آخرین اخبار
پربیننده ترین ها
کد خبر: ۱۲۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴
در 5 ماه نخست امسال، 2 میلیون و 159 هزار و 882 گردشگر از مرز‎های زمینی و جاده‌ای، هوایی و دریایی وارد کشور ایران شده‌اند.

در 5 ماهه نخست سال 96، سهم مرز دریایی از کل گردشگران ورودی به کشور فقط 0.5 درصد است.

به گزارش خبرنگار مارین‌تایمز،یکی از رهاوردهایی که تحریم‌های ناجوانمردانه برای دولتمردان ما به ارمغان آورد،شعار رهایی از اقتصاد نفتی است تا جایی که هر نهادی به فراخور حرفه‌اش، فعالیت خود را یکی از جایگزین‎های اصلی درآمد نفتی برای کشور می‎داند. برخی مالیات را جانشین نفت می‌خوانند و برخی کشاورزی را، عده‌ای دیگر ادعا دارند این کار جز از صادرات غیرنفتی بر‎نمی‎آید،طیف‌های دیگر جامعه نیز از سیمان گرفته تا صنایع معدنی، حمل و نقل ارتباطات را جزو رویکردهایی می‎دانند که ایران را از اقتصاد تک محصولی نجات می‎دهد.

فارغ از اینکه اقتصاد تک محصولی فقط مختص نفت نیست و پرداختن به هر کدام از درآمدهای خاص دیگر دوباره اقتصاد را تک محصولی می‎کند، گردشگری یکی از مکمل‎های مهم رشد اقتصادی و خروج از اقتصاد تک محصولی است زیرا به صورت همزمان از وجوه مختلف حمل و نقل، خدمات رفاهی و هتلینگ، خرید از محصولات داخلی و... استفاده می‎شود و در حوزه‎های مختلف اشتغال‌زایی دارد. بنابراین هم رشد اقتصادی کشور را به همراه دارد و هم اقتصاد را از خطر تک محصولی نجات می‎دهد.

خوشبختانه دولت دوازدهم، دولتی است که از همان روزهای نخست عمر خود، توسعه و رونق همه وجوه گردشگری را در نظر گرفته است و بر اهمیت گردشگری دریایی اذعان داشته است و دارد. با این وجود آنچه می‎تواند وضعیت گردشگری را در ایران به وضوح روشن کند فقط و فقط آمارها هستند زیرا برنامه‎ها، اولویت‎ها، ایده‎ها و حتی سندهای راهبردی زیبایی نگاه ما به این صنعت را مشخص می‌کند اما آمارها میزان عملکرد ما را در این حوزه نمایان می‌کند.

بر اساس آمارهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعداد گردشگران بین‎المللی ورودی به کشور در 5 ماهه نخست امسال با کاهش 1.1 درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، به 2 میلیون و 159 هزار و 882 نفر رسید. این در حالی است که تعداد گردشگران بین‎المللی ورودی به کشور در 5 ماه نخست سال گذشته 2 میلیون و 183 هزار و 422 نفر بود.

گردشگران ورودی به کشور از مرزهای مختلف جاده‌ای و ریلی، هوایی و دریایی وارد کشور می‎شوند که انتظار می‎رود سهم مرز هوایی از دیگر مرزها بالاتر باشد اما آمارها بیانگر آن است که مرز جاده‎ای و ریلی با اختصاص 66.4 درصد بیشترین سهم را در این ورودی گردشگران به کشور دارد.

در این دسته‌بندی کمترین مرز مورد توجه گردشگران مرز دریایی است زیرا سهم مرز دریایی از کل گردشگران ورودی در 5 ماهه نخست سال 96، حدود 0.5 درصد است این در حالی است که در مدت زمان مشابه سال گذشته سهم مرز دریایی از این میزان 0.6 درصد بوده است.

یکی از دلایل مهمی که موجب کم بودن سهم مرز دریایی از ورود گردشگر به کشور شده است، نبود خطوط دریایی مسافری در شمال و جنوب کشور است، زیرا مشکلات متعددی در راستای راه‎اندازی این خطوط و بازاریابی برای جذب مسافران در آنها وجود دارد. مثلا در حال حاضر خط دریایی مسافری بندرعباس خصب که به همت بخش خصوصی راه اندازی شده است علیرغم استقبال پرشور و گرم ایرانی‌ها و عمانی‌ها و همچنین اروپائی‌هایی که به عمان می‎آیند از این خط، به دلیل مشکلات حاشیه‎ای این خط به صورت نامنظم فعال است و تردد دارد.

این در حالی است که اگر بتوانیم از راه‌اندازی این خطوط حمایت کنیم و با یک همت و خرد جمعی بین دستگاه‎های مختلف دخیل در این موضوع، موانع را از پیش راه برداریم می‌توانیم در همین خط به دستاوردهای خوبی دست یابیم و سهم مرز دریایی را از ورود گردشگران بین‌المللی به کشور افزایش دهیم.

از دیگر دلایل کسادی مرزهای دریایی کشور، نبود شناورهای کروز، نبود زیرساخت‌های مناسب از جمله اسکله و رمپ‌های مخصوص  خودرو، عدم استقبال سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی به این حوزه، نبود امکانات مناسب مخصوص توریست در شهرهای ساحلی جنوب کشور، دریامحور نبودن برنامه‎های اقتصادی کشور و... است که امیدواریم با ایجاد زیرساخت‎های بندری و دریایی و پس از آن رفع یکایک موانع بتوانیم شاهد استقبال بیشتر مسافران از مرزهای دریایی و به تبع آن افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران باشیم که اگر این هدف محقق شود اندک اندک می‌توانیم بخشی از تولید ناخالص ملی را به گردشگری واگذار کنیم و رشد اقتصادی را رقم بزنیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: