کد خبر: ۱۳۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷
تاخیر 20 ساله ایران در هوشمندسازی بنادر؛
رئیس کارگروه بندری اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی می‎گوید: برای هوشمندسازی بنادر حداقل 20 سال تاخیر داریم.

رئیس کارگروه بندری اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه برای هوشمندسازی بنادر حداقل 20 سال تاخیر داریم، گفت: در سال 80 بر اساس طرحی برای هوشمندسازی پایانه کانتینری بندر شهیدرجایی برنامه‎ریزی و در راستای آن با دانشگاه شریف قرارداد منعقد شده بود اما متاسفانه آن طرح اجرایی نشد و دیرکرد 20 ساله ما را در هوشمندسازی و مکانیزه کردن بنادر رقم زد.

بهزاد سیف‌الهی در گفت و گو با خبرنگار مارین تایمز با بیان اینکه هوشمندسازی بنادر به معنای حذف نیروی انسانی نیست، اظهار کرد: معنای اصلی هوشمندسازی بهینه کردن کارها است به صورتی که اگر در همان زمان روند هوشمندسازی بنادر اجرا شده بود ما امروزه با بنادر بهینه مواجه بودیم که نه تنها زمان را از دست نداده بودیم بلکه می‎توانستیم در هزینه‌ها صرفه جویی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که از مکانیزه شدن بنادر و هوشمندسازی بنادر سخن به میان می‎آید باید بتوانیم همه فعالیت‎ها درون بندر را بهینه و مکانیزه کنیم به صورتی که بر اساس برنامه‎هایمان مشخص شود که حرکت کانتینر، مشتری، اسناد و... در داخل ترمینال و بندر چگونه بهینه می‎شود زیرا اگر این روش اجرا شود حتی اگر موضوع اتوماتیک بودن تجهیزات و سخت‌افزارها را کنار بگذاریم می‌توانیم به بنادر بهینه دست یابیم و در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنیم.

سیف‌الهی در پاسخ به این پرسش که آیا بنادر ما اکنون آماده مکانیزه و هوشمندشدن هستند، تصریح کرد: بله، هوشمندسازی روش‌های مختلفی دارد بعضی از این روش‎ها به سخت‌افزارهای خاصی مثل ریل، سیستم خاص و... نیاز دارد و بعضی از سیستم‌های مکانیزاسیون به تجهیزات خاص نیازی ندارد و بیشتر امکانات روی دستگاه‌ها نصب می‌شود بنابراین می‎توانیم دستگاه‌های موبایل خاص خودش را خریداری کنیم.

وی افزود: قبل از اینکه ما بحث هوشمندسازی را به عنوان سخت‌افزاری نگاه کنیم باید بدانیم این موضوع که ما بتوانیم برای هوشمندسازی، روش‌های موجود را در بنادر اصلاح و بهینه کنیم مهمتر از بحث سخت‌افزاری مکانیزاسیون و هوشمندسازی است.

رئیس کارگروه بندری اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: بنابراین اقدام کردن برای هوشمندسازی نیز می‎تواند رویه بنادر ما را بهبود بخشد که امیدواریم با همت دانشمندان ایرانی انجام شود زیرا دانشگاه‎هایی مانند دانشگاه صنعتی شریف که در بحث الکترونیک و کامپیوتر دارای تجربه و دانشمندان خوبی هستند می‌توانند به سرعت این کار کمک کنند.

وی درباره اینکه سازمان بنادر در نظر دارد بندر نگین بوشهر را به عنوان پایلوت برای طرح هوشمندسازی بنادر در نظر گیرد، گفت: این کار می‌تواند الگوی خوبی باشد زیرا انجام هوشمندسازی و مکانیزه کردن بنادر برای یک بندر هم که رخ دهد می‎توانیم از روش‌هایی که برای انجام این کار انتخاب و اجرا شده و مطمئنا بهینه است برای دیگر بنادر نیز استفاده کنیم.

سیف‎الهی درباره زمان بهره‌برداری از بنادر هوشمند در کشور گفت: زمانش را نمی‌توانیم اعلام کنیم زیرا در مملکت ما به دلیل مشکلات و حواشی مختلف و ان‌قلت‌های متعددی که از جانب افرادی که حتی شناخت کافی ندارند اما قدرت دارند وارد می‎شود کار را با مشکل مواجه می‌شود. زیرا موارد شکی که ایجاد می‌کنند باعث می‌شود کار خوب در کشور ما یا انجام نشود یا با زمان‌های طولانی انجام شود.

وی افزود: البته هوشمندسازی در بندر نگین که در حال تاسیس است ممکن است همزمان با بهره‌برداری انجام شود و بندر به صورت مکانیزه به بهره‌برداری برسد اما مشخص نیست که در چه مدت زمانی این اتفاق رخ می‎دهد زیرا تا همه افرادی را که بدون داشتن تجربه به خود اجازه می‌دهند اظهار نظر کنند متقاعد و راضی کنند، کار مشمول زمان طوانی می‎َشود.

رئیس اتاق فکر سازمان بنادر ودریانوردی درباره تاثیرات مکانیزاسیون کردن و هوشمندسازی بنادر گفت: از آنجایی که بحث مکانیزاسیون کردن و هوشمندسازی متاخر بر بهینه‌سازی است بنابراین بدون شک می‎توانیم با این کار تغییرات خوبی را در بنادر کشورمان شاهد باشیم. به بیان دیگر تا زمانی که بنادر بهینه نشوند، مکانیزه یا هوشمند نمی‎شوند.

وی تصریح کرد: ما باید ابتدا مراحل و روش‌های کاری را به صورت منظم بنویسیم و بهینه کنیم تا بتوانیم مکانیزاسیون را اجرا کنیم بنابراین هر حرکتی که به سمت هوشمندسازی انجام می‌شود مقدمه آن بهینه‌سازی است و بهینه‌سازی به معنی سرعت عملکرد بیشتر، هزینه کمتر، آلودگی زیست‌محیطی کمتر، مصرف انرژی کمتر و منظم‌تر شدن کار است.

سیف الهی افزود: وقتی بندری منظم کار می‌کند تبادل کالا در آنجا هم بین بندر و کشتی و هم بین بندر و تجهیزات حمل ونقل زمینی سرعت پیدا می‌کند و به دنبال خود کاهش هزینه‌ها را رقم می‎زند. بنابراین پس از بهینه سازی و هوشمندسازی، هم بنادر رونق می‌گیرند و هم لاینرهای جدید با بنادر ایران همکاری خواهند کرد.

وی درباره اهمیت برگزاری سمینارها و همایش‎هایی در راستای هوشمندسازی بنادر تاکید کرد: بدون شک برگزاری این سمینارها تاثیرگذار است البته امیدواریم از اساتید و دانشجویان دعوت شود در این سمینارها شرکت کنند و با بنادر آشنا شوند زیرا آشنایی آنها یعنی ورود فکر و تفکر مهندسی به بنادر که می‌تواند در کار موثر باشد.

رئیس کارگروه بندری اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه متاسفانه هر وقت بحث هوشمند‌سازی را مطرح می‌کنیم به دنبال نیروی انسانی کمتر می‌رویم، تصریح کرد: این طور نیست. زیرا نخستین بحث در نگاه مکانیزه کردن بنادر، بهبود روش‌های فعلی است نه حذف نیروی انسانی زیرا گاهی ممکن است طراحی‌ها را انجام دهیم و روش‌های مناسب و بهینه را پیدا کنیم و حتی بدون تجهیزات و سخت‎افزارهای مکانیزه بر اساس همین روش‌های بهینه به فعالیت بپردازیم، بنابراین همان تعداد نیروی انسانی اما با روش‎ها و دستورالعمل‎های بهینه کار انجام می‎دهند.

وی افزود: بنابراین حرکت به سمت کارکرد مکانیزه و هوشمند در بنادر، موجب رشد و تعالی وضعیت فعلی و بهره‎وری بالاتر در نیروی انسانی می‎شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: