کد خبر: ۱۴۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
در 3 ماهه نخست سال 2018 نزدیک به 10 میلیارد دلار در جهان صرف سفارش ساخت کشتی‎های جدید شد،عطشی که به زودی فروکش کرد.
موسسه اطلاعاتی VesselsValue در تازه‎ترین گزارش خود اعلام کرد که پس از اینکه در 3 ماهه نخست سال 2018 میلادی نزدیک به 10 میلیارد دلار در جهان صرف سفارش ساخت کشتی‎های جدید شد، این عطش در بسیاری از بخش‎های کشتیرانی فروکش کرد.

به گزارش گروه بین‎الملل  مارین تایمز، هم اکنون مجموع کشتی‎های در نوبت تحویل به کمترین سطح خود از آغاز سال 2016 میلادی رسیده است. روند سفارش‎ها در ابتدای سال در بخش‎هایی که درآمد بالایی داشتند افزایش یافت. این بخش‎ها شامل کشتی‎های فله‎بر و کشتی‎های ویژه حمل LNG بوده است.

در همین حال، سفارش در حوزه های کم درآمدتری مانند کشتی‎های نفتکش پائین‎تر بود.

در گزارش موسسه VesselsValue آمده است: "از یک نظر این موضوع نشان‎دهنده نگاه کوتاه مدتی است که برخی از سرمایه‎گذاران نسبت به این بازار دارند همچنین اینکه تامین مالی برای ساخت کشتی در بخش‎هایی که درآمد بهتری دارند راحت‎تر از بخش هایی است که با مشکل دست و پنجه نرم می‎کنند."

موسسه VesselsValue اعلام کرد که قیمت بالای فولاد، نیروی کار کم کشتی‎سازی ها، و تمایل کمتر تامین‎کنندگان مالی کشتی‎سازی‎ها به سرمایه گذاری‎های با سود پائین موجب شده است که علاقه به سفارش ساخت کشتی‎های جدید کاهش یابد.

این موسسه در گزارش خود تاکید کرد: "کاهش سفارش ساخت کشتی‎های جدید نشانه امیدوارکننده‎ای است برای اینکه سفارش بیش از اندازه در حال رفع شدن است."

هم اکنون برخی از بخش‎های کشتیرانی با سفارش های بالا روبرو هستند اما بیشتر این تعداد توسط کشتی‎هایی که اکنون در آبها فعالند و و ارزش آنها صرفا ارزش اوراق‎شان است، جبران می‎شود.

VesselsValue اعلام کرد که چنانچه سطح سفارش‎ها تا پایان سال بین 4 تا 8 میلیارد دلار باقی بماند، ارزش و قیمت کشتی‎های جوانتر افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر، مناقشات اخیر در تجارت بین‎المللی موجب این خواهد شد که برخی از مالکان کشتی اجرای برنامه نوسازی ناوگان خود را به تعویق بیاندازند و یا آن را متوقف نمایند. با این وجود، بسیاری از بخش های کشتیرانی در سطح پائین و یا در حال بهبود هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: