آخرین اخبار
پربیننده ترین ها
کد خبر: ۱۳۸۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲
معاون امور دریایی سازمان بنادر ودریانوردی گفت: مهم نبودن آبراه اروند برای عراقی‎ها مساله‎ای نیست که آنها را از این آبراه بی‌نیاز کند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر ودریانوردی با بیان اینکه ایران از نظر تجهیزات برای لایروبی اروند آماده است، گفت: اروند رود حدود 40 سال است که لایروبی است و همین امر موجب شده است که تپه‎هایی در برخی نقاط آن به وجود آید.

به گزارش خبرنگار مارین تایمز، هادی حق شناس  امروز دوشنبه در نشست خبری مدیرعامل این سازمان درباره لایروبی آبراه اروند و عدم همکاری و همراهی عراقی‌ها با ایران در این حوزه گفت: مذاکرات درباره لایروبی اروندرود و تشکیل دفتر CBC در قالب توافقنامه سال 1975 بین ایران و عراق، همچنان ادامه دارد.

حق شناس با بیان اینکه ما دو تفاهمنامه سالویج،‌ جست‌وجو و نجات و مقابله با آلودگی نفتی از سال ۹۳ با عراق داریم، اظهار کرد: در بحث لایروبی اروند نیز مغروقه‌ها باید ساماندهی شوند که این موضوع یکی از مشکلات در این زمینه است که باید طی مذاکرات با عراقی‎ها به نتیجه رس و انجام شود.

وی درباره عدم همکاری عراقی‎ها در این حوزه و علاقه‎مند نبودن آنها به لایروبی اروند به دلیل نیازمند نبودن به این آبراه گفت: مهم نبودن آبراه اروند برای عراقی‎ها مساله‎ای نیست که آنها را از این آبراه بی‌نیاز کند این در حالی است که عراقی‌ها از ابوزبیر کانالی دارند که بخشی از آن طبیعی و بخشی راخود احداث کرده‌اند و بنادری آنجا دارند اما برای تردد به بندر ابوقریس به اروند نیاز دارند که باید لایروبی شود بنابراین آنها یا وجود اینکه تمایل به این کار ندارند اما تا حدودی نیاز دارند.

حق شناس درباره ضرورت لایروبی اروند خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشتی‌های ۳ تا ۵ هزار تن و بارج تا ۱۰ هزار تن در این منطقه پهلودهی می‌شود بنابراین ضرورت دارد آبخور اروند به ۹ متر مانند زمان قبل از جنگ برسد.

وی گفت: طول اروند ۹۲ کیلومتر است که ۱۰ کیلومتر آن مشکل حاد دارداین در حالی است که حدود 40 سال است اروند لایروبی نشده است.‌

معاون امور دریایی سازمان بنادر دریانوردی افزود: در حال حاضر خط‌ القعر آب در اروند حدود ۱۰ کیلومتر به سمت عراقی‌ها جابه‌جا شده و به دلیل مغروقه‎ها و لایروبی نشدن این آبراه، در برخی مناطق به معنای واقعی تپه ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه دو راه برای رفع این مشکل در پیش رو داریم، گفت: یکی از راه‎ها این است که خط‌القعر قدیمی را احیا کنیم که به ۳۵ میلیون مترمکعب لایروبی و ۲۰۰ میلیون یورو اعتبار نیاز دارد و راه دیگر این است که خط‌القعر جدید ایجاد کنیم که متاسفانه در داخل خاک عراق است و نیاز به پیگیری‎ها و بررسی‎های حقوقی دارد.

حق‎شناس یادآور شد:‌ ما از نظر تجهیزات برای لایروبی اروند آماده هستیم اما هنوز با عراقی‎ها به توافق نرسیده‎ایم..

وی در پایان افزود: هر 10 سال یکبار آبخور کشتی‌های کانیتنری در جهان یک متر بیشتر می‌شود و ما نیز با این نگاه اقتصادی بنادر خود را توسعه می‌دهیم، این در حالی است که بندر خرمشهر اگر به آبادانی قبل از جنگ نیز برگردد آبخور آن به 9 متر می‎رسد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: