کد خبر: ۸۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴
به گفته معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، نمی‎توان گفت که از بین خلیج فارس و دریای خزر، کدام دریا آلوده‎تر است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست،با اشاره به اینکه با اجرایی شدن برجام، همکاری‌های بین‌المللی ما افزایش پیدا کرده است، گفت: تاکنون مذاکراتی با کشورهای ژاپن، هلند، نروژ و آلمان در حوزه شناسایی راهکارهای مقابله با گرد و غبار، مدیریت سواحل و طرح جامع مدیریت محیط زیستی داشته‌ایم؛ علاوه بر این نروژی‌ها ما را به بازدید از این کشور درخصوص مدیریت محیط زیستی صنایع بازیافت کشتی و پرورش ماهی در قفس دعوت کرده اند.

پروین فرشچی، در گفت‌وگو با خبرنگار مارین تایمز، در پاسخ به این سوال که آیا آلودگی‌های دریای خزر و خلیج فارس به حدی است که ماهی‌ها و آبزیان این مناطق را غیرقابل مصرف کند، گفت: آلودگی‌های آبی به حدی نیست که مانع از مصرف آبزیان شود چون ممکن است در یک محدوده جغرافیایی یا نقاط خاص مثلا نزدیک سکوها یا پالایشگاه‌های نفتی یا خروجی یک کارخانه آلودگی بیشتری را شاهد باشیم به بیان دیگر هیچ کدام از فرآورده‌های غذایی دریایی در این دو دریا به اندازه‌ای آلوده نیستند که بگوییم قابل مصرف نیستند.

او با بیان اینکه نمی‌توان گفت که دریای خزر آلوده‌تر است یا خلیج فارس، اظهار داشت: این مقایسه اساسا درست نیست چون آلودگی‌ها کانونی است به عنوان مثال، زمانی شاهد کشند سرخ در آب‌های جنوبی هستیم در حالی که این اتفاق در دریای خزر رخ نمی‌دهد اما در مقابل در  آب‌های ساحلی و شناگاه‌های دریای خزر به دلیل ورود و تصفیه نشدن فاضلاب، شاهد آلودگی آب دریا هستیم.

ضرورت ممنوعیت صید ترال در مناطق مرجانی

فرشچی در خصوص آسیب‌های صید ترال نیز گفت: صید ترال اگر در مناطقی باشد که مرجان‌ها یا گونه‌های کف‌زی وجود دارند، این گونه‌ها  را جابه‌جا می‌کند و باعث آسیب رسیدن به مرجان‌ها می‌شود.

وی با ابراز مخالفت در مورد صید ترال گفت: صیادان نباید در آب‌های ساحلی و نزدیک به ساحل از صید ترال استفاده کنند ضمن اینکه باید شیلات را این مساله را پیگیری کند تا صید ترال را به خصوص در مناطقی که زیستگاه مرجان‌ها است، ممنوع کند.

سهم محیط زیست دریایی در سند توسعه صنایع دریایی

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص برنامه ششم نیز با تایید اینکه در برنامه ششم توسعه مسائل محیط زیست دریایی به درستی دیده نشده است، گفت: با  این همه این موضوع در سند توسعه صنایع دریایی کاملا دیده شده است علاوه براین در سند توسعه علوم و فناوری‌ها، فناوری‌های مورد نیاز خود را مطرح کرده‌ایم ضمن اینکه در سند توسعه گردشگری دریایی هم مواردی در حوزه محیط زیست دریایی مورد توجه قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: اگرچه در سند بالادستی برنامه توسعه مسائل محیط زیست به طور کلی مطرح شده، اما راه ما را هم نبسته تا جزئیات کار تهیه شود. همچنین، اگر سند توسعه دریایی اجرایی شود ، نیازهای ما را تامین خواهد کرد.

فرشچی در پایان، در خصوص نتایج ارزیابی خسارات محیط زیستی آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی نیز خاطرنشان کرد: این بررسی باید روندی را طی کند که این حادثه تا چه حد بر محیط زیست تاثیر داشته و در آن منطقه چه گونه‌ها و چه اکوسیستمی حضور داشته است تا بتوانند روی روش‌های تخمین خسارت کار کنند که هنوز آماده نشده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: