کد خبر: ۱۴۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
گزارش تازه بیمکو از بازار کشتی‎های نفتکش در سال 2018 ؛
درآمد و نرخ اجاره کشتی‎های نفتکش در سال 2018 به سطح بسیار پائینی که تاکنون سابقه نداشته است، رسید.
شورای دریانوردی بین الملل و حوزه دریای بالتیک (BIMCO) در تازه‎ترین گزارش خود عنوان کرد که بازار بد و بی‎سابقه کشتی های نفتکش به دنبال راه فرار از این شرایط دشوار و پرنوسان است.

به گزارش گروه بین‎الملل مارین تایمز، بر اساس گزارش بیمکو درآمد کشتی‎های غول‎پیکر نفتکش (VLCC) در نیمه نخست سال 2018 میلادی به سطح بسیار پائین 6 هزار و یک دلار در روز رسیده است. در همین حال درآمد کشتی های سوئزمکس در این مدت 10 هزار و 908 دلار در روز، و درآمد کشتی های نفتکش افرامکس 9 هزار و 614 دلار بوده است.

بیمکو عنوان کرده است که تمامی این سطوح درآمدی کمتر از هزینه‎های عملیاتی کشتی هاست و به شدت ضررده است، آنهم در صنعتی که به توازن اصولی در بازار نیاز دارد تا نرخ اجاره کشتی ها در آن به سطح سر به سری و حتی سوددهی برسد.

در گزارش بیمکو آمده است: "پس از پشت سر گذاشتن سال 2015 که در آن کشتی‎های نفتکش بالاترین نرخ اجاره طی هفته سال پیش از آن را به خود دیدند،سال 2016 وضعیت اندکی کمرنگ شد اما همچنان سودآور بود. با توجه به اینکه در سال 2017 میلادی ناوگان کشتی‎های نفتکش بیش از تقاضا افزایش یافت، این صنعت پس از 3 سال سوددهی، ضررده شد."

پیتر سند، تحلیلگر ارشد کشتیرانی بیمکو، اظهار کرد: "سال 2018 میلادی سالی بسیار اسفبار برای کشتی‎های نفتکش بوده است چراکه نرخ اجاره کشتی ها و نرخ به کارگیری کشتی‎ها به سطوح بسیار پائینی که تاکنون سابقه نداشته، رسیده است."

ناوگان کشتی‎های نفتکش در سال 2018 میلادی تا کنون رشدی نداشته است. ناوگان کشتی‎های VLCC و افرامکس طی 12 ماه گذشته بزرگتر نشده اند. اما بازار اجاره کشتی‎ها تحت تاثیر منفی رشد پائین تقاضا برای اینگونه کشتی ها قرار دارد.

سند در این باره توضیح داد: "در کل باید گفت که بازار اجاره کشتی‎های نفتکش اشباع شده است. کلید بالا رفتن درآمد کشتی‎ها در رشد پائین ناوگان و نیز در بازگشت به سطح عالی تقاضا نهفته است. هرچه زودتر این اتفاق بیافتد بهتر است اما باید صبور بود."

نیمه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش بیشتر نرخ اجاره کشتی‎های نفتکش بودیم. بیمکو اعلام کرد که این افت سطح اجاره را نمی توان توسط عوامل پایه‎ای میان مدت و بلند مدت توجیه کرد.

انتظار می رود که سال 2018 نیز برای کشتی‎های نفتکش ضررده باشد تا اینکه در نیمه دوم سال 2019 میلادی شاهد ایجاد توازن در این بازار و سوددهی شرکت ها باشیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: