کد خبر: ۱۴۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
مدیرعامل کشتی‎سازی ندیم‌گستر خلیج‌فارس می‎گوید: افزایش نرخ ارز، همه پروژه‎های کشتی‎سازی را با چالش مواجه کرده و باعث شده تا همین توان اندک کشتی‎سازی داخلی در تامین نقدینگی، از بین رود.

مدیرعامل یک شرکت کشتی‎سازی معتقد است که قراردادهای داخلی با کشتی‎سازی‎ها باید به صورت ارزی منعقد شود.

مدیرعامل شرکت کشتی‎سازی ندیم‌گستر خلیج فارس در گفت‌و‌گو با خبرنگار مارین‌تایمز اظهار کرد:در حال حاضر به دلیل نوسانات ارزی و مشکلاتی که در حوزه صنعت ایجاد شده است، ما در 3 پروژه که کارفرمای دو پروژه سازمان بنادر و پروژه دیگر از محل وجوه اداره شده در حال اجراست با کمبود نقدینگی مواجه شدیم به طوری که با افزایش هزینه‎ها نتوانستیم این پروژه‎ها را تکمیل کنیم.

وی با بیان اینکه نوسانات ارزی تاثیر بسیار شدیدی بر کشتی‎سازی‎های داخلی دارد، یادآور شد: بزرگ‎ترین چالش قراردادهای شناورسازی در داخل، انعقاد این قراردادها به صورت ریالی و تامین تجهیزات، اجناس و ماشین‎آلات مورد نیاز آن از محل واردات است که ارز بر است و رابطه مستقیم و بدون واسطه‎ای با نرخ آزاد ارز دارد.

مدیرعامل شرکت کشتی‎سازی ندیم‌گستر خلیج‌فارس افزود:متاسفانه افزایش نرخ ارز، همه پروژه‎های کشتی‎سازی را دچار یک شوک ناگهانی کرد و با چالش مواجه کرد و باعث شد همین اندک توان شرکت‎های کشتی‎سازی داخلی در تامین نقدینگی، از بین برد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین ضروری است تا تمهیداتی اندیشیده شود که قراردادهای کشتی‎سازی و شناورسازی در داخل کشور با سازندگان داخلی به صورت ارزی و مطابق نرخ روز منعقد شود تا آثار مخرب نوسانات ارزی در این صنعت کمتر مشاهده شود.

حافظ‌پور تصریح کرد: در حال حاضر نیز که بانک مرکزی قیمت دلار را به صورت تک نرخی 4200 تومان اعلام کرده است تامین این دلار برای ما دشوار و غیرقابل امکان است به صورتی که ما اگر بخواهیم برای واردات دلار تهیه کنیم نمی‌توانیم به این قیمت خرید کنیم.

وی به بخشنامه دولتی تعلق ارز 4200 تومانی به واردات در صورت ثبت سفارش اشاره و اظهار کرد: با این وجود صنعت کشتی‎سازی که به خودی خود صنعت زمانبری است نمی‎تواند از این بخشنامه بهره‎ای ببرد زیرا این بخشنامه پروسه اداری را طولانی کرده و موجب می‎شود که زمان بیش از پیش از دست رود. به بیان دیگر قوانین جدید مستلزم سپری شدن پروسه‎ زمانی طولانی است که چالش دیگری را برای ما ایجاد می‎کند و موجب نارضایتی کارفرما می‎شود.

مدیرعامل شرکت کشتیسازی ندیم‌گستر خلیج‌فارس ادامه داد: علاوه بر آن زمانی که بر اساس نرخ دولتی ارز، قیمت کالا را استعلام می‎کنیم، تا زمانی که ارز تعلق گیرد و محصول تهیه شود ارزش دلار دچار نوسان شده است و همین موجب می‎شود که قیمت تمام شده شناور برای ما بالاتر از مبلغ قرارداد شود و به صرفه نباشد.

وی گفت: ما بر اساس قرادادهای ریالی که سال‎های گذشته با کارفرمایان داشته‎ایم متعهد شده‎ایم که بعضی تجهیزات را از محل واردات تامین کنیم بنابراین افزایش نرخ ارز از آن زمان تا کنون باعث شده است که ما برای وفای به تعهد خود دچار چالش، زیان و خسران شویم.

حافظ‌پور با بیان اینکه اکنون برخی از تجهیزات در داخل ساخته می‎شود اما ما بر اساس قرارداد متعهد به خرید آن از خارج کشور هستیم، گفت: اکنون نیز اگر بخواهیم با کارفرما مذاکره داشته باشیم و او را متقاعد به تامین تجهیزات از محل ساخت داخل کنیم زمان بر است و حتی ممکن است کارفرما راضی نشود چنین است که دچار چالش‌های فراوان و بزرگی شده‎ام که برای جلوگیری از وقوع دوباره چنین چالش‎هایی لازم است تغییراتی در قراردادها ایجاد شود و با محاسبه نرخ ارز به قیمت روز و یا کاملا ارزی منعقد شود.

وی با اشاره به اینکه قرار است امسال نیز سازمان بنارد و دریانوردی نوسازی چند شناور ملکی خود را به مناقصه بگذارد، بیان کرد: اگر قرار باشد قرارداد این پروژه‎ها نیز به شیوه ریالی منعقد شود با توجه به وضعیت بازار هر کدام از شرکت‎های کشتی‎سازی که برنده این مناقصه شوند زیان‌ده می‎شوند، زیرا با وجود اعلام ارز 4200 تومانی از سوی بانک مرکزی هنوز نرخ ارز در بازار ثبات ندارد و کشتی‎ساز باید از نقدینگی خود خرج کند که متاسفانه کشتی‎سازان ما آنقدر توانمند نیستند که بتوانند به منظور حفظ بازار زیان دهند.

مدیرعامل شرکت کشتی‎سازی ندیم‎گستر خلیج‌فارس در ادامه با اشاره به ضرورت حمایت از کالای ایرانی گفت: در کشور ایران پتانسیل بسیاری از پروژه‎ها و فعالیت‎ها وجود دارد اما اجرا نشده است به بیان دیگر مورد غفلت قرار گرفته است که مهم‎ترین آنها مقوله گردشگری دریایی است که متاسفانه هنوز ایران در این صنعت حتی 5 درصد هم پیشرفت نکرده است. این در حالی است که اگر بتوانیم این صنعت را در کشور توسعه دهیم می‎توانیم به کمک آن جان تازه‎ای در شرکت‎های شناورسازی بدمیم و علاوه بر آن اشتغالزایی در مناطق بومی داشته باشیم.

وی افزود: علاوه بر آن در بخش شیلات نیز پتانسیل‎هایی وجود دارد که اگر همه ذینفعان در این حوزه از جمله سازمان شیلات پای کار بیایند، هم سازندگان شناورها و هم خود شیلات و حتی جامعه صیادی می‎توانند از این همکاری بهره‎مند شوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: