آخرین اخبار
پربیننده ترین ها
کد خبر: ۱۲۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
سکان صنعت حمل‌و‌نقل در دست تکنولوژی؛
شرکت معروف و قدیمی رولز رویس در حال ورود به عرصه دریانوردی است و طرح‌هایی برای توسعه کشتی‌های باربری که می‌توانند کالاها را بدون نیاز به خدمه انسانی جا به جا کنند، ارائه کرده است.
دنیای اقتصاد: به نوشته  فوربس  گام‌های بلند و تاثیرگذار نوآوران و فعالان عرصه تکنولوژی در سال‌های اخیر به بعضی پیشرفت‌های شگفت‌انگیز و جذاب در صنعت حمل و نقل منجر شده است. در واقع از بسیاری جهات به نظر می‌رسد که آینده صنعت حمل و نقل در حال حاضر همین‌جاست.

این پیشرفت‌ها باعث می‌شوند که شرکت‌های حمل و نقل یک بار دیگر مشاغل‌شان را تعریف کرده و تشخیص بدهند که تا چه زمانی باید انسان‌ها سکان هدایت را در دست بگیرند و چه وقت باید برای ایمنی بیشتر، صرفه‌جویی اقتصادی و بهره‌گیری از امکانات بهتر این سکان را به دست ماشین‌های هوشمند بدهند.حتی اگر ما هنوز به‌طور کامل از این تکنولوژی‌ها استفاده نمی‌کنیم، بسیاری از آنها آزمایش شده‌اند و نمونه‌های اولیه آنها در سطحی وسیع در آینده‌ای بسیار نزدیک مورد استفاده قرار خواهند گرفت. با این اوصاف تغییرات نوآورانه در صنعت حمل و نقل قریب‌الوقوع است و انتظار می‌رود آینده این صنعت در گرو تکنولوژی‌های جدید باشد. در این میان بعضی از تکنولوژی‌ها و نوآوری‌ها بیشترین تاثیر را در روند تحول این صنعت و چشم‌انداز آن خواهند گذاشت که با آنها آشنا می‌شویم.
انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ تعداد ۱۰ میلیون خودروی خودران در جاده‌های سراسر دنیا باشند، در حالی که تا آن زمان تعداد خودروهای هوشمند مورد استفاده درجهانبه بیش از ۲۵۰ میلیون دستگاه خواهد رسید. خودروهای هوشمند خودروهایی هستند که با اتصال به شبکه‌های ارتباطی و اطلاعاتی فناوری‌های برتر کار می‌کنند.
 این در حالی است که تا آن زمان قابلیت‌های مختلف خودران رویوسایل نقلیهمختلفی وجود خواهند داشت؛‌ امکاناتی که در حال حاضر هم شرکت‌هایی مانند تسلا، مرسدس و بی‌ام‌و هم در اختیار مشتریانشان قرار داده‌اند.
در حقیقت این نوآوری به کمک تکنولوژی یادگیری ماشینی، سیستم‌های پیچیده حسگرها، دوربین‌ها و نرم‌افزارهایی که کمک می‌کنندوسیله نقلیهاطلاعات را از محیط اطراف دریافت کرده، یاد بگیرد و واکنش مناسب و درست نشان بدهد، شکل گرفته و در دسترس قرار گرفته است. پروژه خودروی خودرانگوگلکه با نام Waymo شناخته شده و از سال ۲۰۰۹ در حال آزمایش است، در حال حاضر چیزی معادل ۳۰۰ سال تجربه رانندگی در خیابان‌های شهری را برای خود به ثبت رسانده است تا به این ترتیب به ما نوید آینده‌ای بااسترسکمتر، وقت آزادتر، سفرهای جاده‌ای ایمن‌تر وحمل و نقلبهتر را بدهد. حتی شرکت معروف تاکسی‌های اینترنتی اوبر هم در حال آزمایش و سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری روی توسعه ناوگان خودروهای خودران برای خودش است.

کامیون‌های خودران

قطعا دلیل مشخص و موجهی برای نگرانی 8.7میلیون نفر راننده فعال در بخش کامیون‌داری آمریکا وجود دارد و آن ورود کامیون‌های خودران است که می‌تواند معاش این افراد را تحت تاثیر قرار بدهد. شرکت دایملر در حال حاضر کامیون‌های ۱۸ چرخ کاملا خودران را برای راندن در جاده‌های آمریکا معرفی کرده است.
هرچند این کامیون‌ها کاملا بدون راننده نیستند، اما در شرایط مشخص می‌توانند به شکلی مشابه راندن هواپیماهای امروزی در حالت خلبان خودکار (اتوپایلت)، با سرعتی ثابت و حفظ فاصله مطمئن از دیگر وسایل نقلیه هدایت شوند.استارت‌آپ سوئدی Einride پا را فراتر گذاشته و نمونه اولیه کامیون خودرانی را ارائه کرده است که کابین راننده نداشته و به‌صورتی کاملا خودکار و بدون دخالت انسان یا با اپراتور از راه دور هدایت می‌شود. در سال گذشته میلادی هم کامیون خودران شرکت اوبر برای تحویل اولین بار سفارش خود چیزی حدود ۱۲۰ مایل (بیش از ۱۹۳ کیلومتر) را پیمود. در انگلستان هم گروهی از کامیون‌های خودکار آزمایش شده‌اند تا برای کاهش انتشارگازدی‌اکسیدکربنو بهبود بهره‌وری مورد استفاده قرار بگیرند.

هوانوردی و پهپادها

دبی با همکاری شرکت Volocopter اخیرا یک پهپاد تاکسی هوایی را آزمایش کرده است. اولین بار «شیخ حمدان‌بن محمد آل مکتوم» ولیعهددبیبا این مدل پهپاد دو نفره سفر هوایی به مدت پنج دقیقه را تجربه کرد. چشم‌انداز آینده این اتفاق آن است که بتوانید به راحتی مانند اوبر یا تاکسی‌های اینترنتی دیگر، یک تاکسی هوایی بگیرید و به جای آنکه بهجنگترافیک بروید،قلبآسمان را فتح کنید. این در حالی است که شرکت آمازون خدمات تحویل کالا و سفارشات را با ارائه سرویسی به نام Prime Air متحول می‌کند.
این سرویس با استفاده از پهپادهای پیشرفته سفارشات و محصولات مورد نظر مشتریان را در زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه تحویل می‌دهد. شرکت آمازون همچنین در تلاش است تا حق ثبت اختراعی را بگیرد که با استفاده آن پهپادی را توسعه دهد که به یکخودروی الکتریکیدر حال حرکت متصل و مرتبط شده تا بتواند شارژ شود.

کشتی‌های باربری با کنترل از راه دور
شرکت معروف و قدیمی رولز رویس در حال ورود به عرصه دریانوردی است و طرح‌هایی برای توسعه کشتی‌های باربری که می‌توانند کالاها را بدون نیاز به خدمه انسانی جا به جا کنند، ارائه کرده است. چنین کشتی‌های چندمنظوره‌ای از طریق یک مرکز کنترل مستقر رویزمینهدایت می‌شوند. از آنجا که هیچ خدمه‌ای در این کشتی‌ها نیستند، این راهکار بسیار ارزان‌تر خواهد بود و می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی را در حمل و نقل دریایی ایجاد کند. با این اوصاف کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که کشتی‌های باربری بدون خدمه تا سال ۲۰۲۰ به‌صورت تجاری مورد استفاده قرار بگیرند.

یادگیری ماشینی و بهینه‌سازی
قطار،هواپیمایا خودرو؛ همه دستگاه‌ها و ابزارهای مرتبط با اینترنت ما مقادیر قابل توجهی از اطلاعات را ارائه می‌دهند که می‌توانیم از آنها برای بهبود ایمنی و بهره‌وری در سیستم حمل و نقل استفاده کنیم. از ردیابی مسیرهای ترافیکی و بهینه‌سازی خدمات تحویل کالا گرفته تا فرآیند پرداخت کرایه و همچنین محاسبه پاداش و غرامت شرکت‌ها بر اساس اطلاعات در لحظه، داده‌ها و اطلاعاتانرژیهستند که می‌توانند موتور سیستم حمل و نقل ما را برای حرکت به سمت آینده به‌کار انداخته و روشن کنند.
 این در حالی است که امروزه روند استهلاک و از بین رفتن تدریجی ناوگان حمل‌و‌نقل اتفاقی اجتناب‌ناپذیر است که بسیاری امیدوارند به کمک راهکارهای تکنولوژی دست‌کم کندتر شود. خبر خوب اینکه در حال حاضر چند شرکت به‌صورت متمرکز روی شناسایی و ارائه راهکارهای تحلیل نگهداری از این ناوگان‌ها کار می‌کنند.
 این شرکت‌ها با استفاده از کامپیوترها موارد ومشکلاترا پیش از آنکه جدی‌تر و شدیدتر بشوند، شناسایی کرده و به کمک اینترنت اشیا سعی در حل آنها دارند. با این اوصاف کارشناسان و تحلیلگران انتظار دارند تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی، بزرگ داده‌ها واینترنتاشیا کمک بزرگی به بهبود سیستم‌های حمل و نقل آینده کرده و این سیستم‌ها را ایمن‌تر، موثرتر و هوشمندتر بکنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: