کد خبر: ۲۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران با اشاره به اینکه ‎بحث سفرهای دریایی در جنوب کشور رایج‎تر است، دلایل رونق اندک این بخش در سواحل شمالی را تحلیل کرد.
معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران با اشاره به اینکه ‎بحث سفرهای دریایی در جنوب کشور رایج‎تر است، دلایل رونق اندک این بخش در سواحل شمالی را تحلیل کرد.

سعید کیاجوری دراین‎باره به خبرنگار گردشگری مارین تایمز گفت: ‎در جنوب جزایری داریم که باعث می‎شود سفرهای دریایی رونق بیشتری داشته باشد و در واقع سفرهای رسمی دریایی شکل بگیرد چون مبداء و مقصد مشخصی وجود دارد؛ ولی ما در شمال چنینی شرایطی را نداریم.

وی بر این اساس تصریح کرد: بیش از سفر دریایی، سفر تفریحی در شمال کشور مطرح است؛ یعنی ما یک مبداء داریم که همان مقصد هم خواهد بود. در واقع، مسافران در دریا ‎دوری می‎زنند و در همان جایی که سوار شناور شدند، پیاده می‎شوند.‎

به گفته کیاجوری، بیشتر سفرهای دریایی ما در شمال کشور به صورت سنتی و توسط قایق‎های موتوری ‎صورت می‎گیرد و در سال‎های اخیر نیز، تعدادی جت اسکی در نوار ساحلی شمالی کشور فعالیت می‎کنند.

او با اشاره به شروع فعالیت سه شناور رسمی دریایی در شمال کشور توضیح داد: این سه شناور در آب‎های تحت پوشش اداره کل در رودخانه بابلرود در منطقه بابلسر فعالیت می‎کنند ‎که از وضعیت مناسب‎تری برخوردارند، تعداد مسافر بیشتری را می‎توانند جابه جا کنند و استانداردهای رسمی بیشتری دارند.

گردشگری دریایی متقاضی واقعی ندارد
کیاجوری با ‎تأکید بر اعطای تسهیلات مالی سازمان بنادر برای تأمین شناورهای مسافری استاندارد گفت: سازمان بنادر ‎برای ‎بخش خصوصی در مورد ساخت مجتمع مارینا تسهیلات، حمایت‎ها و ‎تشویق‎هایی دارد ‎تا امکان سفر دریایی و خدمات‎رسانی ‎بیشتر به شناورها ‎و مسافران ایجاد شود؛ اما هنوز به صورت جدی فعالیت توسعه گردشگری دریایی راه نیفتاده است چون هنوز متقاضیان واقعی برای دریافت تسهیلات مراجعه نکرده‎اند.

وی افزود: ‎البته در توسعه گردشگری دریایی سازمان بنادر به تنهایی مسؤول‎ نیست وسازمان میراث فرهنگی ‎و گردشگری، شهرداری‎ها، استانداری‎ها و فرمانداری‎ها ‎نیز در این امر دخیل هستند.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران با تأیید این موضوع که «تا به حال تبلیغات مناسبی در حوزه ظرفیت‎های گردشگری دریایی در شمال کشور صورت نگرفته است»، خاطرنشان کرد: ‎جدا از اینکه صنعت توریسم دریایی در شمال کشور نوپاست ‎و آن طور که باید و شاید این نوع فعالیت هنوز ‎شناخته شده نیست؛ توسعه این نوع گردشگری نیاز به سرمایه‎گذاری نسبتا کلانی دارد که سرمایه‎گذاران کمی وارد این عرصه می‎شوند.

در چنین شرایطی، علیرغم ‎استقبال گسترده گردشگران از مناطق شمالی کشور، تاکنون امکانات لازم برای برگزاری سفرهای دریایی در دریای خزر فراهم نشده که به عقیده کیاجوری، «دلایل مختلفی ‎را می‎توان برای آن مطرح کرد، یکی اینکه ‎دریای خزر ‎به نسبت خلیج فارس و دریای عمان در جنوب کشور روزهای توفانی بیشتری دارد و توفان‎هایش بسیار شدیدتر از آب‎های جنوبی است».

تغییر کاربری ترمینال مسافری نوشهر
کیاجوری با مخالفت با این نظر که بنادر کشور تجاری هستند و کاربرد مسافری ندارند، گفت: در حدود سال 79، در بندر نوشهر ساختمان اختصاصی ترمینال مسافری ساختیم ‎و همه امکانات برای سفرهای دریایی بین‎المللی آماده شده بود: از گذرنامه، بانک، بیمه ‎گرفته تا خطوط کشتیرانی و هر کدام جایگاه مشخص داشتند؛ اما ‎به دلیل عدم استقبال، کاربری ساختمان تغییر کرد.

وی اضافه کرد: بنابراین، تقاضا باید وجود داشته باشد تا ترمینال مسافری هم ساخته شود. همانطور که تا چند سال پیش، بندر شهید باهنر در جنوب کشور هم فعالیت تجاری و هم کاربرد مسافری داشته است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: