آخرین اخبار
پربیننده ترین ها
کد خبر: ۵۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
چین این پتانسیل را دارد که به بزرگترین بازار کشتی‎های تفریحی و کروز جهان تبدیل شود.

چین این پتانسیل را دارد که به بزرگترین بازار کشتی‎های تفریحی و کروز جهان تبدیل شود. طبقه متوسط در حال افزایش چین تمایل زیادی به گذراندن تعطیلات لوکس روی کشتی‎های تفریحی دارند. دولت نیز با سیاست‎های آسان تر در مرخصی‎های سالانه به فراگیری این روند کمک بزرگی کرده است.

به گزارش گروه بین‎الملل  مارین تایمز، پیش از این مسافرت دریایی برای اکثر چینی‎های با درآمد متوسط به معنی سوارشدن بر روی کشتی‎های بخار کوچک و عبور از رودخانه یانگ تسه بود. اما زمانه در حال تغییر است و سفرهای دریایی وارد دوره لوکس خود شده است.

بازار روبه افزایش و جوان کشتی‎های تفریحی در چین همراه شده است با پولدار شدن معیت این کشور. برخلاف بسیاری از کشورهای توسعه یافته که ثروت در دستان بازنشستگان و افراد سالخورده متمرکز می‎شود، تخول اقتصادی سریع چین جوانان 25 تا 45 ساله را در موقعیتی قرار داده که می توانند هزینه های بالای سفر با کشتی‏‎های تفریحی را پرداخت کنند.

لوری کریستو، معاون ارشد بازاریابی راهبردی و ارتباطات Cruise Lines International Association (CLIA)، گفت: "امسال نزدیک به 52  فروند کشتی  کروز و تفریحی در آسیا فعالیت خواهند کرد، و تا کنون بیش از یک هزار سفر برای آنها برنامه ریزی شده است. از اینکه این صنعت با سفرهای بیشتری به رشد خود ادامه می دهد هیجان زده هستیم و خوشحالیم که چینی‎های بیشتری تمایل به سفرهای دریایی نشان می‎دهند."

وی افزود:"صنعت کشتیرانی تفریحی حد نصاب جدیدی تا این مقطع از سال جدید میلادی از خود بر جای گذاشته است، مسافران بیش از هر زمان دیگری در منطقه آسیا به سفر دریایی می روند."

تجهیزات راهبردی

تعداد مسافران چینی کشتی‎های تفریحی بین سالهای 2012 تا 2014 میلادی با 79 درصد افزایش سالانه به 697 هزار نفر رسید. ژنگ ویهانگ، معاون اجرایی انجمن کشتی ها و قایق های تفریحی چین (CCYIA)، گفت: "به نظر می‎رسد تعداد گردشگران کشتی های تفریحی چین تا پایان سال 2015 از مرز یک میلیون نفر گذشته باشد. من انتظار دارم که این تعداد تا پایان سال 2020 به بیش از 2.5 میلیون نفر برسد و سپس تا سال 2025 از 4.5 میلیون نفر فراتر برود و در سال 2030 به مرز هفت میلیون نفر برسد."

دولت چین کشتی‎های تفریحی را به عنوان "تجهیزات راهبردی" برای ملت خود معرفی کرده است. این به معنی اینست که حمایت از توسعه و یارانه های مربوط به آن در اولویت دولت قرار دارند. بنادر این کشور با کمک دولت به سختی برای ارتقای زیرساخت‎های خود تلاش می‎کنند تا بتوانند پذیرای کشتی های بزرگتر و بیشتری باشند. بر اساس گزارش‎ها، پایانه بین‎المللی Wusongkou در شانگهای به یکی از بزرگترین پایانه‎های مسافری در آسیا تبدیل شده است.

شرکت Royal Caribbean در ماه می 2015 اعلام کرد که در تلاش برای تجهیز تاسیسات خشکی چین است و نیز اینکه بتواند مراکز لجستیکی این کشور را ارتقا دهد تا از این طریق بتواند برای سفرهای بیشتر کشتی های خود در منطقه تسهیلات فراهم کند.

ورود کشتی‎های تفریحی به بازار چین

شرکت Star Cruises در دهه 1990 به تنهایی آغاز به ساختن بازار سفرهای دریایی در آسیا کرد. این شرکت از دفتر اصلی خود در هنگ کنگ به شکلی آرام شروع به باز کردن درهای بازار چین کرد. شرکت Costa Cruises در سال 2006 نخستین کشتی تفریحی خود را عازم چین کرد. به دنیال آن شرکت های بین المللی دیگر مانند Royal Caribbean نیز وارد چین شدند.

به طور معمول این شرکت‎ها با استفاده از کشتی‎های قدیمی خود در وهله اول بازارها را می‎سنجند. اما در مورد چین این راهبرد تغییر کرد. بزرگترین شرکت‎های کشتیرانی تفریحی رقابت سختی با یکدیگر دارند و هر یک سعی دارند بهترین و مجلل‎ترین کشتی خود را وارد بازار چین کنند.

چین مقصد کشتی‎های جدید

شرکت Royal Carabbean در ژوئن 2015 جدیدترین کشتی خود را به شانگهای فرستاد. کشتی Quantum of the Seas با گنجایش چهار هزار و 200 مسافر آماده ارائه خدمات به آسیا در طول سال شد. خواهرخوانده این کشتی یعنی کشتی Ovation of the Seas در سال 2016 به تیانجین خواهد رسید. این کشتی پنمین کشتی رویال کارابین خواهد بود که به بازار چین وارد شده است و نخستین کشتی این شرکت است که از ابتدا وارد بازار چین می‎شود.

شرکت Carnival Corporation اعلام کرد که در سال 2016 شش فروند کشتی تفریحی را روانه بازار چین می کند که در این میان کشتی Majestic Princess نخستین کشتی خواهد بود که برای مسافران چینی طراحی و ساخته شده است. این کشتی که هم اکنون در کشتی سازی ایتالیایی در حال ساخت است با گنجایش سه هزار و 600 مسافر در سال 2017 وارد ناوگان کشتی های تفریحی چین خواهد شد. در همین حال، شرکت آلمانی Aida Cruises نیز اعلام کرد که در سال 2017 یک فروند کشتی تفریحی را به بازار چین می‎فرستد.

شرکت های Star Cruises، MSC Cruises، و Norwegian Cruise Line از دیگر خطوط کشتیرانی هستند که در سالهای آتی به بازار چین وارد می‎شوند.

خطوط چینی در صف

خطوط کشتیرانی تفریحی چینی نیز در تلاش هستند تا با خرید کشتی های تفریحی از شرکت‎های چند ملیتی خود را با تقاضای بازار وفق دهند. شرکت Chinese HNA Group با خرید کشتی Hennaبا ظرفیت یک هزار و 965 نفر از شرکت کارنیوال قدم هایی در این زمینه برداشته است. شرکت دولتی Bohai Ferry کشتی Costa Voyager را خرید و نام آن را به Chinese Taishan تغییر داد. شرکت SkySea Cruises با خرید و تعمیر اساسی کشتی Celebrity Century، این کشتی را روانه بازار چین کرد. همچنین شرکت کارنیوال قصد دارد با حمایت China Merchant Group یک خط کشتیرانی داخلی در این کشور تاسیس کند.

چین مشتاق برای ساخت کشتی‎های تفریحی

در حالیکه هیچ کشتی تفریحی در حال حاضر در کشتی‌سازی‎های چینی ساخته نمی‎شود، برنامه هایی برای ورود کشتی‎سازان چین به ساخت این کشتی‎ها وجود دارد. دولت چین تاکید کرده است که از ورود کشتی‎سازان، طراحان، و تامین کنندگان این حوزه به چین و تشکیل شرکت‎های مشترک با کارگاه های چینی استقبال می‎کند. هلگ هرموندزگارد، مدیر منطقه ای و مسئول کشتی های تفریحی شرکت DNV GL Maritime، گفت: "آن‎چیزی که نیاز است رقابت و شبکه قوی تامین‎کنندگان است، زمان زیادی برای توسعه این شبکه نیاز است."

صنعت کنونی کشتی‎سازی چین قابلیت و تخصص لازم برای ساخت کشتی های پیچیده تفریحی به ویژه در موضوع طراحی داخلی و مبلمان آنها را ندارد. چالش بزرگ برای این کشتی‎سازی‎ها همکاری با کشتی سازان اروپایی است زیرا که آنها تمایلی به انجام این کار ندارند. کشتی‎سازان اروپایی معتقدند که با کمک به صنعت کشتی‎سازی چین، شرکت‎های چینی به رقبای آنها تبدیل می شوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: