آخرین اخبار
پربیننده ترین ها
کد خبر: ۶۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
روزهای شلوغ در انتظار بنادر ایران
رئیس هیات‎مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته می‎گوید: با برداشته شدن تحریم‎ها ، انتظار داریم که روز به روز شاهد گسترش حضور خطوط لاینر به بنادر کشور باشیم .

رئیس هیاتمدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با قدردانی از تلاش‎های تیم مذاکره‌کننده هسته‎ای، به اجرای برجام و برطرف شدن تحریم‎های ظالمانه ایران اشاره کرد و گفت: خوشبختانه اکنون با لغو تحریم‎ها در حوزه حمل و نقل، بیمه و امور مالی که تاثیرات عظیمی بر واردات، صادرات و ترانزیت کشور و به تبع از آن بر صنعت کشتیرانی داشت، همه موانع خارجی فعالیت و توسعه این صنعت  نیز برداشته شد.

دکتر مسعود پل‎مه در گفتگو  با خبرنگار مارین تایمز  اظهار کرد: تا قبل از اجرایی شدن برجام و در زمان تحریم مشکلات عدیده‎ای در انتقالات دوطرفه کالاها یعنی چه در واردات و چه در صادرات وجود داشت به همین خاطر خطوط بین‌‎المللی ناگزیر بودند کالاهای ایران را به یکی از بنادر حائل که معمولا بندر جبل‌علی بود ببرند و از آنجا با تغییر کانتینر و صادرات مجدد (کراس استافینگ) یا به‌شیوه عملیات ترانشیپی کالاها را توسط کشتی‎های فیدری به بنادر ایران منتقل کنند که با این اقدام،هزینه قابل توجهی به نرخ حمل و نقل کالاها افزوده می‎شد  اما خوشبختانه اکنون و  با رفع موانع، خطوط بین‎المللی می‎توانند به بنادر ایران مستقیما تردد داشته باشند و هزینه حمل و نقل کالاها نیز به نسبت قبل بسیارکاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه  فعالیت  شرکت‎های کشتیرانی و خطوط لاینری که قبل از تحریم‎ها به بنادر ایران تردد داشتند اکنون بلامانع است گفت: البته اشتیاق خطوط لاینر آسیای جنوب شرقی و اروپایی به تردد در بنادر ایران به اندازه‌ای بوده است که قبل از  اجرایی شدن کامل برجام کاملا و پس از حصول توافقات هسته‌ای، تردد خود به بنادر ایران آغاز کردند.

رئیس فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران تصریح کرد: با برداشته شدن تحریم‎ها ، انتظار داریم که روز به روز شاهد گسترش حضور خطوط لاینر به بنادر کشور باشیم که بر اثر آن حمل کالا تسهیل و هزینه‎ها نیزکاهش و به تبع آن قابلیت حمل بار ترانزیتی از ایران افزایش یابد تا شاهد ارزآوری پویا، اشتغالزایی مولد و رونق اقتصادی کشوردر این زمینه نیز باشیم.

وی افزود:با ورود لاینرهای خارجی و افزایش حجم و گردش عملیات تخلیه و بارگیری بنادر، قابلیتی در بنادر کشور به وجود می‎آید که می‎توان از آن فرصت برای ترانشیپ و افزایش سهم کشور در ترانزیت منطقه به خصوص ترانزیت و ترانشیپ به کشور عراق استفاده کرد.

این مقام مسوول در انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته اضافه کرد:ظرفیت‎های خوبی در بنادر کشور به‎خصوص بندر امامخمینی برای کالاها وجود دارد که در بنادر کشورهای همسایه از جمله  عراق جود ندارد بنابراین و به همین دلیل اگر ما بتوانیم کالاهای ترانشیپی و ترانزیتی عراق را به سمت خود جذب کنیم، سهم قابل توجهی از بازار منطقه را به خود اختصاص داده ایم .

به گفته پل‌مه ،با توجه به روابط سیاسی و دیپلماتیک خوب کشورمان با عراق باید بتوانیم سهم قابل توجهی از عملیات ترانشیپی این کشور را نیز در اختیار بگیریم.

پل‎مه تاکید کرد: خوشبختانه رفع تحریم از همه شرکت‎های کشتیرانی با مدیریت و مالکیت ایران به خصوص شرکت ملی نفتکش ایران و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که بازوان توانمند کشور در تحریم بودند، صورت گرفته است بنابراین اگردر حال حاضر ناوگان ایران با قدرت هرچه‎ تمام‎تر در عرصه جابه‎جایی کالا به مقاصد و مبادی مختلف حضور داشته باشد و توانمندی خود را به رخ رقبا و شرکا بکشاند طبیعتا می‎تواند عرصه‌گردان واقعی این حوزه در تجارت باشد.

رئیس هیاتمدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با اشاره به اینکه در دوران تحریم دستاوردها و تجارب خوبی به دست آوردیم، خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها در دوران تحریم، ایران را رها کردند و علاوه بر آن، محدودیت‎ ایران را مغتنم شمرده و برای کسب منافع خود از آن استفاده کردند به همین دلیل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته پیشنهادی به وزارت راه و شهرسازی ارائه کرد که مطابق با آن تعدادی از کشورها مانند عمان که با ایران در دوران تحریم رابطه خوبی داشتند در اولویت گسترش روابط اقتصادی و مورد توجه سرمایه گذاری قرار گرفتند.

وی افزود: عمان در طول 30 سال گذشته ثابت کرده است که به عنوان یک شریک سیاسی، اقتصادی و تجاری می‎تواند کشور قابل اعتماد و مورد وثوقی باشد همچنین نشان داده است که یک کشور بی‎طرف بوده و از لحاظ سیاسی به صوت مستقل عمل کرده است از این رو  ضعف ما است اگر نتوانیم مراودات اقتصادی خود را به‌ویژه در امرسرمایه‎گذاری در خدمات بندری ، کشتیرانی و ....در سطح قابل توجهی با کشور عمان ارتقا دهیم.

پل‌مه با بیان اینکه کشورهای دیگر در حوزه خلیج فارس در این حد قابل اطمینان نیستند، اظهار کرد: به همین دلیل ما نباید همه تخم‎مرغ‎های خود را در یک سبد بگذاریم این در حالی است که  هم اینک تمام اتکای ما در حوزه کشتیرانی یک کشوراست که هر از چند گاهی مارا به چالش می‌کشاند لذا ما باید به فکر سرمایه‎گذاری در حوزه بندری و دریایی و... در دیگر کشورها باشیم تا قابلیت بالفعل ما را برای مقابله با تهدیدهایی احتمالی مشابه تحریم در دوران بعد افزایش دهد همچنین ما باید توانمندی خود را در بندر اقیانوسی چابهار به اندازه بندر شهیدرجایی و فراتر از آن نیز افزایش دهیم.

وی با تاکید براینکه  هیچ انتظاری از دولت نداریم گفت:فقط از دولت می‎خواهیم زمینه حضور، جذب و تسهیل سرمایه بخش خصوصی را از داخل و خارج از کشور فراهم کند تا بتوانیم با استفاده از موقعیت استراتژیک مسیر ترانزیتی عمان – ایران – آسیای میانه ظرفیت و قدرت ترانزیتی کشور را افزایش دهیم.

پل مه گفت: در غیر این‌صورت با توجه به برنامه‌ کشورهای حوزه خلیج فارس برای تاسیس خطوط انتقال انرژی ، راه‎اندازی راه‎آهن الاتحاد و مطالعه بر روی تاسیس کانال آبی از اقیانوس هند به خلیج فارس، اهمیت منطقه سوق‌الجیشی تنگه هرمز رو به افول خواهد گذاشت و به جای اهرم مزیتی در دست ایران به چالش و گلوگاه تبدیل می‎شود.

رئیس هیاتمدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته یادآور شد: باید با توجه به افق بلندی که در اقتصاد برای حفظ کیان کشور داریم بندر چابهار را هر چه سریع‎تر فعال کنیم بنابراین دولت باید به این موضوع توجه کرده و فضا را برای پیشرفت این منطقه و بندر استراتژیک آماده و مهیا کند.مجددا تاکید دارم دولت باید نظرش را به دیگر زیرساختهای مورد نیاز چابهار مانند شبکه ریلی و جاده ای، فرودگاه و .....معطوف دارد و بندر را به بخش خصوصی بسپارد.

هیچ محدودیتی برای تغییر پرچم و ثبت کشتی در داخل کشور وجود ندارد

وی درباره امکان تعویض پرچم کشتی‎ها و  ثبت آنها در کشور با وجود لغو تحریم‌ها گفت: باید این نکته را در نظر داشت که استفاده از پرچم کشورهای دیگر برای تردد کشتی‎ها در اقصی نقاط جهان متداول و مرسوم است و  حتما نباید اتفاق غیرمترقبه‎ای افتاده باشد تا این کار صورت گیرد. البته تغییر و بازگشت به پرچم کشور، محدودیت ندارد. بنابراین اصلی‎ترین عاملی که این اتفاق را برای ناوگان ما رقم زد قطعا خود پرچم نبود بلکه عدم همکاری کلوپ‎های بیمه‎ایP&I و موسسات رده‌بندی عضو آیاکس با کشتی‎های ایرانی بود و این موضوع محدودیتی برای تردد کشتی‎های تحت پرچم ایران در بنادری که با آن شرکت‎های بیمه ای و موسسات رده‌بندی کار می‌کردند بود، بر این اساس تغییر پرچم در مراحل بعدی صورت گرفت.

پل‎مه افزود: اکنون نیز این امکان فراهم است و هیچ محدودیتی برای تغییر پرچم و ثبت کشتی در داخل کشور وجود ندارد هرچند که هزینه مالکیتی کشتی‌های با پرچم جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در بخش مالیات بیشتر است

وی با بیان اینکه این موضوع فقط به مدیریت و سیاست مالکان کشتی‎ها بر می‌گردد افزود:تغییر پرچم اندکی زمان می‎برد و نباید انتظار داشت که به این سرعت انجام شود زیرا تردد با پرچم دیگر کشورها نیز از عوامل بازدارنده نبوده و نخواهد بود.

پل مه  گفت: خوشبختانه ایران در تحریم توانست کلوپ P&I کیش و قشم را تاسیس و همچنین کمک به ارتقای موسسات رده بندی آسیا و ایرانیان کند بنابراین با یازی آنها به دستاوردهای خوبی نائل آمدیم و اکنون باید از این موسسات حمایت کنیم و توانمندی لازم را برای مقابله و رقابت آنها با خارجی‌ها تامین کنیم.

دولت، قانون مالیاتی را درست اجرا نمی‎کند

رئیس فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران با اشاره به اینکه قوانین مربوط به مالیات و مالیات بر ارزش افزوده توسط خود دولت رعایت نمی‎شود، خاطرنشان کرد: اکنون که خوشبختانه با تدابیر دولت مشکلات خارجی کشور در عرصه تجارت از بین رفته است اگر دولت بتواند قانون مصرح مالیات را به درستی اجرا کند مشکلات داخلی که از آنها به عنوان تحریم‎های داخلی یاد می‎شود هم از بین می‎رود.

وی گفت: بیشتر بنادر ما از جمله بندر خرمشهر، بندر آبادان، بندر بوشهر، بندر شهیدرجایی، بندر چابهار، بندر انزلی و ... در منطقه ویژه اقتصادی و یا منطقه آزاد تجاری و صنعتی قرار دارند و یا خود به عنوان بندر آزاد محسوب می‎شوند بنابراین طبق بخشنامه شماره 47/94/200 به تاریخ 94/05/10« اشخاص مقيم مناطق مذکور که به عرضه کالا يا ارائه خدمت موضوع اين قانون در محدوده مناطق مزبور مبادرت می‎نمايند، در زمره مؤديان مشمول ثبت نام و اجراي اين قانون محسوب نشده و در خصوص اجراي مقررات اين قانون، از جمله مطالبه و وصول ماليات و عوارض از خريداران در محدوده مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي و ويژه اقتصادي‌، تکليفي براي آنان پيش بيني نشده‌، بنابراين فعالان اقتصادي مقيم مناطق مزبور‌، در مواقع عرضه کالا يا ارائه خدمت در داخل محدوده مناطق‌، صرف‌نظر از محل اقامت خريدار، تکليفي در خصوص مطالبه و وصول ماليات و عوارض نخواهند داشت. و به همین دلیل  اخذ مالیات و عوارض از فعالان در این مناطق غیرقانونی است.

پل‎مه با اشاره به اینکه متاسفانه در کشور چنین قانونی اجرا نمی‎شود، تاکید کرد: اخذ مالیات برارزش افزوده ازکلیه خدمات ارائه شده به کشتی‎ها ، خدمات انبارداری ، تخلیه وبارگیری و .....که دراین بنادر فعالیت دارند اجحافی در حق مردم است زیرا این مبالغ در نهایت از مصرف کننده اخذ میشود متاسفانه مالیات مذکور نه تنها یک بار بلکه بصورت مضاغف ودر دو مرحله از آنها مالیات اخذ می‌شود به صورتی که یک مرتبه برای عملیات بندری و دفعه بعد برای سند ترخیص گمرک مالیات کسر می‎شود که برابر قانون فقط در گمرک صحیح است .

رئیس هیاتمدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته یادآور شد: ما انتظار داریم سازمان امورمالیاتی به این موضوع ورود کند و با توجه به بخشنامه فوق الاشعار به اجرای درست و صحیح این قانون اقدام کند.

وی افزود: علاوه بر موارد فوق در قانون مالیات بر ارزش افزوده قید شده است که خدمات حمل و نقل ترانزیتی معاف از مالیات بر ارزش افزوده است ولی متاسفانه در این بخش نیز دریافت می‌شود که این موضوع نرخ تمام شده ترانزیت ایران را بالا برده و آنرا فاقد توجیح اقتصادی می کند و موجب می‎شود که گیرندگان کالا جایگزینی برای مسیر ترانزیتی ایران پیدا کنند.

مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: