کد خبر: ۱۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
فولاد چینی معادلات را برهم زد
با ادامه کاهش قیمت جهانی فولاد، انتظار می‎رود که در سال جاری میلادی عملیات اوراق روی تعداد کمتری کشتی کانتینربر انجام شود.
با ادامه کاهش قیمت جهانی فولاد، انتظار می‎رود که در سال جاری میلادی عملیات اوراق روی تعداد کمتری کشتی کانتینربر انجام شود.

به گزارش بخش خارجی مارین تایمز، در سال گذشته میلادی ظرفیتی معادل 378 هزار TEU از ناوگان دریایی جهان حذف شد؛ ولی به عقیده یک تحلیلگر شورای بین‎المللی دریایی بالتیک، انتظار می‎رود که امسال این رقم به سه هزار TEU کاهش یابد.

به گفته این تحلیلگر، کاهش قیمت جهانی فولاد تا حد زیادی ناشی از ورود فولاد ارزان‌‎قیمت چینی به بازار است.

از اواسط ماه دسامبر، قیمت فولاد بدلیل عرضه بیش از حد شرکت‎های فولاد چین جهت صادرات بیشتر، بیش از 100 دلار در هر تن کاهش یافت. این کشور تنها در ماه ژانویه، 10.3 میلیون تن تولیدات فولاد، یعنی بالغ بر 52 درصد بیش از ژانویه سال قبل، صادر کرد.

در اواخر سال گذشته، با رشد نمونه‎های فولاد چینی، حجم اوراق کشتی برای استفاده از فولاد آنها کاهش یافت. به عقیده کارشناسان، احتمالا بازار اوراق به نقطه‎ای رسیده که ارزش ادامه فعالیت کشتی‎های قدیمی بیشتر از اوراق آن است و باعث می‎شود که کشتی از نظر عملیاتی، تا چند ماه بعد هم مورد استفاده قرار بگیرد و این وضعیت تا افزایش بهای اوراق، ادامه خواهد داشت.

برخلاف بخش‎های نفتکش و فله خشک، ناوگان کانتینربر نسبتا جوان است.

در سال‎های قبل، شرکت‎ها بطور قابل توجهی ناوگان کشتی‎های قدیمی خود را حذف کردند و تنها در سال گذشته، 160 کشتی کانتینربر را اوراق کردند و بین سال‎‎های 2012 و 2014، تعداد 508 شناور کانتینربر به یاردهای اوراق فرستاده‎ شدند. اما در سال 2015، تا امروز تنها 18 فروند کشتی کانتینربر اوراق شدند.

قرار بود که در سال گذشته حجمی با ظرفیت معادل 500 هزار TEU اوراق شود که نهایتا پس از بیکاری کشتی‎ها در یک زمستان کساد و کاهش درآمد اوراق از 500 دلار در هر تن وزن سبک به 450 دلار،  122 هزار TEU برای انجام عملیات اوراق، به یاردهای بازیافت کشتی فرستاده‎ شدند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: