کد خبر: ۱۳۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸
صنعت کشتیرانی موظف شد میزان انتشار گازهای گلخانه‎ای در این صنعت را تا سال 2050 میلادی در مقایسه با سال 2008 نزدیک به 50 درصد کاهش دهد
براساس توافق کشورهای شرکت‎کننده در نشست سازمان بین‎المللی دریانوردی (IMO) در لندن صنعت کشتیرانی  موظف شد میزان آلایندگی و انتشار گازهای گلخانه‎ای در این صنعت را تا سال 2050 میلادی در مقایسه با سال 2008 نزدیک به 50 درصد کاهش دهد.

 به گزارش گروه بین‎الملل  مارین تایمز، سازمان محیط زیستی Clean Shipping Coalition (CSC) اظهار کرد: "تعهد امروز دولت ها برای التزام کشتیرانی بین‎المللی به کاهش سطح آلایندگی دی اکسیدکربن و گازهای گلخانه‎ای به میزان حداقل 50 درصد گامی مثبت و تعیین کننده است."

در بیانیه این سازمان همچنین آمده است: "امابر اساس اعلام نظر سازمان های مردم نهاد ناظر در سازمان جهانی دریانوردی، نبود برنامه ای مشخص برای دستیابی به این میزان کاهش شامل اقدام‎های فوری کوتاه مدت، یکی از بزرگترین نگرانی ها در این زمینه است."

در نشست لندن در مورد تقویت الزامات طراحی برای همه کشتی‎ها، کاهش نسبی تا 40 درصد تا سال 2030 میلادی، و 50 درصدی تا سال 2050 و در نهایت حذف کامل آلایندگی دی اکسید کربن توافق شد.

ماریا اسکیپر شون، مدیر اجرایی سازمان کشتیرانی دانمارک، در این باره اظهار کرد: "دستیابی به این اهداف وظیفه بزرگی است و به تحقیق و توسعه بسیاری نیاز دارد چراکه در نهایت باید سوخت‎های جایگزینی استفاده کنیم که آلایندگی آنها صفر باشد. با در نظر داشتن اهداف کاهش آلایندگی، صنعت کشتیرانی آماده رسیدن به این اهداف می شود و صنعت کشتیرانی دانمارک نیز به ویژه در بخش توسعه سوخت‎های جایگزین فعالیت خواهد کرد."

هدف تعیین شده در نشست لندن کمتر از میزان 70 تا 100 درصدی است که در توافق آب و هوایی پاریس برای سال 2050 میلادی تعیین شده بود.

سازمان CSC تاکید کرد که کشورهای مشارکت کننده در این طرح باید حتما از عبارت "حداقل" برای کاهش میزان استفاده کنند تا به این شکل فشار برای حذف کامل کربن تا سال 2050 را بر روی خود احساس نمایند. با حذف کامل کربن می توان از عواقف فاجعه بار افزایش دمای هوا جلوگیری کنیم.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: