کد خبر: ۷۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
سازمان محیط زیست:
اولین درخواست برای ایجاد صنعت اسکراپ در سال 1365 به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شد که قرار بود در خلیج چابهار و دریای عمان این کار انجام شود که در آن زمان هم مورد موافقت قرار نگرفت.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به مخرب بودن صنعت اسکراپ کشتی تاکنون هیچ مجوزی برای این کار در کشور از سوی سازمان محیط زیست صادر نشده است.

به گزارش مارین تایمز، پروین فرشچی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: اسکراپ صنعت پر درآمدی است اما بیشتر از آنکه درآمد زا باشد آلودگی بسیار بالایی دارد.

وی اظهار کرد: از بیش از 180 کشور دنیا فقط در شش کشور از جمله هندوستان، ترکیه، نروژ، هلند، پاکستان و اندونزی این صنعت ایجاد شده است که نشان می‎دهد به علت آلودگی بالا کشورها رغبتی به راه اندازی مراکز اسکراپ کشتی ندارند.

وی تاکید کرد: سازمان محیط زیست مخالف این صنعت است چون ممکن است مورد سوء استفاده کشورهای دیگر به ویژه کشورهای عربی قرار گیرد اما مساله این است که 170 کشتی غرق شده در اروند و صدها کشتی در خلیج فارس و دریای عمان داریم که باید ساماندهی شوند و ممکن است نیاز به این صنعت داشته باشد.

فرشچی گفت: اگر لازم باشد کشتی‎ها خارج شوند بنابراین نیاز به قطعه قطعه شدن دارند از سوی دیگر این صنعتی آلوده است بنابراین نیاز به دقت و تامل بسیار زیادی دارد.

همچنین شهرام فداکار سرپرست دفتر سواحل و تالاب‎های سازمان حفاظت محیط زیست نیز دراین باره گفت: اولین درخواست برای ایجاد صنعت اسکراپ در سال 1365 به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شد که قرار بود در خلیج چابهار و دریای عمان این کار انجام شود که در آن زمان هم مورد موافقت قرار نگرفت.

وی افزود: اما اخیرا این فشارها زیاد شده است که علت آنهم افزایش تقاضا برای فولاد کشور و افزایش ناوگان فرسوده کشور است.

فداکار ادامه داد: در کارگروه توسعه سواحل و جزایر مقرر شد ایجاد صنعت اسکراپ در خلیج فارس و خزر ممنوع اعلام شود و اگر قرار است این کار انجام شود فقط برای کشتی های داخلی صورت گیرد و هیچ کشتی خارجی در آن جای ندارد.

وی گفت: بر این اساس برای ایجاد این صنعت مکانی در انتهای آبهای دریای عمان پیشنهاد شد که هنوز مورد موافقت قرار نگرفته و در حال بررسی است.

سرپرست دفتر سواحل و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست افزود: البته اکنون اسکراپ به صورت خلاف در بسیاری از سواحل کشور در حال انجام است چون محوطه ای در دریا برای این کار وجود ندارد صاحبان کشتی ها آنها را به ساحل می آورند و اقدام به قطعه قطعه کردن می کنند.

به گفته وی کنوانسیون هنگ کنگ در مورد بازیافت کشتی ها است که ضوابط این کار را تعیین می کند.

وی اظهار کرد: حدود 70 تا 80 درصد اسکراپ دنیا در کشورهای چین، هند و پاکستان انجام می شود، البته اتریش هم جزو این گروه است اما شرط گذاشته که صنعت اسکراپ خود در کشور دیگری انجام دهد که این خود نشان می دهد که چه صنعت آلوده ای است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: