آخرین اخبار
پربیننده ترین ها
کد خبر: ۱۳۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷
ترمینال مسافری در محدوده فرودگاه نظامی چابهار احداث می‎شود؛
900 طرح سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار با ارزش 42 هزار و 817 میلیارد ریال ثبت شده است که بیانگر ورود منطقه آزاد چابهار به فاز توسعه‌ای کشور است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه در دهه اخیر شاهد تغییر آرایش اقتصادی منطقه خاورمیانه و جابه‎جایی سرمایه‎گذاران به خارج از محدوده بحران بودیم، گفت: یکی از جذاب‎ترین مناطق برای جذب سرمایه‎گذاری‎های داخلی و خارجی به لحاظ جغرافیایی سواحل بکر مکران و بندر چابهار به عنوان یک منطقه از این سواحل است.

به گزارش خبرنگار مارین تایمز، دکتر عبدالرحیم کردی امروز (دوشنبه، 21 اسفند) در نشست خبری با خبرنگاران، با بیان اینکه در سال 96 بیش از 900 طرح سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار ثبت شده است، اظهار کرد: از این تعداد 316 طرح در کمیسیون اقتصادی سازمان تصویب شده و 114 طرح مصوب نیز به مرحله قرارداد رسیده است که غیرقابل مقایسه با اعداد ثبت شده در سنوات گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: ارزش سرمایه‌گذاری این طرح‌ها 42 هزار و 817 میلیارد ریال عنوان است که بیانگر ورود منطقه آزاد چابهار به فاز توسعه‌ای کشور است.

کردی با بیان اینکه به منظور ایجاد تسهیلات در پروسه پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی پرتال سرمایه‌گذاری منطقه راه‌اندازی شد، اظهار کرد: این اقدام ما را به استانداردهای لازم برای ورود سرمایه گذاران نزدیک می‌کند و پروسه سرمایه گذاری را از نخستین مرحله تا پایان کار به 48 ساعت کاهش داده است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اولویت این منطقه را تولید در راستای تجارت دانست و خاطرنشان کرد: با محوریت تولید در سال‌های 97 و 98 بسیاری از دستاوردهای منطقه در حوزه صنایع فولاد ، پتروشیمی و خط انتقال گاز وارد فاز تولید می شود.

کردی از توسعه دو صنعت بزرگ فولاد و پتروشیمی در چابهار خبر داد و افزود: برای این کار، کارخانه تولید فولاد با 15 درصد پیشرفت فیزیکی در دست اقدام است و کوره فولاد آن، رو به اتمام است. همچنین در بخش پتروشیمی، از مجموع 18 واحد سایت پتروشیمی چابهار، 6 واحد مجوز زیست محیطی دریافت کرده و سه واحد نیز در دست ساخت است.

به گفته رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار عملیات خط انتقال گاز ایرانشهر - چابهار غاز شده است و این پروژه با سرعت مطلوبی در دست ساخت است.

وی با بیان اینکه به دنبال فرصت های جدید برای رونق فعالیت‌های اقتصادی، حمایت از بخش خصوصی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و کسب و کار نوین هستیم، افزود: برای جذب سرمایه گذار نیازمند تامین زیرساخت‌های حمل و نقل در بخش‌های راه آهن، بندر، فرودگاه هستیم و باید با ارائه برنامه‌های کلان و استراتژیک و طراحی برنامه و پروژه های مختلف از سرمایه گذاران استقبال کنیم.

احداث ترمینال مسافری در محدوده فرودگاه نظامی چابهار

وی در ادامه درباره ساخت فرودگاه جدید در چابهار گفت: ساخت این فرودگاه، چون خارج از محدوده منطقه آزاد واقع شده، به شرکت ساخت و توسعه فرودگاه‌ها واگذار شده است و این شرکت نیز، کار تملک اراضی را انجام داده، با بخش خصوصی نیز مذاکراتی برای ساخت داشته که امید است عملیات اجرایی ساخت این فرودگاه آغاز شود.

کردی ادامه داد: با توجه به زمان بر بودن ساخت این فرودگاه، مذاکراتی با نیروی هوایی ارتش داشتیم تا در فرودگاه فعلی چابهار که فرودگاهی نظامی و در 40 کیلومتری منطقه آزاد چابهارقرار دارد، یک ترمینال مسافری برای تسهیل تردد مسافران طراحی و احداث شود.

وی توسعه صنعت گردشگری را نیاز اقتصادی مناطق آزاد کشور دانست و افزود: برای توسعه صنعت گردشگری منطقه، سال جاری، قرارداد سرمایه‌گذاری 5 هتل منعقد شد و عملیات اجرایی 4 هتل نیز آغاز شده است .

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ادامه داد: بزرگترین هتل جنوب شرقی کشور با مساحت 102 هزار مترمربع در منطقه در دست ساخت است که تا سال 98 به بهره‌برداری می‌رسد البته فاز نخست یک هتل شامل 15سوییت (سراچه) در نوروز سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: برای توسعه گردشگری در منطقه، سایت گردشگری منطقه را از 600 به 2100 هکتار گسترش دادیم در همین راستا مرداد سال جدید، 120 بسته سرمایه‌گذاری گردشگری را رونمایی خواهیم کرد تا سرمایه گذاران در این بخش فعالیت کنند.

وی توسعه اشتغال در منطقه را نیازمند توسعه صنایع کوچک، متوسط و پایین دستی منطقه دانست و افزود: برای توسعه زنجیره پایین دست پتروشیمی 26 واحد و فولاد، 2 واحد مستقر خواهند شد که امید است این واحدها در سال 97 به بهره برداری برسند.

تلاش برای الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار در باره طرح الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد گفت: این طرح در دستور کار جدی سازمان قرار دارد و قصد داریم تا طرح را در دولت نهایی و به مجلس ارائه کنیم.

وی افزود: مکاتبه‌ای نیز با سازمان بنادر داشتیم تا بتوانیم قوانین منطقه آزاد را به بندر شهید بهشتی تسری دهیم و همزمان بحث الحاق را از طریق مجلس پیگیری کنیم.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار نزدیکترین و مناسب ترین مسیر برای اتصال آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد است و با توجه به اینکه هدفگذاری آسیای مرکزی ارتباط با آفریقا و آسیای شرقی است، چابهار می تواند نقش کلیدی برای تحقق این هدف ایفا کند.

وی ادامه داد: در سال 2015 نیز صادرات آسیای میانه با آفریقا، شرق آسیا و خاورمیانه بین 14 تا 15 میلیون تن بار در سال بود اگر روی این موضوع هدفگذاری کنیم، مبادلات می تواند از طریق چابهار انجام شود اما برای تحقق این هدف باید مدلی را تعریف کنیم تا کشورها به اهمیت چابهار و مسیر به صرفه ترانزیتی آن بیشتر پی ببرند.

با هندی‎ها زیر قیمت بازار جهانی کار نمی‎کنیم

وی همچنین درباره همکاری با کشورهای همسایه گفت: در ارتباط با پتروشیمی به دلیل اینکه هندی‌ها حاضر به همکاری با قیمت جهانی نیستند و قیمت‌های کمتری را پیشنهاد می‌دهند، به توافق نرسیدیم.

کردی ادامه داد: با عمان مذاکرات خوبی داشتیم و یکی از اهداف ما در چابهار توسعه مناسبات اقتصادی با عمان است. از این رو یک کنسرسیوم لجستیک را تشکیل داده‌ایم و یک شرکت عمانی در این کنسرسیوم حضور دارد. هدف از تشکیل این کنسرسیوم کاهش قیمت تمام شده بار در چابهار است.

به گفته کردی؛ همچنین به زودی خط کشتیرانی بین عمان وچابهار راه‌اندازی می‌شود.

قاچاق در مناطق آزاد اتهامی بیش نیست

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار همچنین درباره موضوع قاچاق از مناطق آزاد گفت: متاسفانه یکی از همجه‌های سنگینی که در چند سال گذشته علیه مناطق آزاد صورت گرفته اتهام ورود کالای قاچاق از این مناطق است. اگر آمار و ارقام مربوط به ورود کالا را از مناطق آزاد با حجم کل قاچاقی که به صورت رسمی و غیر رسمی مقایسه کنیم، عدد غیر قابل استنادی به دست می آید و مشخص است که این اتهامات به مناطق آزاد نابه جا هستند.

وی افزود: میزان ارزش کالایی که از دالان منطقه آزاد وارد کشور می شود 3 میلیارد دلار است که ورود و خروج آن توسط گمرک ایران ثبت و ضبط می‌شود.

کردی ادامه داد: از سوی دیگر، کالایی که وارد منطقه آزاد می‌شود، دو رویه دارد یا کالای تجاری است که از طریق منطقه آزاد و گمرک وارد کشور می‌شود یا کالای همراه مسافر است که این کالاها هم در مبادی ورودی توسط بندر، گمرک و نیرو انتظامی کنترل می‌شود.

وی تاکید کرد: از آنجایی که منطقه آزاد چابهار در این نطقه، مزر آبی، هوایی و خشکی ندارد به این معنا که دریا در اختیار سازمان بنادر و مرز خشکی در اختیار نیروی انتظامی است اگر قاچاقی بخواهد صورت بگیرد از طریق منطقه آزاد نمی‌تواند باشد.

مناطق آزاد هم ردیف بودجه‌ای می‎گیرند

کردی گفت: آوردن مناطق آزاد در ردیف‌های بودجه آسیبی تلقی نمی‌شود و این موضوع با هدف نظارت بیشتر بر مناطق آزاد انجام می شود که آنرا به فال نیک می گیریم؛ نظارت بیشتر بر هر سیستمی با نگاه هم افزایی، کمک به تحقق ماموریت‌ها است و می‌تواند اثر مثبتی داشته باشد.

وی ادامه داد:البته ما همواره برای نظارت‌ها پیشقدم بودیم و از سال 93 رسما نظارت بر بودجه از سوی دیوان محاسبات شروع شده و از هر آنچه به شفافیت کار در مناطق آزاد کمک کند، استقبال می کنیم.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه قاچاق اتهام نابه‌جایی است که به مناطق آزاد وارد می‌کنند، گفت: در 20 سال گذشته نبود زیرساخت‌ها مانع از تحقق اهداف مناطق آزاد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: