کد خبر: ۱۳۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جهان امواج می‎گوید:تعرفه‎های بندری ایران 20 درصد از نرم جهانی و حتی کشورهای همسایه بالاتر است.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جهان امواج با اشاره به اینکه هنوز تعرفه‎های بندری در ایران 20 درصد از نرم جهانی و حتی کشورهای همسایه هم بالاتر است، گفت:نه تنها تعرفه‌های بندری برای شرکت‌های کشتیرانی مشکل‌آفرین شده است بلکه هزینه تخلیه و بارگیری، انبارداری و ... نیز در بنادر ایران بالاتر از دیگر بنادر جهان حتی کشورهای همجوار است، این درحالی است که اقدامات تعرفه‌ای سازمان بنادر و دریانوردی مورد رضایت شرکت‌ها نیست و بهتر است تعرفه‌ها متعادل شود.

احمد فکور مطلق در گفت‌وگو با خبرنگار مارین‌تایمز اظهار کرد: مثلا اگر در کشوری تعرفه بندری و تخلیه و بارگیری هر تن کالا 55 سنت می‌شود در ایران 20 درصد اضافه‌تر از آن تمام می‌شود و همین بزرگ‌ترین مانع بر سر بنادر ایران برای ایجاد رقابت است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین دلیل سازمان بنادر و دریانوردی برای تعیین تعرفه‎های بندری، درآمد-هزینه‌ای بودن این سازمان است، خاطرنشان کرد: هزینه و عوارض ورود و خروج یک کشتی به بنادر ‌ایران رقم بسیار بالایی است که با توجه به تعدد ورود کشتی‌های فله‌بر، کانتینربر، تانکر و ... به بنادر ایران درآمد بسیار بالایی از محل پرداخت عوارض بندری را نصیب سازمان بنادر ودریانوردی خواهد کرد و نشاندهنده حجم بالای چرخه مالی سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دریافت تعرفه‌‎های بندری است.

فکور مطلق افزود: متاسفانه سازمان بنادر ودریانوردی در این حوزه مانند یک بنگاه تجاری رفتار و عمل می‌کند که توجهی به دیگر بخش‌ها ندارد و همین موضوع باعث شده است تا مقوله تعرفه بندری برای شرکت‌های کشتیرانی به معضلی تبدیل شود.

وی اظهار کرد: بااینکه چند سالی است که مسوولان سازمان بنادر و دریانوردی از منعطف کردن نظام تعرفه ای و  تخفیف پلکانی تعرفه‌های بندری در کشور سخن می گویند اما هنوز اقدامی که عملیاتی شده و واقعا منجر به کاهش هرچند اندک تعرفه‎های بندری برای شرکت‌های کشتیرانی شده باشد، دیده نشده است اگر هم به عنوان مثال اقدامی انجام شده برای شرکت‌های کشتیرانی ملموس نبوده است.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جهان امواج تصریح کرد: البته مشکل فقط این نیست در ایران هر بندری ساز خودش را می‌زند و همه بنادر از یک فرمول  و رویه خاص پیروری نمی‌کنند مثلا تعرفه‌های بندری در بندر چابهار و بندر امیرآباد با یکدیگر متفاوت است و تنها بنادری که در تعرفه‌های شبیه به یکدیگر دارند بنادر امام و شهیدرجایی هستند.

وی  گفت: سازمان بنادر و دریانوردی عملکرد هر کدام از شرکت‎های کشتیرانی را در بنادر مختلف به یکدیگر پیوند زده به صورتی که اگر مثلا شرکت کشتیرانی جهان امواج در بندر چابهار بدهی تعرفه‌ای داشته باشد به کشتی این شرکت در بندر امام و یا هر بندر دیگری اجازه تخلیه و بارگیری داده نمی‌شود تا اینکه بدهی در بندر دیگر تسویه شود و بعد از آن کشتی این شرکت اجازه تخلیه و بارگیری بگیرد.

فکور مطلق افزود: این در حالی است که شرکتی مثل شرکت جهان امواج که 30 سال مجوز سازمان بنادر و دریانوردی را داشته است قطعا نزد این سازمان اعتباری دارد که کشتی‎اش در یکی از بنادر ایران به دلیل بدهی تعرفه ای در بندر دیگر معطل نشود.

وی درباره معضل دیگر شرکت‌های کشتیرانی در بحث تعرفه بندری گفت: مشکل دیگری که شرکت‌های کشتیرانی در ایران با آن واجه هستند محاسبه تعرفه بندری بر اساس نرخ ارز و آنهم نرخ آزاد است که مشکلاتی را ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جهان امواج با بیان اینکه ضروری است تا تعرفه های بندری در ایران به ریال محاسبه و دلار از این حوزه حذف شود، افزود: محاسبه تعرفه به نرخ دلار موجب نگرانی شرکت های کشتیرانی می شود زیرا دلار در ایران نرخ ثابتی ندارد و متغیر است به صورتی که یک روز x تومان و روز بعدی x+1 تومان میشود.

وی درباره رایزنی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته برای رفع این معضل گفت: این انجمن در این زمینه تلاش‌های بسیاری کرده است اما متاسفانه ابن تلاش ها به دلایلی که متوجه سازمان بنادر است بی نتیجه بوده است.

فکور مطلق با بیان اینکه  علاوه بر تعرفه‌های گزاف بندری، مالیات بردرآمد و مالیات بر ارزش افزوده نیز توان شرکت‌های کشتیرانی را گرفته است گفت: متاسفانه هزینه بالای بندری، مالیات‎ها و دیگر مشکلاتی که در بنادر ما وجود دارد موجب شده است تا برخی از شرکت‎های کشتیرانی خارجی  تمایلی به تردد به بنادر ایران نداشته باشند و کشورهای همسایه از جمله عراق را انتخاب کنند. 

وی افزود:  در این شرایط ممکن است برخی شرکت‌های کشتیرانی برای پوشش هزینه‌های خود (تعرفه بندری و مالیات و ...)، کرایه حمل را بالا برد  که این موضوع منجر به افزایش قیمت کالاهای وارداتی و انداختن این بار بر دوش مصرف کننده می شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: