کد خبر: ۱۳۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
اگر بتوانیم مدل اقتصادی مطلوب برای توسعه صنعتی کشور به ویژه صنایع دریایی داشته باشیم نگاهمان به ظرفیت‎های داخل کشور، توان تولید داخلی و حتی واردات نیز منطقی خواهد شد.

عضو انجمن مهندسی دریایی ایران با بیان اینکه هیچ‎گونه آمار و اطلاعاتی از سهم صنایع دریایی ایران در تولید ناخالص داخلی و همچنین در بازار جهانی نداریم، گفت: تا زمانی که یک مدل اقتصادی مطلوب برای توسعه صنایع کشور به ویژه صنایع دریایی نداریم نمی‎توانیم به توسعه برسیم.

دکتر سعید مظاهری در گفت و گو با خبرنگار مارین تایمز درباره سهم ایران از بازار جهانی صنایع دریایی چقدر است، گفت: آمار مختلفی در این زمینه وجود دارد که همه آنها حکایت از سهم بسیار بسیار اندک صنایع دریایی ایران چه در بازار جهانی و چه در تولید ناخالص داخلی کشور دارد اما هیچ‎کدام از آنها مطابق با آمار و اطلاعات دقیق و مستند نیست.

وی با بیان اینکه نمی‎دانیم سهم صنایع دریایی در اقتصاد ملی چه میزان است، افزود: زیرا زمانی که به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه می‎کنید شاخه‌های صنایع دریایی در صنایع مختلفی گنجانده می‎شود بنابراین فعالیت جداگانه و خدمات و پشتیبانی آمار و اطلاعات جداگانه و منسجمی ندارد.

مظاهری با اشاره به اینکه گاهی گفته می‎شود سهم صنایع دریایی در اقتصاد ملی کمتر از یک درصد است، اظهار کرد: اعداد و ارقام دیگری هم ذکر شده است اما آنچه مسلم است این است که صنایع دریایی آنچنان که بایسته و شایسته است سهم خود را در اقتصاد کشور نشان نداده‌اند و نمود بارز آن را می‎توان در توزیع جمعیت و نیروی کار در سواحل جنوبی کشور مشاهده کرد در واقع اگر صنایع دریایی جایگاه خود را در اقتصاد کشور تثبیت می‎کرد و سهمی از آن را به خود  اختصاص می داد حداقل نیروی کار شاغل در حوزه دریا در جنوب کشور بیش از آنچه در حال حاضر است، دیده می‎شد.

عضو انجمن مهندسی دریایی ایران در ادامه با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم چنین کاری را از پیش بریم، گفت: در حوزه فراساحل نیز این عدد به صورت تفکیک شده وجود ندارد زیرا گاهی بعضی تجهیزات روی سکوهای دریایی استفاده می‎شود که جزو صنایع دریایی محسوب نمی‎شود و ما آماری از این حوزه به صورت تفکیک شده نداریم که بتوانیم بگوییم صنایع فراساحل دریایی چند درصد در اقتصاد سهم دارند.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که ما آمار جابه‎جایی کالا، صادرات و واردات در بنادر مختلف، انباشت کالا در بنادر و ... آمار دقیق و به تفکیک بنادر داریم اما متاسفانه سهم صنایع دریایی در اقتصاد واضح نیست و هیچ نهاد و یا ارگانی نیز به دنبال آن نیست که این آمار را استخراج کرده و ثبت کند.

مظاهری تاکید کرد: یکی از دلایلی که ایران در زمینه صنایع دریایی بیش از این رشد نمی‎کند و سهم خاصی را در اقتصاد از آن خود نمی‎کند همین واضح نبودن آمار و ارقام این صنعت در اقتصاد است زیرا با فرض بر اینکه این صنایع در کشور ما پتانسیل رشد و توسعه داشته باشد چون آمار و اطلاعات دقیقی از آن نداریم نمی‎توانیم میزان دیرکرد و عقب‌ماندگی آن را بسنجیم.

وی با بیان اینکه باید تکلیف صنایع دریایی در راستای توسعه مشخص شود، گفت: رشد صنایع دریایی نیاز به تحریک جدی در بازار دارد تا زنده شود و در راستای توسعه گام بردارد.

به گفته مظاهری؛ رکود بازار جهانی در این حوزه مزید بر علت شده است زیرا صنعت کشتی‌سازی بین‌المللی در حال حاضر تحرک ندارد و تقاضاها کاهش یافته است  و شناورهای مدرن و جدیدی پا به عرصه دریا گذاشته‌اند که برای مالکان جذاب‎تر هستند و از لحاظ هزینه نیز به صرفه‎تر هستند.

وی یادآور شد: برای برنامه‎ریزی درست به آمار نیاز داریم اما قبل از تهیه آمار باید بدانیم که مدل اقتصادی مطلوب برای توسعه صنعتی کشور به ویژه صنایع دریایی نداریم زیرا نگاهمان در راستای توسعه اقتصادی نبوده است و اگر هم به توسعه اندیشیده‎ایم اقتصادمان را تحلیل هزینه فایده نکرده‎ایم که بدانیم کدام حوزه را باید توسعه دهیم تا ارزش افزوده بیشتری نصیب کشور کنیم.

مظاهری تاکید کرد: اگر بتوانیم مدل اقتصادی مطلوب برای توسعه صنعتی کشور به ویژه صنایع دریایی داشته باشیم نگاهمان به ظرفیت‎های داخل کشور، توان تولید داخلی و حتی واردات نیز منطقی خواهد شد.

وی یادآور شد: این در حالی است که ما همیشه از بی‌برنامگی آسیب خورده‎ایم مثلا زمانی که به تجهیزات خاصی نیاز مبرم پیدا می‎کنیم به دلیل ضیق وقت اقدام به واردات می‎کنیم درصورتی که اگر مدل اقتصادی مطلوب داشته باشیم می‎توانیم این نیاز را پیش‎بینی کنیم و نسبت به رفع آن از محل توان تولید داخلی و یا واردات منطقی اقدام کنیم.

عضو انجمن مهندسی دریایی تاکید کرد: تا این مدل و نگاه اقتصادی نسبت به صنایع دریایی شکل نگیرد، در این حوزه توسعه واقعی نداریم.

وی با اشاره به اینکه منابع کشور را بیهوده خرج می‎کنیم بدون اینکه بتوانیم ارزش افزوده این منابع را برای کشور حفظ کنیم، افزود: برای تعریف درست مدل مطلوب اقتصادی نه متولی داریم و نه عزم و اراده‎ای برای این کار می‎بینیم اگر هم  برخی به تعریف این مدل اقتصادی عقیده دارند آن را در اولویت خود قرار نداده‎اند.

مظاهری در ادامه تصریح کرد: اکنون 2 سال از تدوین سند توسعه صنایع دریایی و تصویب کلیات آن می‎گذرد اما متاسفانه از آن به بعد دیگر هیچ حرکتی در این زمینه انجام نشد و این معضلی است که در سیستم جامع تصمیم‎گیری کشور داریم.

وی گفت: این سند به جایی رسید که قابلیت اجرا داشته باشد زیرا سند جامعی است که دارای مقادیر کمی است و شاخص‌بندی می‎شود که چقدر نسبت به اجرای آن سند جلو هستیم و با توجه به فقدان مدل اقتصادی جامع و مطلوب اجرای این سند می‎توانست بهتر از نداشتن برنامه باشد.

به گفته عضو انجمن مهندسی دریایی، ما در حوزه حمل و نقل هم نمی‎توانیم بسنجیم جلو هستیم یا عقب هستیم زیرا برنامه نداریم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سند چشم‌انداز 1404 می‎تواند برای ما شاخص باشد تا رفتار صنعتی خود را نسبت به آن بسنجیم، گفت: این سند، کلیات را اعلام کرده است و شاخص نیست، این سند می‎گوید می‎خواهیم برتر شویم به بیان دیگر آن سند بالادستی است در حالی که بدون سند پایین دستی در هیچ حوزه‎ای نمی‎توانیم شاخص تعیین کنیم و خود را نسبت به آن بسنجیم.

مظاهری در پایان تصریح کرد: ناگفته نماند هنوز هم با وجود اینکه شاخص نداریم مشخص است که در خیلی از زمینه‎ها عقب هستیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: