آخرین اخبار
پربیننده ترین ها
کد خبر: ۱۴۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
نایب رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اوپک موظف است از همه اعضای خود حمایت کند، گفت: طرح فریز نفتی باید مورد حمایت همه جانبه اعضای اوپک باشد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه هیچ فردی نمیتواند در این شرایط التهابی راهکاری برای مقابله با تحریم‌ها در حوزه نفت ارائه دهد،گفت: سیاستگذاریها و هدایت موضوعات مهمی مثل نفت که برای ایران به عنوان کالای استراتژیک شناخته میشود در یداختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی و هیات دولت است بنابراین هر گونه اظهار نظر درباره راهکارهای پیشنهادی و شیوه مدیریتی در این برهه از زمان فقط گمانه‌زنی است و نه تنها نمیتواند کمکی به اقتصاد کشور کند بلکه کلیدواژههای اشتباه به دست دولتهای دیگر برای مقابله با ایران میدهد.

رضا پدیدار در گفت‌وگو با خبرنگار مارین‌تایمز با بیان اینکه آمریکا نسبت به برگرداندن تحریم‌ها علیه ایران در یک بازه زمانی 6 ماهه تصمیم گرفته است، اظهار کرد: آنچه در این زمینه حائز اهمیت است تاثیر تحریمها بر کاهش یک میلیون بشکهای صادرات روزانه نفت خام ایران است. این در حالی است که اکنون ایران روزانه به صورت میانگین 2.5 میلیون بشکه نفت خام به کشورهای مشتری خود صادر میکند.

ضرورت تعیین دیپلماسی سیاسی، دیپلماسی انرژی و دیپلماسی صادراتی برای کشور

وی تاکید کرد: حدود یک ماه از فرصت 6 ماههای که ایران برای آغاز تحریمها دارد گذشته و ما 5 ماه زمان داریم و در این شرایط باید بتوانیم با بررسی همه جوانب به یک دیپلماسی سیاسی، دیپلماسی انرژی و دیپلماسی صادراتی برسیم به بیان دیگر باید بتوانیم به یک راهکار یا راهکارهای مطلوب برای عبور از بحرانهای پیش رو دست پیدا کنیم.

رقابت اوپکی‍‌ها و غیراوپکیها

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یادآور شد: شاید در این دوره از تحریمها رقابت جدید نفتی بین اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها به وجود آید زیرا ونزوئلا نیز به نوعی تحریم است و لیبی نیز در تولید نفت محدودیت بسیار دارد و این رقابت اوپکی و غیراوپکیها را رقم میزند که برای کشورهای شریک و به اصطلاح دوست ما میتواند فرصتی مغتنم به وجود آورد.

پدیدار افزود: مثلا روسیه یکی از کشورهایی است که میتواند از این فرصت استفاده بهینه را داشته باشد به صورتی که بخشی از نفت ایران را خریداری کند و در کشورش به مصرف برساند اما در ازای آن، نفت تولیدیش را به کشورهای دیگر از جمله کشورهای CIS صادر کند. در این شرایط نه تنها روسیه منتفع میشود بلکه این کار میزان تولید نفت ایران را به شرایط عادی برمیگرداند و ظرفیت تولید نفت ایران نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

وی تصریح کرد: ظرفیتی که اکنون برای صادرات به روسیه توافق شده است 100 هزار بشکه در روز است که نهایتا تا سقف 500 هزار بشکه نیز میتواند افزایش یابد اما بیشتر از این رقم امکانپذیر نیست زیرا مسیر و کانال ما محدود است و علاوه بر آن ظرفیت بیشتر از این مقدار را نداریم.

اروپاییها یکی به میخ میزنند یکی به نعل

نايب رييس هيات مديره فدراسيون صنعت نفت ايران حفظ ظرفیت تولید نفت ایران را وابسته به شرکتهای اروپایی دانست و گفت: آنها نسبت به بازار ایران بیمیل نیستند اما به آمریکا بیشتر تمایل دارند و رفتارشان نمونه بارز این مثل است که یکی به نعل میزنند و یکی به میخ زیرا مبادلات آنها با آمریکا بسیار بیشتر از مبادلات آنها با ایران است بنابراین خوشایندشان نخواهد بود که روابط تجاریشان با آمریکا به خاطر مناسبات تجاری با ایران به خطر بیفتد.

وی با اشاره به اینکه ایران روزانه تقریبا 700 هزار بشکه به اروپا نفت صادر میکند، بیان کرد: اگر این میزان هم کاهش یابد ما میتوانیم مشتریان سنتی خود را مانند هندوستان، چین، کره جنوبی و ژاپن را همچون گذشته به پشتوانه اینکه خود آنها نیز به خرید نفت از ایران مصر هستند، داشته باشیم و بخشی را هم به روسیه صادر کنیم.

پدیدار با بیان اینکه کسری منابع حاصل از کاهش صادرات نفت باید مدیریت شود، تاکید کرد: البته کل سناریویی که تا کنون تعریف کردیم به اجلاس 174 اوپک در وین که حدود  چند روز آینده برگزار میشود برمی‌گردد چراکه تصمیمات این اجلاس مهم خواهد بود.

ضرورت حمایت همه جانبه اوپک از فریز نفتی

وی با اشاره به اینکه دبیرخانه اوپک موظف است از همه اعضای خود حمایت کند، افزود: طرح فریز نفتی باید مورد حمایت همه جانبه اعضای اوپک باشد زیرا تا پایان سال 2018 همه اعضا موظف هستند که سقف تولید خود را افزایش ندهند بنابراین اگر این اتفاق رخ دهد و اوپک سقف تولید خود را افزایش ندهد، به دلیل تحریم نفت ایران، تولید نفت اوپک کاهش خواهد یافت و در این شرایط عرضه و تقاضا تحت تاثیر قرار میگیرد و افزایش بهای نفت رقم می‎خورد. با این معادله کسری درآمد نفتی ایران به دلیل کاهش تولید نفت از محل افزایش قیمت پوشش داده و به بیان دیگر جبران می‌شود.

امکان افزایش صادرات فرآوردههای نفتی را نداریم

نايب رييس هيات مديره فدراسيون صنعت نفت ايران درباره صادرات فرآورده‌های نفتی و احتمال افزایش آن در زمان تحریم با بیان اینکه ظرفیت فرآوردههای نفتی ما محدود است و نمیتوانیم ظرفیت خود را به آسانی افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: در کل بر اساس گزارشات مقامات نفتی ظرفیت پالایش و فرآورش مواد هیدروکربوری ما 1.8 میلیون لیتر است که 1.6 آن مورد استفاده قرار می‌گیرد به صورتی که بخشی از آن در داخل و بخش اندکی به کشورهای منطقه صادر میشود بنابراین اگر ما به فکر توسعه صادرات هستیم باید ابتدا  افزایش تولید داشته باشیم که این نیز نیازمند پالایشگاه جدید، سرمایه‌گذاری کلان و شناسایی بازار منطقه است.

وی  درباره  بازار فرآوردههای نفتی افزود: فرآوردههای نفتی بازار کوچکی در منطقه دارد و علاوه بر آن ، زیرساختهای ما برای صادرات کامل نیست زیرا فرآورده باید توسط خطوط لوله منتقل شود که متاسفانه خطوط لوله ما به آن اندازه کامل و تکمیل نیست.

نایب رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: برای بازاریابی جدید در هر فعالیتی علی‌الاصول نقشه راه نیاز داریم بنابراین اگر می‌خواهیم به سمت توسعه صادرات فرآورده هیدروکربوری برویم یا باید نقشه راهی که از طریق دولت یا توسط بخش خصوصی تهیه شده باشد، داشته‌باشیم .

وی درباره اظهار نظر برخی کارشناسان حوزه انرژی درباره بازارهای جدید صادراتی نفت گفت: صرف نظر از مشتریهای سنتی نفت ایران، مشتریهای متفاوت دیگری نیز در چارچوب توافقات به صورت قراردادهای کوتاه مدت و بلندمدت که توسط وزات نفت منعقد میشود، هم هستند البته مساله بازاریابی برای نفت‎خام مسالهای نیست که بخش خصوصی بخواهد درباره آن اظهار نظر کند.

پدیدار یادآور شد: اگر کسی هم در این رابطه سخن گفته است اظهار نظر غیرحرفهای درباره مسالهای کاملا حرفهای کرده است این در حالی است که این اظهارنظرها ترجمه  و در مجامع بینالملل از آن بر علیه ایران استفاده می‎شود و ممکن است موقعیت کشور را زیر سوال ببرد.

وی در پایان گفت: فقط در یک صورت میتوانیم درباره بازارهای صادراتی نفت اظهار نظر کنیم آن هم زمانی است که زیرساختها آماده شود و به بخش خصوصی سپرده شود و دولت هم فقط نقش رگولاتور را داشته باشد نه حکمران. بنابراین زمانی که ما به سمت رگولاتوری برویم میتوانیم درباره بازارآفرینی و یا بازاریابی برای نفت اظهار نظر داشته باشیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: