کد خبر: ۱۳۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸
سازمان بنادر و دریانوردی در راستای افزایش سهم بخش‎خصوصی در بنادر به دنبال واگذاری خدمات دریایی به این بخش است.

معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر ودریانوردی با بیان اینکه در حال حاضر شناورهای مناسب برای ارائه خدمات دریایی و یدک‎کشی یا کم داریم و یا در بعضی بنادر نداریم، خاطرنشان کرد: به همین دلیل به دنبال آزادسازی خدمات بندری هستیم  تا شرکت‌های کوچکی در این حوزه ایجاد و رشد یابد و بتوانند به مرور زمان یدک‎کش خریداری  کنند و در نهایت به شرکت‎های بزرگ بخش خصوصی تبدیل شوند.

حسین عباس‎نژاد در گفت و گو با خبرنگار مارین تایمز افزود: واگذاری خدمات دریایی با هدف این که چند شرکت قدر و قوی در آینده تشکیل شود و بخش خصوصی این حوزه  را به صورت رقابتی در کشور مدیریت کنند، انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعرفه خدمات دریایی از سازمان بنادر استعلام می‌شود و شرکت هدایت کشتی خلیج فارس بر اساس آن تعرفه، شناورهایش را اجاره و بر اساس مدل‎های مالی موجود کار خدمات‎دهی را انجام می‌دهد.

عباس نژاد تصریح کرد:در مرحله اول خدمات دریایی در بحث یدک‎کشی در3 بندر  هرمزگان(بندر شهیدرجایی، بندرشهید باهنر، اسکله فولاد)، بندر امام و بندر بوشهر (به همراه عسلویه و بنادر تابعه) به بخش خصوصی واگذار می‏‎‌شود.

معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر ودریانوردی با بیان اینکه بحث راهنمایی‎کشتی‎ها فعلا شامل این واگذاری نمی‎‏شود، گفت:  در این مرحله خدمات دریایی در قالب یدک‎کشی به شرکت‎هایی که با معیارهای سازمان بنادر ودریانوردی همخوانی داشته باشد و بتواند شناور یدک‎کش چه به صورت ملکی و چه به صورت اجاره‎ای تامین کند، واگذار می‎شود.

وی افزود: پس از این واگذاری، سازمان بنادر و دریانوردی هیچ گونه رد و بدل مالی با شرکت برنده این واگذاری ندارد، بلکه ما برای این خدمات یک قیمت سقف و کف اعلام می‎کنیم و آن شرکت بر اساس میزان کشش بازار و شرایط موجود قیمت را محاسبه می‌کند و نرخی را در می‎آورد که از کف و سقفی که ما مشخص کردیم عدول نکند و همان قیمت را اعمال می‎کند.

به گفته عباس‎نژاد، هدف از تعیین کف و سقف برای قیمت، این است که نه قیمت برای شرکت‎های کشتیرانی به اندازه‎ای بالا برود که توان پرداخت آن را نداشته باشند و نه به اندازه‎ای پایین باشد که شرکت تنها سود نکند و متضرر شود.

وی بیان کرد: مثلا امکان دارد که شرکت برنده در بندر عباس قیمتی را ارائه دهد که از سقف ما 10 درصد کمتر و از کف قیمت 5 درصد بیشتر باشد.

معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر ودریانوردی با تاکید بر اینکه سازمان بنادر ودریانوردی پس از این واگذاری فقط نقش نظارتگر را خواهد داشت، اظهار کرد: هر زمان شرکت ها اعلام آمادگی کنند این واگذاری صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ما ساز وکارهای این واگذاری را در یک سال گذشته انجام دادیم، خاطرنشان کرد: بر اساس آن نظام تعرفه بندی عوض می‌شود به‎گونه‎ای که ما دیگر تعرفه‌ای به این نام نخواهیم داشت و فقط یک تعرفه به نام تعرفه مدیریت کنترل ترافیک دریایی می‌گیریم.

عباس‌نژاد با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در این طرح چند موضوع را لحاظ کرده است که برای شرکت‌های کشتیرانی نگرانی ایجاد نشود گفت: یکی از آنها این است که قیمت تمام شده برای شرکت‌های کشتیرانی تغییر چندانی نکند.

به گفته عباس‎نژاد؛ سازمان بنادر ودریانوردی در این طرح بتدریج شناورهای خود را به شیوه اجاره به شرط تملیک واگذار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ما با این کار سعی می‌کنیم ضمن ایجاد کار رقابتی در هزینه بندری بتوانیم به کشتی و کشتیرانی‎هایی  را که وارد بنادر ما می‌شود خدمات بهتری ارائه دهیم.

معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر ودریانوردی با بیان اینکه امیدواریم در آینده بتوانیم این کار را در بنادر دیگر هم انجام دهیم، تصریح کرد: امیدواریم در آینده این شرکت‎ها به این نتیجه برسند که اگر با یکدیگر تجمیع و به صورت هلدینگ شوند هزینه‎هایشان کاهش می‎یابد و سودشان بالاتر می‎رود.

وی یادآور شد: اواخر دی ماه سمیناری خواهیم داشت که از مدیران بندری، شرکت های کشتیرانی، انجمن‌ها و شرکت‌هایی که تاکنون پیرو فراخوان مراجعه کرده‎اند و همنچنین آنهایی که فکر می‌کنیم توانمند هستند دعوت می‌کنیم و در آن همایش به صورت کامل توضیح خواهیم داد که با این واگذاری چه اتفاقی خواهد افتاد.

عباس نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد برای سال آینده این اتفاق رخ دهد، تصریح کرد: شاید اصلا به سال آینده نرسد و زودتر انجام شود به گونه‎ای که اگر شرکت‌های توانمند بیایند زودتر انجام می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: