آخرین اخبار
پربیننده ترین ها
کد خبر: ۱۲۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی، درباره اولویت‌های توسعه بنادر، گفت: بدون شک توسعه بنادر بزرگ نباید منجر به محو شدن بنادر کوچک شود، بر این اساس توسعه بنادر کوچک به عنوان پشتیبان بنادر بزرگ در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه  این معاونت متولی موضوعات توسعه بنادر و مدیریت سواحل است، گفت: ادارات کل مهندسی عمران، تعمیر و نگهداری تجهیزات، و مهندسی سواحل و بنادر زیرمجموعه این معاونت هستند.

محمدرضا اله‌یار در گفت‌وگو با خبرنگار مارین‌تایمز با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای بنادر، گفت: طرح‌های توسعه‌ای بنادر که در سال‌های اخیر در دست اجراست شامل طرح توسعه بندر شهید رجایی، چابهار، و جزیره نگین در بوشهر است، ضمن اینکه طرح‌های توسعه بنادر انزلی و امیرآباد در سال‌های قبل به اتمام رسیده است.

اله‌یار با بیان اینکه اولویت نخست ما استفاده از از روش‌ها و تکنیک‌های نوین در مدیریت پروژه‌هاست، گفت: تلاش می‌کنیم تا حد امکان پروژه‌ها هم از نظر زمان مدیریت شوند و هم با استفاده از تکنیک‌های علمی هزینه‌ها به حداقل برسد.

وی در ادامه گفت: در همین رابطه تقویت دفتر مدیریت پروژه در ستاد و بنادر در دستور کار قرار گرفته است که یکی از وظایف این دفتر کمک به کنترل برنامه زمان‌بندی و هزینه‌های پروژه‌هاست تا طرح‌ها به روش بهینه اجرا شود.

این مقام مسوول در سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه یکی از آثار اجرای بهینه طرح‌ها، کاهش هزینه و استفاده از روش‌های جدید است، گفت: برای مثال هر سال سازمان بنادر هزینه‌های بسیار زیادی برای لایروبی بنادر متحمل می‌شود، این مشکل تنها مختص ایران نیست بلکه همه جای دنیا هزینه‌های لایروبی جز لاینفک هزینه‌های بنادر است، اما کشورهای پیشرفته با استفاده از روش‌های علمی سعی می‌کنند یا با تغییر نقشه در جانمایی موج‌شکن‌ها و بنادر و یا با استفاده از نرم‌افزارهای عملیاتی مهندسی لایروبی، بخش زیادی از هزینه‌ها را کاهش دهند.

اله‌یار با اشاره به برنامه سازمان بنادر برای پیاده‌سازی روش‌های جدید لایروبی، گفت: با همکاری انجمن جهانی زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی (پیانک) و شرکت‌های معتبر بین‌المللی، در حال مطالعه و امکان‌سنجی برای تغییر نقشه برخی از بنادر هستیم تا مشخص شود آیا با تغییر در جانمایی موج‌شکن‌ها می‌توانیم هزینه‌های لایروبی را کاهش دهیم.

عضو هیات عامل و معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، افزود: در بررسی‌های اولیه کارشناسان انجمن پیانک که شامل بررسی عمق فعال و غیرفعال ناوبری در بعضی از بنادر کشور بود، به نظر می‌رسد استفاده از روش‌های جدید لایروبی در بنادر بوشهر و امام قابل پیاده‌سازی است. بر این اساس بندر بوشهر به عنوان پایلوت در نظر گرفته شده و نمونه‌هایی از بستر دریا برای انجام آزمایش‌های تکمیلی به شرکت‌های عضو انجمن پیانک ارسال شده است. در صورت اجرای روش‌های جدید بخش قابل توجهی از هزینه‌های لایروبی کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه استفاده از تکنیک مهندسی ارزش در دستور کار معاونت مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته است، گفت: در پروژه‌های بزرگ دنیا بعد از اتمام مطالعات، حتما از تکنیک مهندسی ارزش استفاده می‌کنند زیرا ارزش شامل دو بخش افزایش کارایی سازه و کاهش هزینه‌هاست.

اله‌یار با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل سازمان مدیریت هر پروژه بیشتر از 10 میلیارد تومان، قابلیت اجرای تکنیک مهندسی ارزش را دارد، گفت: با استفاده از تکنیک مهندسی ارزش در امریکا به طور متوسط 10 درصد هزینه‌های پروژه‌ها کاهش یافته که این مورد در کشور به دلیل کمبود اطلاعات طراحی و شرایط ساخت بیشتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه انجام مدل‌سازی‌های فیزیکی سازه‌های دریایی، از دیگر برنامه‌های معاونت مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی است، تصریح کرد: به دلیل محدودیت آزمایشگاه‌های مدل‌سازی فیزیکی، معمولا طراحی سازه‌های دریایی بدون مدل‌سازی فیزیکی انجام می‌شد، این در حالی است که مدل‌سازی‌های فیزیکی در کنار مدل‌سازی‌های ریاضی و تجربی، علاوه بر اطمینان در ساخت سازه‌ها هزینه‌های ساخت و ساز را نیز کاهش می‌دهد.

توسعه بنادر کوچک در قالب توسعه پایدار سواحل

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به اولویت‌های توسعه بنادر، گفت: بدون شک توسعه بنادر بزرگ نباید منجر به محو یا از بین رفتن بنادر کوچک شود، بر این اساس توسعه بنادر کوچک به عنوان پشتیبان بنادر بزرگ در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

وی با تاکید بر لزوم توسعه موزون و پایدار سواحل کشور، گفت: توسعه بنادر کوچک در قالب توسعه موزون و پایدار سواحل مورد توجه سازمان است. در این رابطه نباید فقط رویکرد حمل و نقلی به دریا داشته باشیم بلکه باید کلیه کاربری‌ها و ظرفیت‌های آن منطقه بررسی و طرح‌های توسعه‌ای آنها مشخص شود.

اله‌یار تصریح کرد: توسعه پایدار به این معنی است که ضمن ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های دریا، این نعمت فقط مختص به نسل ما نیست بلکه باید نسل‌های آینده هم از آن بهره ببرند. توسعه باید به نحوی انجام شود که کمترین تخریب زیست‌محیطی را به همراه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه برای توسعه سواحل شاید نیاز باشد برخی از قوانین اصلاح شود، گفت: در سواحل جنوب پتانسیل‌های فراوانی برای توسعه وجود دارد، اما متاسفانه نسبت به آن غفلت شده است در واقع توسعه دریاپایه باید به عنوان امری اجتناب ناپذیر اتفاق بیفتد.

رویکرد ما باید دریا به ساحل باشد

اله‌یار با بیان اینکه رویکرد ما ساحل به دریاست و این رویکرد باید از دریا به ساحل تغییر کند، گفت: ساحل بخشی از دریا محسوب می‌شود زیرا قوانین دریایی بر آن حاکم است.

وی با اشاره به طرح توسعه مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM) با رویکرد دریا به ساحل، گفت: این طرح یک ابزار مدیریتی است تا سرمایهگذاران را در زمینه استفاده از سواحل یاری دهد.

او تصریح کرد: یکی از برنامه‌های ما در سازمان بنادر طرح تدقیق مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در مقیاس استانی است. در سواحل استان هزمرگان که مراحل انتهایی طرح در حال سپری است به تفکیک هر شهرستان برنامه عملیاتی تهیه و در اختیار بالاترین مقام آن شهرستان قرار گرفته است. برای مثال در سواحل استان هرمزگان در بخش گردشگری دریایی، 30 نوع فعالیت گردشگری شناسایی شده است. بر اساس این طرح هر کدام از بنادر کوچک استان هرمزگان هم هویت پیدا می‌کنند.

به گفته اله‌یار، امسال طرح تدقیق مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در استان‌های شمالی کشور اجرا خواهد شد.

شیلات، متقاضی اصلی تصدی‌گری موج‌شکن‌ها

وی با اشاره به واگذاری موج‌شکن‌ها گفت: پس از انجام مطالعات سواحل جنوب، کاربری کلیه موج‌شکن‌ها تعیین و بر اساس نوع کاربری تحویل سازمان متقاضی می‌شود.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه یک کارگروه تخصصی در سازمان برنامه و بودجه در حال تصمیم‌گیری برای واگذاری موج‌شکن‌هاست، گفت:بیشترین تقاضا برای بهره‌برداری از این موج‌شکن‌ها توسط سازمان شیلات اعلام شده است و تعداد محدودی از آنها کاربری نظامی دارند.
مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: