آخرین اخبار
پربیننده ترین ها
کد خبر: ۱۳۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
تدوین کامل نقشه راه فناوری‎های دریایی در گرو چیست؟
در راستای نقشه راه فناوری‎های دریایی 50 محور اصلی فناوری دریایی شناسایی که تاکنون شناسنامه 11 محور منتشر شده است.

شناسنامه 11 محور اصلی فناوری دریایی به منظور برنامه‌ریزی دقیق‌تر و تصمیم‌گیری منسجم‌تر برای توسعه فناوری‎های اولویت دار در شهریور ماه امسال منتشر شد که پیش‌بینی می‎شود تعداد این شناسنامه‎ها تا خرداد ماه 97 به 20 شناسنامه افزایش یابد.

دبیر گروه مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی ستاد دریایی درباره تدوین شناسنامه محور‌های اصلی فناوری در نقشه راه فناوری‎های دریایی کشور خاطرنشان کرد: 50 محور اصلی فناوری دریایی شناسایی که تا کنون شناسنامه 11 محور منتشر شده است و پیش بینی‌شود تا خرداد سال 97 این تعداد به 20 محور فناوری دریایی افزایش یابد.

امیرحسین صفرقلی با اشاره به اینکه سعی بر آن داریم تا در بهار 97 شناسنامه 9 محور دیگر را هم تدوین کنیم تا تعداد آنها به 20 محور برسد، اظهار کرد: کار تهیه نقشه راه فناوری‌های دریایی در ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی که از سال 93 با حضور 18 سازمان مختلف دریایی آغاز شده است همچنان ادامه دارد تا بتوانیم با تدوین نقشه راه فناوری های دریایی کشور، اولویت ها را مشخص کنیم و در راستای توسعه آن ها گام برداریم.

وی خاطرنشان کرد: برای تدوین شناسنامه هر محور و تهیه نقشه راه فناوری‎های دریایی کشور، ابتدا با سازمان ها، شرکت‎ ها و اساتیدی که در یکی ازحوزه‎های مربوط علاقه‎مند هستند و یا به آن نیاز نیاز دارند جلساتی برگزار‎ و برای هر محور یک مجری که غالبا از بدنه دانشگاهی است انتخاب می‌شود و شرکت‎ها و سازمان‎ها هم در همین زمینه تجارب و دستاوردهای خود را اختیار ما می‎گذارند تا بدانیم در هر حوزه چه کارهایی انجام می‎شود و توانمندی کشور تا چه میزان است.

به گفته صفرقلی؛ پس از تدوین شناسنامه در گام بعدی، با همکاری شرکت‎های دولتی و خصوصی و سازمان‎ها برای اجرایی سازی نقشه راه برنامه ریزی خواهیم کرد.

دبیرگروه مطالعات و برنامه‎ریزی راهبردی ستاد دریایی با بیان اینکه ما در مراحل آغازین چینش سازوکار منسجم برای اجرای نقشه راه فناوری دریایی کشور هستیم، گفت: هنوز آن سازوکار و ساختار کاملا مشخص نشده است اما امیدواریم با گام‎های خوب یک ساختار منسجم و مناسبی برای نقشه راه ساماندهی کنیم و در مرحله اول همان 11 محوری را که شناسنامه آنها منتشر شده است به نتیجه برسانیم.

تدوین کامل نقشه راه فناوری‎های دریایی منوط به چیست؟

وی در پاسخ به این پرسش که نقشه راه کامل فناوری‎های دریایی چه زمانی، تکمیل می شود، تصریح کرد: تدوین کامل نقشه راه به زمان وابسته است که قسمتی از آن به ستاد دریایی و بخش دیگری از آن به سازمان‎ها و مجریان بر‎می‌گردد زیرا روال تدوین هر کدام از محورهای تعریف شده، بر انتخاب مجری (هیات علمی دانشگاه)، تهیه پیش‎نویس شناسنامه محور مورد نظر، برگزاری جلسات کمیته تخصصی، اعمال نظر همه افراد و نهادهای ذیربط در آن و در آخر تدوین آن شناسنامه استوار بوده است که سپری کردن همین مراحل برای هر کدام از محورها زمانبر است.

وی افزود: همچنین 50 محور تعریف شده همه صنایع و فعالیت‎های دریایی را پوشش داده است که ممکن است از بین این 50 محور چند محور مخاطب نداشته باشد و یا شاید مورد علاقه سازمان‎ها و حتی اساتید دانشگاه‎ها نباشد بدین صورت برخی محورها بدون شناسنامه خواهند ماند مانند بحث های مخابراتی که تاکنون کسی برای تدوین شناسنامه آن اعلام آمادگی نکرده است. بنابراین اگر مورد توجه سازمان‎ها و اساتید نباشد، تکمیل نخواهد شد.

صفرقلی تاکید کرد: علاوه بر آن، تدوین نقشه راه فناوری دریایی پروسه‎ای نیست که پایان یابد و پرونده آن بسته شود زیرا هر کدام از شناسنامه‎ها باید در سال‎های مختلف پایش و بازنگری شوند و اطلاعات آن بر اساس تغییرات به وجود آمده در سازمان‎ها و شرکت‎های خصوصی و دانش‎بنیان به‎روز شود. مثلا شناسنامه همین 11 محور سال آینده باید بازنگری و به‎روز شود.

وی درباره اعتبار تخصیص یافته به این طرح با اشاره به اینکه سعی کرده‎ایم با همکاری و حضور سازمان‎ها این شناسنامه‎ها تدوین شود و هزینه زیادی صرف نشود، گفت: همانطور که گفته شد مجری این طرح‎ها اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‎ها هستند که در راستای تحقیقات خود چه ما بخواهیم و چه نخواهیم رویه‎ها را مورد بررسی قرار می‎دهند زیرا موضوع تخصصی او است و به دنبال آن است که در زمینه مورد تحقیقش در دنیا چه کارهایی انجام و چه روندی سپری می‎شود.

وی افزود: در هیمن راستا، ما از آنها درخواست کرده‎ایم که نتایج حاصل از تحقیقات خود را در قالب گزارشی در اختیار ما هم قرار دهند. تا این مرحله نه آنها از ما انتظاری دارند و نه نیاز است که ما هزینه‎ چندانی صرف کنیم. با اینحال سعی کرده ایم برای مجریان بسته های حماتی مختلفی نظیر کمک هزینه حمایت از رساله دکترای دانشجوی وی، حمایت از دوره پسادکترا، فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت، سفر اساتید خارجی به داخل کشور به منظور برگزاری کارگاه و سمینار و ... در نظر گرفته‎ایم.

دبیر گروه مطالعات و برنامه‌ریزی ستاد دریایی گفت: بدین صورت هم خواسته ما بر طرف می‎شود و هم در راستای پژوهش و تحقیقات، از بعد مالی کمکی به آنها شده است.

صفرقلی گفت: پس از تدوین شناسنامه و انتشار آن، برای اجرایی‌سازی هم بر اساس اهمیت محورها و نیاز شرکت‎ها وسازمان‎ها به هر محور، پروژه‎هایی تعریف می‎شود که با همکاری شرکت‎های مختلف آن پروژه‌ها اجرایی شود و هم نیاز شرکت‌های مرتبط مرتفع می‎شود و هم هم‎افزایی بین سازمان‎ها و شرکت‎ها ایجاد و از موازی کاری جلوگیری می‌شود.

وی گفت: یکی از موضوعات مهم در تدوین شناسنامه‎های محورهای فناوری و نقشه راه فناوری دریایی کشور، احصای وضعیت، توانمندی و زیرساخت‎های صنعتی کشورهای دیگر و کشور خودمان است تا بتوانیم دریابیم که کجا راه هستیم و در چه راهی باید گام برداریم.

دبیر گروه مطالعات و برنامه‌ریزی ستاد دریایی درباره اقدامات و عملکردهای امسال این ستاد نیز گفت: ستاد دریایی در راستای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و حوزه فناوری دریایی اقداماتی را برای حمایت از شرکت‎های دانش‌بنیان دریایی انجام داده است که نتیجه این اقدامات موجب شده است تا تعداد شرکت‎های دانش‌بنیان دریایی از 13 شرکت در سال 93 با رشد 300 درصدی به 49 شرکت در سال 96 افزایش یافته است.

وی افزود: همچنین یکی دیگر از فعالیت‎های ستاد دریایی حمایت از طرح‎های فناورانه است که خوشبختانه تا کنون 29 طرح فناورانه دریایی در کشور مورد حمایت ستاد قرار گرفته است که 9 طرح از آنها در سال 96 مورد تایید و حمایت قرار گرفتند.

صفرقلی با اشاره به حضور ستاد دریایی در 7 نمایشگاه سال 96 گفت: هدف اصلی از شرکت در این نمایشگاه ها حمایت از شرکت‎های دانش‌بنیان دریایی برای شرکت در نمایشگاه و توسعه بازار و بازاریابی برای محصولاتشان بوده است.

وی درباره دیگر اقدامات ستاد دریایی در سال 96گفت: از دیگر اقدامات این ستاد می توان به برگزاری دوره‏های آموزشی در دانشگاه برای دانشجویان با هدف آشنایی بیشتر با کار در حوزه دریا، برگزاری 4 رویداد کارآفرینی مثل برگزاری ایده بازارها در استان‎های ساحلی بوشهر، هرمزگان، خوزستان و سیستان و بلوچستان و حمایت از آنها برای تجاری سازی ایده‎های برتر، حمایت از 8 رویداد دانشجویی، انتشار 8 نسخه کتاب، تهیه و انتشار آمارنامه دریایی 1396، بازدید از صنایع دریایی در استان‎های ساحلی، تشکیل کارگروه‎های دریایی 7 استان ساحلی با هدف متمرکز کردن برخی فعالیت‎ها در این استان‌ها و ... نام برد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: