کد خبر: ۶۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷
در بازار VLCCها هم اکنون 653 نفتکش غول‎پیکر فعالیت می‎کنند و 128 فروند نفتکش غول‎پیکر دیگر نیز در فهرست ساخت قرار دارند.

تحقیقات جدید نشان می‎دهد که مالکان کشتی‎های نفتکش در مقایسه با همکاران خود در بخش فله بر،برای حفظ توازن در این بازار تلاش  بیشتری می‎کنند.

به گزارش گروه بین الملل مارین تایمز،با وجود این، تاریخچه صنعت نشان می دهد که این شرایط برای همیشه در بازارها پایدار نیست و هنگامیکه روند منفی شود، این اهمیت دارد که در بخش عرضه بتوان سریع وارد عمل شد.گرچه با یک مقایسه تاریخی مشخص می شود که تعداد سفارشات ساخت نفتکش‎های جدید چندان زیاد نیست،اما برای حفظ توازن در بازار همچنان به مقدار قابل توجهی افزایش در زمینه تقاضای نفتکش نیاز است.

اوراق کشتی‎های موجود نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر عرضه نفتکش است، سئوال اینجاست که پتانسیل اوراق نفتکش ها برای حفظ توازن بازار در سال های آتی چقدر است؟

ناوگان جهانی حمل  دریایی نفت هم اکنون بسیار مدرن است. ایجاد این ناوگان مدرن پس از اجرای کامل اوراق کشتی‎های دارای بدنه تک لایه در ابتدای دهه 2000 و نیز موج سفارش ساخت کشتی‎های جدید در زمان افزایش کالا در سال‎های 2004 تا 2008 میسر شد. این در حالی است که در چند سال گذشته نرخ اوراق نفتکش ها متوسط بوده است.

در بازار VLCCها هم اکنون 653 نفتکش غول‎پیکر فعالیت می‎کنند و 128 فروند نفتکش غول‎پیکر دیگر(برابر با 20 درصد ناوگان کنونی) در فهرست ساخت قرار دارند. تا پایان سال 2016 نزدیک به 26 فروند از این VLCC ها بالای 20 سال خواهند داشت و می‎توانند نامزد اوراق باشند تا به این شکل نرخ رشد ناوگان کنترل شود.

ناوگان سوئزمکس نیز 426 فروند نفتکش دارد و 129 فروند دیگر(30 درصد ناوگان کنونی) به آن اضافه خواهند شد،اما تنها 21 فروند از این نفتکش‎ها پیش از سال 1997 میلادی ساخته شده اند.

هم اکنون ناوگان کشتی‎های افرامکس شامل 594 نفتکش است و 92 فروند دیگر (15 درصد ناوگان کنونی) به آن افزوده می شوند. اما تعداد نفتکش های افرامکس با سن بالای 20 سال تنها 45 فروند است.

مالکان نفتکش ترجیخ میدهند تا زمانیکه نفتکش ها سودآور باشند، از آنها در مسیرهای تجاری استفاده کنند. با آغاز زمان بررسی فنی کشتی ها در سنین 20، 22.5، و 25 سال، مالکان باید تصمیم مهمی را برای ادامه کار یا اوراق کشتی ها بگیرند.

گرفتن نتیجه مثبت در ارزیابی‎های فنی کشتی در این سنین مستلزم هزینه بالایی است که به شرایط کشتی بستگی دارد. در شرایط بازار نامطلوب، مالکان بیشتر ترجیح می‎دهند کشتی‎های خود را روانه اوراق کنند.

برای بررسی احتمال اوراق این نفتکش‎ها باید شانس استفاده از آنها را در بازارهای کنونی محاسبه کنیم. سامانه شناسایی خودکار(AIS) نشان می‎دهد که بخش زیادی از نفتکش ها در شرق کانال سوئز فعال هستند.

به استثنای تعدادی نفتکش که مشغول حمل نفت ونزوئلا هستند، بیشتر ناوگان نفتکش جهان به ندرت در نیمکره غربی زمین دیده می‎شوند. در نیمکره غربی زمین، اپراتورهای پایانه ها شرایط سخت گیرانه تری در مورد محدودیت های سن کشتی ها دارند.

به نظر می رسد که در سال جاری میلادی نزدیک به 47 فروند و در سال 2017 در حدود 17 فروند نفتکش عازم بررسی های فنی شوند. انتظار می رود که در سال 2018 نیز 23 فروند نفتکش عازم بررسی های فنی شوند.

اگر شرایط مطلوب بازارهای نفتکش در سال 2016 نیز به همین شکل ادامه داشته باشد، بخش بزرگی از کشتی‎های یاد شده در بالا روانه بررسی فنی می شوند. پیش بینی می‎شود که در سال جاری میلادی شرایط مطلوب بازارها ادامه یابد زیرا تولید نفت زیاد، ادامه دارد و این نفت به حمل و نقل نیاز دارد. اما در ادامه شاهد کاهش نرخ نفتکش‎ها خواهیم بود که دلیل آن ورود سفارش‎های جدید به بازار است که موجب افزایش تناژ ناوگان جهانی می‎شود و عامل دیگر کاهش سطح ذخیره سازی نفت خواهد بود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: