کد خبر: ۵۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
مدیرکل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر ودریانوردی از ارائه خدمات جست‎و‎جو و نجات دریایی به 19 فروند شناور ایرانی و خارجی در هفت ماهه امسال خبر داد.
مدیرکل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر ودریانوردی از ارائه خدمات جست‎و‎جو و نجات دریایی به 19 فروند شناور ایرانی و خارجی در هفت ماهه امسال خبر داد و گفت: نجات یافتگان در این حوادث 182 دریانورد ایرانی و خارجی بودند.

محمدرضا قادری در گفت وگو با خبرنگار مارین‎تایمز اظهار داشت: در هفت ماهه امسال مرکز جست‎و‎جو و نجات دریایی سازمان بنادر ودریانوردی به 19 شناور حادثه دیده خدمات ارائه کرد که 17 فروند،ایرانی و دو فروند دیگر شناور خارجی بوده است.

 وی با بیان اینکه براساس آمار هفت فروند شناور در این مدت غرق شده است. یادآور شد:در جریان سوانح این 19 فروند شناور، 182 دریانورد ایرانی و خارجی نجات یافتند که 18 نفر از آنها خارجی و 164 نفر از آنها ایرانی بودند همچنین در مدت زمان یاد شده 87 دریانورد ایرانی و خارجی از خدمات پزشکی مرکز جست‎و‎جو و نجات دریایی سازمان بنادر ودریانوردی ایران بهره برده‎اند که 10 نفر آنها دریانوردان خارجی 77 نفر آنها دریانورد ایرانی بوده‎‌اند.

مدیرکل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر ودریانوردی تاکید کرد:هر زمانی که در یک کشتی برای دریانوردان مشکلات پزشکی به وجود آید یا از طریق شماره 1550 و یا از طرق دیگر به مرکز جست‎و‎جو و نجات دریایی سازمان بنادر ودریانوردی اطلاع‎رسانی می‎شود و این مرکز نیز به محض دریافت پیام کمک با ارسال پزشک معتمد مرکز خدمات پزشکی به فرد مضطر ارائه می‎دهد.

وی با اشاره به طرح ایمن سازی بنادر و با بیان اینکه بنادر باید برای مقابله با حوادث سازماندهی شده باشند گفت: همه بنادر با کاربری‎های مختلف مانند صیادی، مسافری و تجاری باید در استای اجرای طرح جست‎وجو و نجات برنامه مدونی داشته باشند تا بتوان بر اساس آن احتمال وقوع سوانح مختلف را قبل از اتفاق بررسی کرد و با پیش بینی احتمال وقوع حوادث  تجهیزات مختلف را برای مقابله و همینطور امداد و نجات  در زمان آن حادثه فراهم و  آماده کرد.

قادری افزود: در طرح جست‎وجو و نجات دریایی در بنادر، شیوه ارتباط بین مراکز جست‎وجو و نجات باید مشخص شود پس از آن باید برای آمادگی داشتن برای مقابله با سوانح احتمالی، مانورهای مختلفی در هر کدام از بنادر برگزار شود به همین دلیل این طرح به همه بنادر کشور به منظور ساماندهی اسکله‎های تفریحی و مسافری ارسال شده به طوری که  ملزم هستند این طرح را اجرا کنند.

وی با بیان اینکه بنادر ملزم به برگزاری مانورهای جست‎و‎جو و نجات هستند، گفت: اجرای این مانورها موجب می‎شود تا بنادر ، امکانات و توانایی آنها در خلال مانورها سنجیده شود.

مدیرکل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر ودریانوردی خاطرنشان کرد: همچنین برای ساماندهی و ایمنی سفرهای دریایی، به همه بنادر استان‎ها ابلاغ کردیم که خود را برای زمان اوج سفرهای دریایی آماده کنند که البته زمان اوج مسافر در هر بندری متفاوت است مثلا در بندر خرمشهر از دو هفته قبل به دلیل ایام اربعین حسینی دوران شاهد اوج مسافر و تردد زوار از این بندر بودیم.

وی درباره ایمنی  شناورها  نیز اظهار کرد: از آنجایی که کنترل و بازرسی شناورهای مسافری بر عهده واحد نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر ودریانوردی است به همین منظور هر ساله شناورها به خصوص شناورهای جدید وارده به ناوگان ملی را مورد بازرسی قرار می دهیم تا با رعایت کنوانسیون‎های مختلف و استانداردهای لازم وارد ناوگان شوند.

قادری یادآور شد: اگر هر کدام از شناورها استانداردهای لازم را نداشته باشند اجازه ورود به ناوگان مسافری را نخواهند داشت  بنابراین لازم است همه مالکان، شناورهای خود را منطبق با استانداردها و رعایت اصول کنوانسیون‎ها خریداری کنند.

به گزارش مارین‎تایمز، کنوانسیون بین‌المللی جست‎وجو و نجات دریایی(Search and Rescue)در سال ١٩٧٩ در سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) به تصویب رسید و مفاد آن در سال ١٩٨٥ لازم‌الاجرا شد و دولت جمهوری اسلامی ایران در سال ١٣٧٣ به کنوانسیون مذکور ملحق شد.

موضوع کنوانسیون مذکور ایجاد یک سیستم هماهنگ بین‌المللی در زمینه جست‎وجو و شیوه‌های نجات اشخاص مضطر در دریا است. این کنوانسیون سازماندهی مراکز هماهنگی نجات دریایی و مراحل هماهنگی در ساحل و همچنین روش‎‌های همکاری چند کشور همسایه را برای انجام عملیات جست‎وجو و نجات در یک منطقه مشترک پیش‎بینی کرده است. به علاوه، کنوانسیون یاد‌شده مقدماتی را در رابطه با اقدامات آمادگی، ایجاد نقشه‌ها و تعیین منطقه‌های عملیاتی، تاسیس مراکز هماهنگی اصلی و فرعی نجات دریایی و همچنین در صورت بروز سانحه طرح و روش‎های عملیات موثر را به طور کامل مورد پیش‌بینی قرار داده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: