آخرین اخبار
پربیننده ترین ها
کد خبر: ۸۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان راه‌اندازی گردشگری و تفریحات دریایی در دریای خزر را یکی از اولویت‎های این اداره اعلام کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با اشاره به افزایش 120 درصدی گشت‎های دریایی در بندر انزلی گفت: این اداره جذب سرمایه‎گذار بخش خصوصی برای ایجاد مجتمع گردشگری دریایی (مارینا) فراخوان کرده است که در این راستا  هفته آینده طرح‎های سرمایه‎گذاران را دریافت خواهیم کرد.

حسین چراغی به خبرنگار مارین‌تایمز گفت: با توجه به ایجاد یک پست اسکله تفریحی، وجود پایانه بین‎المللی مسافری دریایی در  بندر انزلی و همچنین تاکید مقامات وزارت راه‌و‌شهرسازی و سازمان بنادر ودریانوردی، راه‌اندازی گردشگری و تفریحات دریایی در دریای خزر یکی از اولویت‎های اداره بنادر ودریانوردی گیلان تعیین شده است.

وی  در همین ارتباط تصریح کرد: بنابراین از ماه‎های آغازین امسال، مطالعات وسیعی برای راه‎اندازی  گردشگری و مسافرت های دریایی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‎ها و مزایای دریای خزر باید بتوانیم تفریحات و در ادامه آن گردشگری دریایی را توسعه داده و از امکانات موجود در این زمینه استفاده کنیم.

مدیرکل اداره  بنادر و دریانوردی گیلان یادآور شد: به همین دلیل در برنامه توسعه‎ای بندر، به دنبال ایجاد یک مجتمع گردشگری دریایی بودیم که خوشبختانه با تصویب سازمان بنادر ودریانوردی این کار جنبه عملی به خود گرفت، بنابراین مطالعات اولیه را انجام دادیم و اکنون در صدد آن هستیم تا یک مجتمع گردشگری دریایی که در همه جای جهان به نام مارینا شناخته می‎شود، احداث کنیم تا گردشگری دریایی را با مزایای جانبی آن به منصه ظهور برسانیم.

چراغی با اشاره به اینکه احداث چنین مجتمعی نیاز به سرمایه زیادی دارد که تامین آن از عهده دولت و اداره بنادر گیلان خارج است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل با یک فراخوان، بخش خصوصی علاقه‎مند به این حوزه را به ارائه طرح‎های پیشنهادی و سرمایه‌گذاری در این عرصه دعوت کرده‎ایم.

وی افزود: هفته آینده شرکت‎هایی که به ایجاد چنین مجتمعی علاقه‎مند هستند باید طرح‎های خود را به ما  ارائه دهند که در این راستا ، طرحی  که بهتر و توجیه اقتصادی داشته باشد به شرط توان انجام فعالیت‎های دریایی، ساحلی و داشتن پشتوانه مالی قدرتمند ، انتخاب و اجرا خواهد شد.

مدیرکل اداره بنادر ودریانوردی گیلان در پاسخ به این پرسش که آیا احداث کل مجتمع را به یک شرکت از بخش خصوصی واگذار می‎کنید و یا هر قسمتی را به صورت مجزا به بخش‌های مختلف می‎دهید؟ اعلام کرد: از آنجایی که می‎خواهیم این طرح برای سرمایه‎گذار توجیه اقتصادی داشته باشد کل طرح را به صورت یک بسته کامل به یک شرکت واگذار خواهیم کرد تا اگر بخش خصوصی از حوزه دریایی درآمد زیادی نداشت، بتواند از حوزه ساحلی، تجاری و ... بهره‎مند شود.

وی با اشاره به اینکه در سراسر جهان 645 مارینا احداث شده است، گفت: با این وجود، احداث مارینا در بندر انزلی برای نخستین بار در ایران ثبت خواهد شد زیرا تاکنون هیچ کدام از استان‎های ساحلی کشور دارای چنین مجتمعی نبوده‎اند بنابراین با اجرای این طرح می‎توانیم نمونه‎ای برای بهره‎گیری دیگر استان‎ها باشیم.

چراغی تاکید کرد: در این مجتمع گردشگری دریایی (مارینا) آلاچیق‌های ساحلی، رستوران دریایی، کلوپ ورزش‌های دریایی، هتل، مراکز خرید و... نیز وجود دارد تا سرمایه‌گذار بخش خصوصی بتواند با استفاده از این مکان‎ها توجیه اقتصادی کار خود را بالاتر برد.

به گفته چراغی؛ سازمان‌ها و ارگان‎های مرتبط مانند سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان بنادر و دریانوردی و ... باید همکاری‎های خوبی با بخش خصوصی داشته باشند و تسهیلاتی را در اختیار آن قرار دهند.

برشماری مشوق‎های دولتی برای ایجاد مارینا

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این طرح چه بسته‎های تشویقی در نظر گرفته‎اید؟ اظهار کرد: نخستین مشوقی که بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری در این طرح ترغیب می‎کند ایجاد زیرساخت‎های آماده در انزلی است.

این مقام مسوول در اداره بنادر ودریانوردی گیلان خاطرنشان کرد: یکی از این زیرساخت‎ها موج‎شکن 1700 متری است که بخش خصوصی می‎تواند روی آن تاسیسات تفریحی نصب کند علاوه بر آن، یک پست اسکله تفریحی به طول 140 متر برای پهلودهی کشتی‎های مسافری و چهار هکتار زمین نیز آماده واگذاری به بخش خصوصی است، علاوه بر آن سازمان بنادر ودریانوردی برای خرید کشتی‎های مسافری و تفریحی تسهیلات بدون بهره بلندمدت از محل کمیته وجوه اداره شده به بخش خصوصی اختصاص می‎دهد.

افزایش 120 درصدی گشت‎های دریایی در بندر انزلی

چراغی درباره فعالیت کشتی میرزا کوچک‌خان در این بندر تاکید کرد: کشتی میرزا کوچک‌خان پس از دوره طولانی غیرفعال بودن، از نوروز امسال فعال شده است و هفته‎ای سه تا چهار مرتبه به گشت دریایی می‎پردازد البته این کشتی می‎تواند در فاصله دو مایلی بین بنادر آستارا و چمخاله نیز به جابه‏جایی مسافران بپردازد.

وی افزود: در بخش تفریحات و گشت‌های دریایی حدود 120 درصد افزایش داشتیم که بخش قابل توجه آن ناشی از  از سرگیری فعالیت کشتی میرزا کوچک‌خان است.

رشد 45 درصد تخلیه وبارگیری کالا در بندر انزلی

مدیرکل اداره بنادر ودریانوردی گیلان در ادامه افزود: با برنامه‌ریزی و هدف‎گذاری دقیق توانستیم در چهار ماهه امسال حدود 45 درصد افزایش عملکرد تخلیه و بارگیری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته داشته باشیم این بهبود عملکرد در این بندر در حالی محقق شد که دیگر بنادر شمالی کشور و حتی برخی بنادر جنوبی نیز با کاهش عملیات تخلیه و بارگیری مواجه بودند.

کاهش قیمت تمام‌شده هزینه حمل و نقل کالا در بندر انزلی

چراغی با اشار هبه اینکه در بندر النزلی سعی در رقابت پذیری داریم، گفت:بر همین اساس با کمک کاهش قیمت تمام شده هزینه حمل و نقل دریایی کالاها در بندر انزلی نسبت به سایر بنادر هم رقابت پذیری در این بندر را بالا برده و هم صاحبان کالا را به این انتقال کالاهای خود از این بندر جذب کردیم.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای جذب 100 میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی در سال جاری، اظهار کرد: با توجه به جذب 70 میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی در سال گذشته برای امسال رقمی حدود 100 میلیارد تومان را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که سعی داریم در راه تحقق آن گام برداریم.

بهره‌برداری از اسکله دوم بندر آستارا در هفته دولت

مدیرکل اداره بنادر ودریانوردی گیلان با اشاره به اینکه بندر آستارا به عنوان یکی از بنادر استان گیلان پتانسیل خوبی در حوزه صادرات و ترانزیت دارد، خاطرنشان کرد: در نظر دارم تا در هفته دولت اسکله دوم این بندر را نیز به بهره‎برداری برسانیم که با این کار ظرفیت صادراتی و ترانزیتی بندر آستارا به دو برابر افزایش می‎یابد و پتانسیل خوبی برای جذب کالاهای غرب کشور در حوزه صادرات، واردات و ترانزیت به کشورهای همجوار است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: