیان اینکه کشتی‎سازی‏‎های بزرگ کشور، آمارها و تجربۀ تحویل شناور نشان می‏ دهد که در مجموع وضعیت خیلی مطلوبی نداشته و نداریم گفت:هرچند سرمایه‏‎گذاری‏‎های بزرگی در کشور انجام شده لیکن این سرمایه‌گذاری‌ها نیازمند تکمیل هستند تا بتوانند کارکرد مناسبی را ارائه دهند.

رئیس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران ادامه داد : ازطرفی باتوجه به چند وجهی بودن پروژه های بزرگ به لحاظ مدیریتی،تامین نقدینگی، تامین مواد و تجهیزات و ... و تجربه کم کارخانجات برای اجرای با کیفیت و به موقع اینگونه پروژه‎‏ها، ضروری است برای بهبود وضعیت کشتی‎سازی های بزرگ، مشارکت هوشمندانه با برندهای معتبر بین المللی را در دستور کار قرار داد. هرچند که بعضی از بررسی‎ها نشان می‏‎دهد در کشور ما، تمرکز بر تعمیر شناورهای بزرگ ارزش اقتصادی بیشتری از ساخت آنها دارد؛ برای این منظور نیز مشارکت با برندهای معتبر علاوه بر اصلاح فرایندهای مدیریتی می‎‏تواند افزایش اعتماد مشتریان و در نتیجه کسب سهم بازار بیشتر را موجب گردد.

تصدی‏گری دولت در کشتی‎‎سازی‏‎ها یک اشتباه راهبردی است.

رئیس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران تاکید کرد:در کشتی‎سازی‎های بزرگ دولت باید تصدی گری خود را کاهش داده و کارخانجات را بخش‏های خصوصی واقعی و توانمند واگذار نماید. تصدی‏گری دولت در کشتی‎‎سازی‏‎ها یک اشتباه راهبردی است.

رئیس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران درباره  تجربه واگذاری صدرا گفت: در آن واگذاری، به صورت ریشه‎ای و صحیح به موضوع نگاه نشد، صدرا به یک نهاد غیر صنعتی و غیر تخصصی واگذار شد که این بخش نیز تنها به سودآوری کوتاه مدت و در مقیاس شرکتهای بازرگانی فکر می کرد و  نهایتا ضمن از دست دادن سرمایه های انسانی، مشکلات مالی بیشتری برای این شرکت ایجاد شد.

فاضل گفت: بنابراین بخش خصوصی باید صلاحیت فنی، حرفه‎ای و مالی برای پذیرفتن این مسوولیت را داشته باشد. در واگذاری شرکت‎های بزرگی همچون صدرا و ایزوایکو، طراحی فرایند واگذاری ساده نبوده و باید مطالعات و بررسی‎های فراوانی در ابعاد مختلف مسئله توسط تیم‎های حرفه ای صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه دراینگونه واگذاری‎ها انجمن مهندسی دریایی می‎‏توانند نقش محوری و موثری ایفا نماید افزود: نقش می‏‎تواند در طراحی فرایند واگذاری، ایجاد مشارکت بین چند شرکت داخلی و خارجی برای افزایش توان مدیریتی شرکت‏های داخلی و در نتیجه پذیرش مسئولیت صنعت توسط بخش خصوصی، نظارت برفرایند واگذاری و پایش وضعیت صنعت پس از واگذاری تعریف شود. با توجه به تجربه‎‎‏های جهانی ایفای نقش انجمن‏‎های تخصصی در واگذاری کارخانجات می‏‎تواند موفقیت فرایند را تضمین کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: