شورای دریانوردی بالتیک و بین الملل (BIMCO) پیش بینی کرد که در سال 2016 میلادی نزدیک به 40 میلیون DWT از طرفیت جهانی ناوگان کشتیهای فله بر برای اوراق به فروش برود و به این ترتیب سال جاری میلادی به شلوغترین سال تاریخ مراکز اوراق کشتی تبدیل شود.
به گزارش گروه بین الملل مارین تایمز، این پیش بینی در حالی منتشر می شود که صنعت کشتیهای فلهبر سال بسیار بد دیگری را شروع کرده است به طوری که قیمت اجاره یک فروند کشتی فله بر پانامکس به روزانه سه هزار و 361 دلار و قیمت اجاره روزانه یک فروند کشتی فله بر سوپرامکس به چهار هزار و 416 دلار رسیده است.
با وجود شرایط بد بازار فلهبرها در سال 2015، بر اساس گزارش بیمکو، تنها 30 میلیون DWT طی سال گذشته اوراق شد. این گزارش میافزاید که هرگونه بهبود در نرخ اجاره کشتیهای فلهبر موجب توقف روند اوراق می شد.
طی سال گذشته سعی شد که سفارش ساخت کشتیهای جدید نیز محدود شود، به همین منوال در سال جدید میلادی لازم است که مقدار سفارش ساخت کشتیهای فله بر کم باشد. در سه ماهه پایانی سال 2015 میلادی 1.4 میلیون DWT کشتی جدید فله بر سفارش داده شد.
به طور کلی در سال 2015 نزدیک به 17.7 میلیون DWT کشتی فله بر جدید سفارش داده شد، که کمترین مقدار سفارش ساخت این گونه کشتی ها از سال 2001 میلادی به بعد محسوب میشود. بیمکو پیش بینی میکند که در سال 2016 حتی شاهد سفارش ساخت فلهبرهای کمتری نیز باشیم.
با وجود این، بر اساس اطلاعات بیمکو، انتظار میرود که در سال 2016 میلادی نزدیک به 50 میلیون DWT کشتی فله بر به ناوگان جهانی اضافه شود. این در حالی است که بازار ساخت کشتیهای فله بر نیز با تعویق، تاخیر و زمانبندی های جدید زیادی از سوی سفارشدهندگان روبرو شده است.
بر اساس اطلاعات موسسه Clarksons، نزدیک به 92 میلیون DWT کشتی فلهبر باید در سال 2016 میلادی تحویل داده شود. اما بیمکو ارزیابی میکند که 40 درصد از این سفارش ها با تاخیری حداقل یک ساله به مشتریان تحویل داده شود. همچنین پیشبینی میشود که بیشتر ظرفیت جدید ساخته شده در نیمه اول امسال وارد بازار شود.
به نظر می رسد که توزیع ساخت انواع کشتی در مقایسه با سال 2015 ثابت بماند و 40 درصد از ظرفیت جدید به کیپ سایز برسد، 20 درصد به پانامکس، 30 درصد به هندی مکس، و 10 درصد نیز به کشتی های هندی سایز اختصاص یابد.
بیمکو پیش بینی کرد که با توجه به چشمانداز بازارها، در سال 2016 میلادی واردات ذغال سنگ چین و هند کاهش یابد.
همچنین به نظر می رسد که در سال 2016 شاهد ورود دوباره هند به بازار صادرات سنگ آهن باشیم، روندی که می تواند در صورت محدود کردن بازار صادرکنندگان استرالیایی، برای حمل و نقل دریایی فله برها مثبت تلقی شود، اما در صورت محدود کردن صادرات برزیل به آسیا، منفی باشد.
بیمکو انتظار دارد که در ماه های ابتدایی سال، ژانویه تا آوریل، حجم حمل و نقل دریایی فله خشک به صورت سنتی با پایان سال 2015 و ورود به سه ماهه ابتدایی سال 2016 کاهش یابد. این روند موجب افزایش عدم توازن در بازار خواهد شد زیرا که تحویل کشتی های جدید در سال های اخیر روندی معکوس داشته است.
به طور مشخص، تعداد کشتی های بیشتری در ماه های ابتدایی سال نسبت به سه ماهه پایانی سال به بازار تحویل می شود تا به این ترتیب سال ساخت کشتی نیز جدیدتر باشد. در همین حال، انتظار می رود با ورود به سه ماهه دوم سال فشار بازار فله برها اندکی کمتر شود.