کد خبر: ۶۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
2016 ،شلوغ‎ترین سال مراکز اوراق کشتی
امسال 40 میلیون DWT از طرفیت جهانی ناوگان کشتی‎های فله بر راهی یاردهای اوراق می‎شود.

شورای دریانوردی بالتیک و بین الملل (BIMCO) پیش بینی کرد که در سال 2016 میلادی نزدیک به 40 میلیون DWT از طرفیت جهانی ناوگان کشتی‎های فله بر برای اوراق به فروش برود و به این ترتیب سال جاری میلادی به شلوغ‎ترین سال تاریخ مراکز اوراق  کشتی تبدیل شود.

به گزارش گروه بین الملل  مارین تایمز، این پیش بینی در حالی منتشر می شود که صنعت کشتی‎های فله‎بر سال بسیار بد دیگری را شروع کرده است به طوری که قیمت اجاره یک فروند کشتی فله بر پانامکس به روزانه سه  هزار و 361 دلار و قیمت اجاره روزانه یک فروند کشتی فله بر سوپرامکس به چهار  هزار و 416 دلار رسیده است.

با وجود شرایط بد بازار فله‎برها در سال 2015، بر اساس گزارش بیمکو، تنها 30 میلیون DWT طی سال گذشته اوراق شد. این گزارش می‎افزاید که هرگونه بهبود در نرخ اجاره کشتی‎های فله‎بر موجب توقف روند اوراق می شد.

طی سال گذشته سعی شد که سفارش ساخت کشتی‎های جدید نیز محدود شود، به همین منوال در سال جدید میلادی لازم است که مقدار سفارش ساخت کشتی‎های فله بر کم باشد. در سه ماهه پایانی سال 2015 میلادی 1.4 میلیون DWT کشتی جدید فله بر سفارش داده شد.

به طور کلی در سال 2015 نزدیک به 17.7 میلیون DWT کشتی فله بر جدید سفارش داده شد، که کمترین مقدار سفارش ساخت این گونه کشتی ها از سال 2001 میلادی به بعد محسوب می‎شود. بیمکو پیش بینی می‎کند که در سال 2016 حتی شاهد سفارش ساخت فله‎برهای کمتری نیز باشیم.

با وجود این، بر اساس اطلاعات بیمکو، انتظار می‎رود که در سال 2016 میلادی نزدیک به 50 میلیون DWT کشتی فله بر به ناوگان جهانی اضافه شود. این در حالی است که بازار ساخت کشتی‎های فله بر نیز با تعویق، تاخیر و زمان‎بندی های جدید زیادی از سوی سفارش‎دهندگان روبرو شده است.

بر اساس اطلاعات موسسه Clarksons، نزدیک به 92 میلیون DWT کشتی فله‎بر باید در سال 2016 میلادی تحویل داده شود. اما بیمکو ارزیابی می‎کند که 40 درصد از این سفارش ها با تاخیری حداقل یک ساله به مشتریان تحویل داده شود. همچنین پیش‎بینی می‎شود که بیشتر ظرفیت جدید ساخته شده در نیمه اول امسال وارد بازار شود.

به نظر می رسد که توزیع ساخت انواع کشتی در مقایسه با سال 2015 ثابت بماند و 40 درصد از ظرفیت جدید به کیپ سایز برسد، 20 درصد به پانامکس، 30 درصد به هندی مکس، و 10 درصد نیز به کشتی های هندی سایز اختصاص یابد.

بیمکو پیش بینی کرد که با توجه به چشم‎انداز بازارها، در سال 2016 میلادی واردات ذغال سنگ چین و هند کاهش یابد.

همچنین به نظر می رسد که در سال 2016 شاهد ورود دوباره هند به بازار صادرات سنگ آهن باشیم، روندی که می تواند در صورت محدود کردن بازار صادرکنندگان استرالیایی، برای حمل و نقل دریایی فله برها مثبت تلقی شود، اما در صورت محدود کردن صادرات برزیل به آسیا، منفی باشد.

بیمکو انتظار دارد که در ماه های ابتدایی سال، ژانویه تا آوریل، حجم حمل و نقل دریایی فله خشک به صورت سنتی با پایان سال 2015 و ورود به سه ماهه ابتدایی سال 2016 کاهش یابد. این روند موجب افزایش عدم توازن در بازار خواهد شد زیرا که تحویل کشتی های جدید در سال های اخیر روندی معکوس داشته است.

به طور مشخص، تعداد کشتی های بیشتری در ماه های ابتدایی سال نسبت به سه ماهه پایانی سال به بازار تحویل می شود تا به این ترتیب سال ساخت کشتی نیز جدیدتر باشد. در همین حال، انتظار می رود با ورود به سه ماهه دوم سال فشار بازار فله برها اندکی کمتر شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: