کد خبر: ۱۳۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۹
انتظارات آخوندی از سازمان بنادر
وزیر راه و شهرسازی گفت: در رویکرد جدید سازمان بنادر باید برای حمل مستقیم کانتینر از کشتی به ریل برنامه‌ریزی شود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت پیاده‌سازی رویکرد بازرگانی در سازمان بنادر گفت: امیدواریم شاهد ایجاد بندر هوشمند در کشور باشیم.

به گزارش خبرنگار مارین‌تایمز عباس آخوندی در مراسم امضای 13 تفاهم‌نامه همکاری دریایی و بندری با بیان اینکه مهمترین بحث دریایی، قدرت رقابت در سطح جهانی است، گفت: حمل و نقل دریایی، میدان بازی جهانی است و نمی‌توانیم به اندازه اقتصاد ملی در حوزه دریایی اکتفا کنیم.

وی افزود: این قدرت رقابت شامل هوشمند شدن بنادر، تجهیزات، ایمنی، عملکرد آسان و روان، سخت افزارها و نرم افزارها و قوانین و مقررات است.

آخوندی افزود: امیدواریم 2 قرارداد اپراتوری بندر شهید رجایی و با آغاز ساخت فاز سوم توسعه شاهد ایجاد بندر هوشمند در کشور باشیم، زیرا بندر هوشمند خواسته همه فعالان صنعت دریانوردی است.

وی با بیان اینکه سازمان بنادر باید قدرت رقابت با بنادر جنوب خلیج فارس را اثبات کند، در غیر این صورت با مشکل جدی مواجه هستیم، گفت: ما همواره به موقعیت جغرافیایی کشورمان تکیه می‌کنیم و ایران را دالان عبور جنوب به شمال و شرق به غرب می‌دانیم اما تکیه به مزیت نسبی کفایت نمی‌کند بلکه باید به مزیت‌های رقابتی تکیه کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت توسعه زیرساخت ریلی در بنادر کشور گفت: در بندر هامبورگ ۳۲۰ کیلومتر ریل‌گذاری شده و تاسیسات بیش از ۱۶ قطار در این بندر وجود دارد، همچنین یکی از معاونان رئیس بندر هامبورگ معاون ریلی است و سیستم کنترل مرکزی ریل بنادر آلمان از سیستم کنترل مرکزی شرکت راه‌آهن این کشور مجزا است.

وی افزود: از هیات عامل سازمان بنادر می‌خواهم رویکرد بازرگانی که شامل بازاریابی، منعطف و رقابتی کردن تعرفه‌ها و حمل و نقل چند وجهی است را مورد توجه قرار دهند، به طوریکه در رویکرد جدید باید برای حمل مستقیم کانتینر از کشتی به ریل برنامه‌ریزی شود، در این راستا سازمان باید برنامه زمانبدی روشن برای ایجاد ریل بندر ارائه دهد.

آخوندی با بیان اینکه باید مشخص شود آیا نرخ بهره‌وری قابل قبول است یا خیر، تصریح کرد: در رویکرد جدید، مفهوم لجستیک را در معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌کنیم.

وی تاکید بر اینکه رویکرد دیگر ما مدیریت کریدور است، تصریح کرد: در زمینه ترانزیت کالای هند از ایران به افغانستان دریافتیم که با مسائل و مشکلات بسیاری مواجه هستیم و باید برای کریدورها، مدیر کریدور انتخاب کنیم تا گره‌ها دانه به دانه گشوده شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر شهر بندری آباد نباشد و از بنادر پشتیبانی نکند به منافع سازمان بنادر و دریانوردی لطمه وارد می‌شود، گفت: مهمترین خطا این است که بنادر را تنها سکویی برای تخلیه و بارگیری بدانیم.

وی با بیان اینکه باید ارتبط شهر و بندر معنادار و تسهیل‌گر باشد، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری زیادی در چابهار صورت گرفته اما آیا شهر چابهار می‌تواند از این بندر پشتیبانی کند و آیا بانک‌های این شهر توان حمایت از عملیات بندری را دارند.

آخوندی با تاکید بر ضرورت یکپارچگی در حوزه حمل و نقل گفت: باید شعار و مفهوم یکپارچگی در حمل و نقل  و بندر هوشمند اجرایی شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: