آخرین اخبار
پربیننده ترین ها
کد خبر: ۱۲۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱
احتمال تغییر کاربری بنادر گلستان؛
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: تا 3 سال آینده از نظر زیرساختی فاصله‌ای با بنادر منطقه نخواهیم داشت.

یک مقام مسوول در سازمان بنادر و دریانوردی درباره راه‌اندازی یارد اوراق کشتی، اظهار کرد:این موضوع در کارگروه ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر بحث و ضرورت احداث کارخانه بازیافت شناور مطرح و مقرر شد منطقه محدودی در سواحل استان سیستان و بلوچستان برای انجام عملیات بازیافت شناورها و صنعت اوراق کشتی در نظر گرفته شود.

محمدرضا اله‌یار در گفت‌وگو با خبرنگار مارین‌تایمز، افزود: در این رابطه یک زون در سواحل مکران به احداث کارخانه و تاسیسات اسکراپ شناورها اختصاص یافت و چنانچه بخش خصوصی آمادگی انجام عملیات بازیافت شناورها را داشته باشد با مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت و رعایت ملاحظات سازمان محیط زیست، می‌تواند در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.

اله‌یار افزود: صنعت اوراق شناورها در صورت حفظ جنبه‌های زیست‌محیطی یک ضروت محسوب می‌شود که اشتغالزایی مطلوبی را ایجاد و میتواند به مبارزه با معضل بیکاری در منطقه سیستان و بلوچستان نیز کمک کند.

او درباره تعطیلی بنادر گلستان، گفت: از سال 74 تا سال گذشته آب دریا سالانه 15 تا 17 سانتیمتر افت داشته است و بنادر گز و ترکمن به دلیل پس‌روی آب دریا در خشکی قرار گرفته‌اند، از سوی دیگر با توجه به کاهش قابل توجه ظرفیت‌های تجاری دریای خزر، بنادر این منطقه نمی‌توانند از همه ظرفیت‌های تجاری خود استفاده کنند، بنابراین لازم است ماموریت‌ها و کاربری برخی بنادر بازتعریف شود.

احتمال تغییر کاربری بنادر گلستان

عضو هیات عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه امکان تغییر کاربری بنادر گلستان وجود دارد، گفت: با توجه به ظرفیت‌های گردشگری بنادر گلستان، امکان تغییر کاربری این بنادر وجود دارد، زیرا انجام برخی از فعالیت‌های گردشگری دریایی مثل جت‌اسکی و شناورهای سبک، به عمق زیاد آب نیاز ندارد.

اله‌یار افزود: در صورت تقاضای بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری دریایی این امکان وجود دارد که بنادر گلستان به بنادر گردشگری تغییر کاربری دهند.

وی تصریح کرد: در حال تهیه نقشه‌ برای طراحی سازه‌های گردشگری در بنادر گلستان هستیم، تا در صورت تقاضای سرمایه‌گذاران مطالعات اولیه و برآورد هزینه ساخت و سازها انجام و در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

اله‌یار از برنامه سازمان بنادر برای طراحی سازه‌های گردشگری در بنادر گلستان خبر داد، و گفت: در حال طراحی سازه‌های گردشگری در این منطقه هستیم تا این طرح‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به تعطیلی بنادر گلستان، در حال حاضر وظیفه اداره کل بنادر این استان چیست، گفت: وظیفه سازمان بنادر فقط بندرداری و فعالیت‌های مربوط به تخلیه و بارگیری نیست، بلکه موضوعات مربوط به نظارت و مدیریت سواحل هم بر عهده سازمان بنادر است.

این مقام مسوول در سازمان بنادر و دریانوردی، تصریح کرد: با توجه به اینکه ارائه مجوز ساخت و بهره‌برداری هر نوع سازه‌ در دریا و ساحل بر عهده سازمان بنادر است، یکی از وظایف اداره کل بنادر استان گلستان موضوعات مربوط به نظارت بر ساخت‌وسازها و ایمنی دریانوردی و مواردی از این دست است.

وی درباره آخرین وضعیت ساخت بندر خواجه‌نفس گفت: متاسفانه سرمایه‌گذار این طرح هیچ اقدامی انجام نداد و به دلیل مشکلات پیش‌رو، این طرح را به مجموعه دیگری واگذار کرد.

اله‌یار در ادامه گفت: با توجه به تغییر رژیم دریای خزر و کاهش تراز آب لازم است سرمایه‌گذار جدید مطالعات دقیقی در آن منطقه انجام دهد و در صورت مثبت بودن نظرات کارشناسی برای احداث تکمیل بندر خواجه نفس، امکان تمدید مجوز ساخت توسط سازمان بنادر وجود دارد.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی، خاطرنشان کرد: رساندن بنادر کشور به سطح بنادر منطقه تنها بر عهده سازمان بنادر نیست، بلکه باید نهادهای دیگری در کشور از جمله بخش خصوصی کمک کند.

تا 3 سال آینده از نظر زیرساختی فاصله‌ای با بنادر منطقه نخواهیم داشت

وی در پاسخ به این سوال که از نظر زیرساخت‌ها با بنادر منطقه چقدر فاصله داریم، گفت: با ورود تجهیزات بندری به کشور از نظر زیرساختی فاصله‌ای با بنادر منطقه نخواهیم داشت زیرا حداکثر تا سه سال آینده امکان پذیرش کشتی‌های نسل هفتم (با 18 هزار و 400 TEU) فراهم خواهد شد.

به گفته اله‌یار، برای رونق فعالیت‌های بندر باید روش‌های تقویت ترانشیپ از بندر شهید رجایی به بنادر دیگر بررسی و در این زمینه کار شود.

وی با اشاره به طرح توسعه پایانه‌نفتی بنادر، گفت: در گذشته مطالعاتی در خصوص طرح توسعه پایانه‌های نفتی بنادر انجام شد اما چندی بعد مقرر شد این طرح در قالب طرح جامع بنادر بازرگانی دیده شود.

عضو هیات عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه یکی از مهمترین پروژه‌های ما برای توسعه بانکرینگ در بندر شهید رجایی، ساخت 3 پست اسکله نفتی با اعتباری بالغ بر 160 میلیارد تومان است که حدود 2 ماه است که عملیات اجرای آن آغاز شده است، گفت:این اسکله‌های نفتی با هدف خدمات‌رسانی به شناورهای یکصدهزار تنی در بندر شهید رجایی و سرویس‌دهی به محصولات تولیدی پالایشگاه‌ها در حال احداث است و پیش‌بینی شده طی 24 ماه به بهره‌برداری برسد.






مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: