کد خبر: ۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲
مدیرعامل صندوق صنایع دریایی مطرح کرد:
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی بازگشت سرمایه در زمینه تعمیرات شناورهای دریایی و فراساحل را نسبتا سریع دانست.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی اعلام کرد: بازگشت سرمایه در حوزه صنایع دریایی اهمیت زیادی دارد و بازگشت سرمایه برخی از پروژه‎های فراساحل در کمترین زمان ممکن تحقق خواهد یافت.



به گزارش مارین تایمز، حسین ابراهیم‎زاده فاضل در جریان نشستی در معاونت علمی و فناوری ریاست‎جمهوری گفت: نرخ پول در ایران زیاد است و اگر بازگشت سرمایه نیز با تأخیر همراه شود؛ سرمایه‎گذاری در حوزه دریایی با توجه به نرخ سود تسهیلات 28 تا 31 درصدی باصرفه نخواهد بود.

وی با بیان آنکه «سرمایه برخی از پروژه‎های دریایی بازگشت نسبتا خوبی دارند»، یادآور شد: بازگشت سرمایه در زمینه تعمیرات شناورهای دریایی و فراساحل نسبتا سریع است و تسهیلات 12 تا 20 درصدی بانک‎ها و صندوق‎های دولتی می‎تواند به این بخش رونق بخشد.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی توضیح داد: اصولا پروژه‎های دریایی از حیث تامین مالی می‎توانند به سه دسته تقسیم شوند: دسته اول پروژه‎هایی هستند که بازگشت سرمایه خوبی دارند، نظیر سکو های حفاری و تامین مالی آنها می‎تواند از روش‎های مختلف نظیر بورس صورت پذیرد. دسته دوم پروژه‎هایی هستند که بازگشت سرمایه نسبتا خوبی دارند و نیاز به تسهیلات مالی کمتری دارند نظیر حوزه تعمیرات که صندوق توسعه دریایی نگاه ویژه‎ای به آن دارد و دسته سوم که بازگشت سرمایه در آنها  بلندمدت‎تر است و بحث تامین مالی در آن پروژه‎ها مطرح نیست؛ بلکه  نیاز به حمایت در آنها مطرح است و باید مدل‎های مختلف حمایت دولتی برای آنها در نظر گرفته شود.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی در ادامه افزود: با مطالعه کشورهای توسعه‎یافته در بحث دریا به این نتیجه رسیدیم که وجود موتورهای توسعه می‎تواند زنجیره‎های لازم برای رشد و تکامل را ایجاد کند و تشکیل هلدینگ‎های دریایی می‎تواند به‎عنوان یکی از این راه‎حل‎ها مطرح شود.

وی تاکید کرد: با ایجاد این هلدینگ‎ها  تعامل بهتری میان کشتی‎سازها و کشتیران‎ها صورت می‎گیرد و خود به خود تسهیلات مالی نیز به خوبی در نظر گرفته می‎شود.

فاضل با اشاره به مزیت‎های تکمیل زیرساخت‎‏های مورد نیاز صنایع دریایی و بندری توسط دولت، اظهار داشت: با توجه به حجم زیاد سرمایه‎گذاری در این بخش دولت می‎تواند پس از تکمیل زیرساخت‎های مورد نظر آن را به بخش خصوصی واگذار کند؛ زیرا این صنایع مثل زنجیره، صنایع دیگری را به چرخش درمی‎آورند.

در صورت وجود ارزش افزوده در بخش دریا بانک‎ها وارد خواهند شد
احمد رفعت، رییس دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی، نیز در این نشست اظهار داشت: متاسفانه پژوهش و تحقیقات علمی مراکز آموزشی و دانشگاهی در کشورمان به مرحله اجرایی نمی‎رسد.

وی تصریح کرد: با این حال در صورتی که طرح‎های اقتصادی در حوزه دریا و بندر ارزش افزوده بیشتری داشته باشند بانک‎ها منابع مالی مورد نیاز شرکت‎های دریایی را تأمین خواهند کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: