آخرین اخبار
پربیننده ترین ها
کد خبر: ۱۳۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
جانشین رییس دفتر شرکت ملی نفتکش در خارک گفت: تا اعلام نتایج رمزگشایی جعبه سیاه دو کشتی سانچی و کریستال باید از اظهار نظر در این خصوص پرهیز کرد.

جانشین رییس دفتر شرکت ملی نفتکش در خارک با بیان اینکه هر سانحه دریایی دلایل مخصوص به خود را دارد، گفت: حوادث دریایی نیز مانند حوادث هوایی دلیل خاص خود را دارند و گاهی یک سال و یا بیشتر طول می‎کشد که علت اصلی یک حادثه مشخص شود.

کاپیتان مجید موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار مارین‌تایمز در گفت‌وگو با خبرنگار مارین‌تایمز با بیان اینکه هزاران هزار دلیل و علت می تواند برای سوانح دریایی مختلفی که در آبهی جهان رخ می‎دهد، وجود داشته باشد، بیان کرد: البته سوانح دریایی از لحاظ شدت حادثه، خسارات مالی و جانی و محل وقوع قابل دسته‌بندی هستند اما به لحاظ  علت وقوع حادثه،سوانح دریایی بسیار متفاوت هستند.

وی  با بیان اینکه در مطالعات معمولا خطای انسانی را علت اصلی وقوع حوادث دریایی می‎دانند، اظهار کرد: مسیرهای پرترافیک همیشه پرخطر هستند، به بیان دیگر  مناطقی که مثل تنگه مالاکا باند ترافیکی در مسیر دریایی مشخص کرده‌اند، پرخطر هستند.

به گفته موسوی، بر اساس همین تعیین باند تردد، کشتی‌‎هایی که حامل کالا و بار خطرناک هستند از دیگر شناورها باید کمی فاصله داشته باشند.

جانشین رییس دفتر شرکت ملی نفتکش در خارک با بیان اینکه همه مسیرهایی که به بنادر ختم می‌شوند پرترافیک هستند، گفت: اختصاصا هر جایی که باندهای رفت و برگشت مشخص شده است ترافیک دارد اما دریای چین به خصوص منطقه ای که کشتی سانچی در آن دچار سانحه شد به دلیل حضور قایق‎های ماهیگیری پرترافیک‌تر از دیگر مسیرها است.

موسوی درباره سیستم‌های ایمنی کشتی‎های نفتکش یا تانکر گفت: نخستین ویژگی که یک کشتی نفتکش باید داشته باشد دوجداره بودن آن است که از چند سال اخیر به‌دلیل  اهمیت یافتن مسائل زیست‌محیطی،ایمنی، دوجدار شدن  کشتی های تانکر الزامی شد. پس از دوجداره بودن، تجهیز به سیستم‌های کمک ناوبری مثل رادارها است که از الزام و اهمیت بالایی برخوردار است.

 جانشین رییس دفتر شرکت ملی نفتکش در خارک یادآور شد: نفتکش سانچی نیز به این تجهیزات مجهز بود و از لحاظ سیستم کمک ناوبری کوچک‌ترین ایرادی نداشت.

موسوی با بیان اینکه تصادم جزئی از سوانح دریانوردی است، اظهار کرد: تصادم نفتکش سانچی یک تصادف و برخورد عادی است اما فاجعه‎ای که با این تصادم رخ داد به دلیل ماهیت محموله این نفتکش بود زیرا می‎بینیم که کشتی مقابل به دلیل بار غله که جزو کالاهای خطرناک نیست با این تصادم به مشکل خاصی برخورد نکرد اما سانچی منفجر شد در صورتی که اگر محموله سانچی کالای خطرناک نبود این اتفاق در این ابعاد نمی‎افتاد.

وی تاکید کرد: اگر بار این کشتی، نفت خام سبک و یا سنگین هم بود سانحه تا این اندازه وسعت پیدا نمی کرد کمااینکه در زمان جنگ بارها و بارها تانکرهای ما مورد اصابت موشک قرار گرفتند اما چون انفجار نداشت آتش مهار می‎شد و پرسنل کشتی نیز فرصت داشتند که جان خود را نجات دهند.

جانشین رییس دفتر شرکت ملی نفتکش در خارک با بیان اینکه این حادثه مانند حادثه تایتانیک در دنیا استثناء بود، تصریح کرد: همانطور که گفتم تصادم کشتی سانچی، عادی بود اما محموله آن موجب شد که به بحران و بعد به یک فاجعه تبدیل شود البته شایعاتی که در فضای مجازی شکل گرفت بر ابعاد حادثه نفتکش سانچی افزود زیرا هر شخصی ، براساس سلیقه و نظر خود  شایعه‎ای را در این خصوص مطرح کرد.

موسوی در تشریح این شایعات  افزود:  به عنوان مثال عده‎ای می‎گفتند موشک به سمت این کشتی نفتکش اصابت کرده است غافل از اینکه در سیستم ناوبری دریایی همه چیز به اندازه‌ای شفاف است که نمی‎‎توان  موضوعی را پنهان و یا انکار کرد، عده دیگر نیز از روی غفلت نسبت به سفرهای دریایی کشتی‌ها، می‎گفتند این کشتی به سمت کره شمالی می‎رفته است. عده‎ای هم عنوان می کردند که دزدان دریایی به این کشتی تانکر حمله کرده اند در حالی که مگر می‎شود چنین اتفاقی رخ دهد و دنیا از آن بی‌خبر بماند.

وی بیان کرد: عرصه کار تانکرهای مختلف، ساختار تانکرها و نوع بارهای تانکر (گاز و مایع) با هم تفاوت دارد، بنابراین هر شخصی به صرف اینکه در یک بخش از عرصه دریا کار کرده است نمی‎تواند به راحتی درباره سیستم و امور فنی تانکرها حرف بزند و اظهار نظر کند.

موسوی در پایان با بیان اینکه تا پایان اعلام  نتایج رمزگشایی جعبه سیاه دو کشتی سانچی و کریستال نباید در خصوص این حادثه اظهار نظر کرد، خاطرنشان کرد: نباید با آتش شایعات، شعله سانچی را که هنوز در بین خانواده شهدای آن و مردم روشن است، شعله‎ورتر کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: