آخرین اخبار
پربیننده ترین ها
کد خبر: ۷۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی کاهش تراز دریای آب دریای خزر در کنار دیگر مشکلات ،حمل و نقل گرانی را در این دریا برای ما رقم می‎زند.
کاهش تراز آب دریای خزر علاوه بر اثرات مخربی که در اکوسیستم ساحلی دارد، بر کشتیرانی در این دریا نیز تاثیر منفی گذاشته و ظرفیت خمل کشتی‎ها را نیز کاهش می‎دهد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با اشاره به اینکه روند عمومی تغییر تراز آب دریای خزر کاهنده است،به خبرنگار مارین تایمز گفت:اندازه‌گیری تراز آب دریای خزر و اعلام عمومی آن به وسیله وزرات نیرو و سازمان بنادر ودریانوردی انجام می‎شود اما طبق آخرین آمارها و بررسی ها  روند کاهشی تراز آب دریای خزر به صورت مداوم از شش سال گذشته تاکنون ادامه داشته است.

حمید علیزاده خاطرنشان کرد: اوج تراز آبی دریای خزر در سال 95 میلادی ثبت شده که نسبت به سال 78 میلادی حدود 2.3 متر افزایش داشته است اما از آن به بعد تا سال 2010 میلادی روند سینوسی را ثبت کرده که گاه کاهشی و گاه افزایشی بوده است. این در حالی است.

وی بااعلام اینکه سال 2010 بحرانی‎ترین سال دریای خزر بوده است اظهار داشت:در سال 2010 خشکسالی روسیه که موجب آتش سوزی جنگل‎های این کشور هم شد شدت کاهش تراز آب دریای خزر تسریع یافت تا جایی که اکنون بیش از یک متر از تراز آب دریای خزر در 10 سال گذشته کاهش یافته است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی اظهار کرد: با دانش امروز، پیش‎بینی روند تغییر تراز آب دریای خزر در آینده غیرممکن است بدین معنا که اکنون نمی‎توانیم پیش‎بینی کنیم که روند کاهشی تراز آب دریای خزر در چه سالی متوقف و یا افزایشی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کاهش تراز آب دریای خزر اثرات مختلفی در حوزه دریا و ساحل دارد، تصریح کرد: اثرات کاهش تراز آب دریای خزر برای اکوسیستم دریا مثبت اما برای اکوسیستم ساحل، تالاب‏ها، خلیج‎های ساحلی منفی است به صورتی که می‎توان ادعا کرد یکی از دلایل تهدید کننده خلیج گرگان، تالاب انزلی و تالاب میانکاله همین کاهش تراز آب دریای خزر است.

به گفته این مقام مسوول در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با توقف روند کاهشی و افزایش تراز آب دریای خزر دوباره حجمی از این تالاب‌ها و خلیج‌ها که بر اثر این رویداد از بین رفته بهبود می‎یابد.

علیزاده گفت: همانطور که گفته شد اثرات زیست‌محیطی داخل آب، تراز آب دریا مثبت است و باعث بهبود وضعیت زیست محیطی دریا می‎شود زیرا هر چقدر تراز آب کاهش یابد چرخه آب تسریع می‎شود و مواد مغذی و اکسیژن سریع‎تر به بستر رسیده و موجب تغذیه بهتر آبزیان بسترزی و حتی ماهیان خواهد شد بنابراین روند کاهش تراز آب دریا برای موجودات آبزی مفید است.

وی با اشاره به اکوسیستم ساحلی یادآور شد: اما همانطور که اشاره شد کاهش تراز آب برای اکوسیستم ساحلی که همان تالاب انزلی، تالاب میانکاله و خلیج گرگان و دیگر تالاب‎ها و خلیج‎ها در اطراف دریای خزر است اثرات منفی دارد به طوری که حجم آنها را کم می‎کند و موجب می‌ شود تا در زمستان حیات وحش برای مهاجرت، مساحت کمتری را در اختیار داشته باشند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در ادامه با اشاره به تاثیر تراز آب دریا بر تردد کشتی‎ها در دریای خزر خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اثرات این واقعه زیست محیطی، تاثیر اقتصادی آن است به صورتی که هر چقدر تراز آب دریا کاهش یابد به همان میزان باید ظرفیت بار کشتی‎ها کاهش یابد زیرا با کاهش تراز آب، عمق آبخور بنادر شمالی دریای خزر نیز کاهش می‌یابد به طوری که اگر بار و ظرفیت  کشتی‎ها از میزان خاصی بیشتر باشد قابلیت پهلوگیری در آن بنادر را نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه اندازه  کشتی‎ها در این امر تاثیر گذار نیست، تصریح کرد: عمق آب دریای خزر در بنادر شمالی حدود پنج متر است، بنابراین با کاهش بیش از یک متری تراز آب، ظرفیت کشتی‎ها نیز باید کاهش یابد که این موضوع باعث می‎شود محموله‎ای که با دو کشتی به سمت بنادر ایران می‎آمد اکنون با سه کشتی حمل شود بنابراین روی قیمت تمام شده کالاها نیز تاثیر می‎گذارد.

علیزاده افزود: بنادر شمالی خزر عمق زیادی ندارند بلکه کانال کشی شده و بندر ایجاد شده است، همچنین تردد کشتی‎ها در این محدوده از مسیر خاصی انجام می‌شود و در بعضی از ماه‎های سال یخبندان است با این وجود، معضل کاهش تراز آب را هم که به آنها اضافه کنیم حمل و نقل گرانی را برای ما رقم می‎زند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: