آخرین اخبار
پربیننده ترین ها
کد خبر: ۷۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶
نیاز 625 میلیارد ریالی برای خارج‎سازی 39 مغروقه از اروند
مدیرکل اداره بندر ودریانوردی خرمشهر می‎گوید: تامین اعتبار خارج‎سازی مغروقه‎ها از عهده سازمان بنادر خارج است.
مدیرکل اداره بنادر ودریانوردی خرمشهر با اشاره به اینکه درحال حاضر 61 فروند شناور مغروق آبراه اروند و کارون وجود دارد، گفت: خارج‎سازی 39 فروند از مغروقه‎ها بالغ بر 625 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تامین این اعتبار از عهده سازمان بنادر ودریانوردی خارج است.

به گزارش خبرنگار مارین‌تایمز، عادل دریس امروز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران درباره دفتر مشترک هماهنگی ایران و عراق (CBC) گفت: در حال حاضر اولویت ایران بازگشایی مجدد دفاتر این دفتر در بنادر بصره و خرمشهر است تا بتوانیم مسائل مربوط به لایروبی اروند و خروج شناورهای مغروقه از آبراه اروند و کارون را از طریق همین دفاتر و معاهده 1975 ایران و الجزایر پیگیری کنیم.

وی با اشاره به استراتژی ایران در اروند اظهار کرد :نخستین استراتژی ایران در اورند بازسازی بندر و زیرساخت های بندری بود که خوشبختانه تاکنون در این امر موفق بودیم اما دومین استراتژی ما  که لایروبی اروند بوده است باید به صورت مشترک بین ایران و عراق انجام می‎شد.

مدیر اداره بنادر ودریانوردی خرمشهر در ادامه  افزود :از آنجایی که دفتر مشترک هماهنگی ایران و عراق فعال نبود، کمیته‎ای در وزارت امور خارجه به ریاست مدیرکل امور حقوقی وزارت‎خانه تشکیل شدتا اقدامات انجام شده در زمینه لایروبی و شناورسازی مغروقه‌ها با مفاد معاهده 1975 ایران و الجزایر مغایرت نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: براساس این اقدامات تاکنون توسط ایران 160 فروند مغروقه شناورسازی شده است که 35 فروند از آنها در آبراه اروند و 125 فروند در آبراه کارون بوده است.

دریس افزود:اکنون 61 فروند مغروقه دیگر در این دو آبراه وجود دارد که 43 فروند آن از میانه آبراه به سمت ایران و 18 فروند دیگر از وسط آبراه به سمت عراق قرار گرفته است.

به گفته وی تشریفات لازم برای خارج سازی 43 فروند از آنها که در آبهای تحت حاکمیت ایران است انجام شده است.

این مقام مسوول در اداره بنادر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به اینکه خارج سازی این مغروقه‎ها به تردد شناورها در آبراه اروند کمک شایانی می‎کند،تصریح کرد: برای خارج‎سازی مغروقه‎هایی که در آبهای عراق است با کمیته حقوقی موضوع را بررسی و مطرح کردیم.

وی افزود: خارج سازی 39 فروند از مغروقه‎ها بالغ بر 625 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تامین این اعتبار از عهده سازمان بنادر ودریانوردی خارج است به همین دلیل درخواست کردیم تا از آنجایی که این محدوده در منطقه آزاد اروند قرار دارد بتوانیم از بودجه عمومی کشور برای این  استفاده کنیم.

مدیر کل بنادر و دریانوردی خرمشهر گفت:شناور سازی این 39 مغروقه در صورت کلیدخوردن کار حدود 27 الی 28 ماه زمان خواهد برد.

دریس خاطرنشان کرد: بخش دوم پاکسازی اروند، لایروبی است که برایآن باید چندین مرحله انجام شود به صورتی که در مرحله اول باید عملیات هیدروگرافی صورت گیرد.بنابراین با حضور تیم هیدروگرافی سازمان جغرافیای نیروهای مسلح و طرف عراقی این کار انجام شد.

وی با اشاره به اینکه پس از هیدروگرافی،لایروبی انجام می‎شود، اعلام کرد: برای اینکه در این زمینه معاهده نقض نشود باید با هماهنگی طرف عراقی کار صورت گیرد که اکنون در حال پیگیری این موضوع از طریق وزارت امور خارجه هستیم.

مدیرکل اداره بنادر ودریانوردی خرمشهر افزود: اگر موافقت طرف عراقی هم در این موضوع حاصل شود، اولویت ما برای این کار بازگشایی دفاتر مشترک هماهنگی ایران وعراق است.

وی افزود: این در حالی است که ولویت اول عراق پاکسازی و لایروبی اروند نیست، زیرا مقامات عراقی می‎گویند ما به این کار علاقه داریم و می‌خواهیم انجام شود اما از آنجایی که عراقی‎ها در حال احداث یک بندر به نام فاو در خور عبدالله هستند که به عنوان بندر هاب شناخته می‎شود بنابراین پاکسازی و لایروبی اروند اولویت اول آنها نیست در حالیکه ما علاقه‎مندیم تا برجام لایروبی که با ایجاد دفتر مشترک هماهنگی ایران وعراق آغاز شده بود به فرجام برسد.

دریس گفت:، ساخت دو موج شکن بندر فاو عراق آغاز شده است به صورتی که موج شکن اول را شرکت دوو از کره جنوبی در دست گرفته و موج شکن دوم را یک شرکت یونانی در اختیار دارد.

اجرای 400 میلیارد ریال پروژه در بندر خرمشهر

دریس با اشاره به اینکه بازسازی بندر خرمشهر از سال 72 آغاز شده و با سرعت خوبی در حال انجام است،اظهار کرد: خوشبختانه از همان ابتدا از آنجایی که دولت به بازسازی این بندر علاقه داشت و این کار را در اولویت خود قرارداده بود هر ساله بودجه و اعتبارات خوبی برای بازسازی این بندر اختصاص می‎داد به صورتی که در سال جاری نیز حدود 400 میلیارد ریال پروژه در این بندر در حال اجرا است که نماد آن بازسازی چهار پست اسکله 10 تا 13 است که حدود 161 میلیارد ریال اعتبار داشته است.

وی خاطر نشان کرد: بهسازی پسکرانه اسکله دو تا هفت با 96 میلیارد ریال اعتبار، سیستم اعلام حریق در بندر با 39 میلیارد ریال اعتبار، سیستم زیرساخت فیزیکی فیبرنوری و دکل CCTV با 24 میلیارد ریال اعتبار و ... از دیگر پروژه‌های این بندر بوده که در حال اجرا هستند.

دریس افزود:در حال حاضر هفت ممنطقه بجرانی برای لایروبی و خارج سازی شناورها شناسایی شده است که با اجرای آن نزدیک به 12 میلیون متر مکعب لایروبی خواهدشد.

مدیرکل اداره بنادر ودریانوردی خرمشهر در ادامه یادآور شد که اکنون شناورهای زیر پنج هزار تن با آخور چهار متر و 20 سانت می‌توانند در این بندر پهلوگیری کنند که با توجه به رشد روزافزون تجارت و لزوم کاهش قیمت تمام شده باید بتوانیم با آماده سازی زیرساخت‎ها و لایروبی به موقع، پذیرای شناورهای بالای 20 هزار تن شویم.

وی درباره آمار سال گذشته این بندر گفت:در سال 94 حدود یک میلیون و 400 هزار تن کالا در بندر خرمشهر تخلیه و بارگیری شد که نسبت به سال 93 کاهش داشت همچنین عملکرد کانتینری بندر  هم به 60 هزار TEU رسید که این عملکرد بندر هم نسبت به سال 93 روند کاهشی را سپری کرد.

دریس با بیان اینکه در بخش مسافری و واردات خودرو عملکرد مثبتی را در دو ماهه آغازین امسال ثبت کردیم به صورتی که واردات خودرو با 45 درصد افزایش به هزار و 873 دستگاه خودرو  و تردد مسافری نیز با افزایش 44 درصدی به جابه‎جایی 13 هزار و 645 مسافر  بالغ شد.

وی عملکرد کانتینری بندر خرمشهر در دو ماهه ابتدایی سال را با کاهش 17 درصدی شش هزار و 846 TEU کانتینر اعلام کرد و گفت : در دوماهه امسال از این بندر حدود 62 هزار تن کالا به کویت و چهارهزار تن کالا به عراق صادر شده است.

دریس درباره اختلاف فاحش صادرات به این دو کشور گفت: از آنجایی که عراق در سال گذشته برای واردات مصالح ساختمانی سیاست‎های تعرفه ای خود را تغییر داد، بر صادرات مصالح ساختمانی ما اعم از سیمان به این کشور تاثیر گذاشت.

مذاکره بندر خرمشهر با هیات‎های خارجی

مدیرکل اداره بنادر ودریانوردی خرمشهر در ادامه با اشاره به بازدید نمایندگان کشورهای خارجی از بندر خرمشهر،گفت:در سال جاری چند هیات تجاری از این بندر بازدید و درباره سرمایه‎گذاری و همکاری مشترک اعلام آمادگی کرده‎اند که از جمله آنها به بازدید هیات‎های آلمانی، کره جنوبی، عمانی و اوکراینی اشاره کرد.

دریس خاطرنشان کرد:فرآیند بهره‌برداری و احداث پایانه کانتینری بندر خرمشهر را توسط بخش خصوصی در دست داریم که بااین اقدام ظرفیت کانتینری این  بندر به بیش از 300 هزار TEU افزایش می‌یابد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: