کد خبر: ۸۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
براساس اعلام بیمکو ، بازار کشتی‎های کانتینری به دلیل ظرفیت بیش از تقاضا، و نیز رکود اقتصاد جهانی دچار افت شدیدی شده است.

شورای دریانوردی بین‎المللی و حوزه دریای بالتیک (بیمکو) در تازه‎ترین گزارش خود از بازار کشتی‎های کانتینری بارقه‎هایی از امید را به کانتینربرها نشان داد.

به گزارش گروه بین المللی مارین تایمز، بازار کشتی‎های کانتینری به دلیل ظرفیت بیش از تقاضا، و نیز رکود اقتصاد جهانی دچار افت شدیدی شده است. اما بیمکو اعلام کرد که در پنج ماهه نخست سال 2016 میلادی فعالیت اوراق کشتی‎های کانتینری نزدیک به سه برابر در مقایسه با مدت مشابه سال 2015 رشد داشت.

رشد اوراق این کشتی‎ها نشان می دهد که مالکان کشتی‎های کانتینری در تلاشند تا بتوانند توازن عامل‎های پایه‎ای در بازار را به حال عادی بازگردانند. با این وجود گفته می‎شود که برای بازگرداندن تعادل میان عرضه و تقاضا در این بازار باید راه درازی طی شود.

بیشترین اوراق‎سازی از ابتدای ماه ژانویه تا کنون در بخش کشتی‎های پانامکس با ظرفیت سه تا شش هزار TEU صورت گرفته است. در این بخش نزدیک به 150 هزار و 863 TEU از ظرفیت ناوگان جهانی اوراق شده است. این تعداد برابر با تعداد کشتی های پانامکس اوراق شده در سالهای 2014 و 2015 است.

یکی از دلایل افزایش اوراق کشتی‎های پانامکس عدم ضرورت استفاده از این نوع کشتی‎ها پس از بازگشایی آب بندهای جدید کانال پاناما است. جدید کشتی های نئوپانامکس با عرضه 49 متر و ظرفیت بالاتر می‎توانند در آب بندهای عبور کنند. نخستین کشتی که از این آب بند جدید عبور کرد نه هزار و 443 TEU ظرفیت داشت.

پتر سند، تحلیلگر ارشد بیمکو، گفت: "طی سال 2016 میلادی شرایط بسیار بد بازار که ناشی از عرضه بالای کشتی‎های کانتینری بود موجب افزایش اوراق شد. با در نظر گرفتن افزایش بسیار ناچیز تقاضا برای کشتی‎های کانتینری، بالا رفتن اوراق کشتی‎ها راه حلی است که می‎توان به واسطه آن شکاف میان عرضه و تقاضا در بازار را کاهش داد. بنابراین بیمکو پیش‎بینی می‎کند که اوراق کشتی های کانتینری در سال 2016 به 400 هزار TEU برسد."

نرخ اجاره روزانه کشتی‎های پانامکس از 15 هزار و 800 دلار در روز در ماه مارس 2015 به پنج هزار و 755 دلار در روز در ماه جولای امسال سقوط کرده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: