آخرین اخبار
پربیننده ترین ها
کد خبر: ۱۲۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲
مدیرعامل شرکت کشتی‎سازی ندیم‌گسترش خلیج فارس تشکیل نشدن فراکسیون صنایع دریایی در مجلس را ظلم به صنایع دریایی کشور دانست.
مدیرعامل شرکت کشتیسازی ندیم‌گسترش خلیج فارس با بیان اینکه پروژه‌هایی فعلی ساخت شناور مربوط به سال‎های گذشته است،اظهار کرد:یکی از این پروژه‎ها ساخت یک شناور رستوران دریایی 350 نفره است که حدود 67 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت تامین مالی، امیدواریم تا پایان امسال تکمیل و به آب‎اندازی شود.

غلام‌عباس حافظ‌پوردر گفت و گو با خبرنگار مارین‌تایمز درباره دیگر پروژه‎های ساخت این شرکت افزود:ساخت 4 فروند بارج جمع‎آوری نفتی برای سازمان بنادر و دریانوری یکی دیگر از پروژه‎ها است که ساخت 2 فروند آن با پیشرفت 98 درصدی و 2 فروند دیگر با پیشرفت 87 درصدی همراه است، همچنین ساخت یک فروند کروبوت فلزی نیز از پروژه‎های ساخت این شرکت بوده که خوشبختانه به آب‎اندازی شده و آماده انجام مراحل آزمایش های دریایی است.

مدیرعامل شرکت کشتی‎سازی ندیم‌گسترش خلیج فارس درباره بهره‎برداری از برجام و انجام مذاکرات در راستای همکاری با شرکت‎های خارجی همتا خاطرنشان کرد:ندیم گسترش به‌تنهایی شاهد اتفاق خاصی در این زمینه نبود اما مجموعه ایزوایکو مذاکرات متعددی داشت و به دستاوردهایی نیز دست یافت.

برای ورود به حوزه صادرات شناور زمان نیاز داریم

وی درباره نگاه ندیم‌گسترش خلیج فارس به حوزه صادرات یادآور شد: در بخش تعمیرات نیز  مذاکراتی را نیز برای تعمیر کشتی‎های خارجی داشتیم که خوشبختانه امسال توانستیم چند فروند شناور خارجی را در یارد خود تعمیر کنیم اما در بخش ساخت و نوسازی هنوز برای ورود به حوزه صادرات و اخذ سفارش ساخت از کشورهای دیگر زمان نیاز داریم.

حافظ‎پور با بیان اینکه 20 شناور در یارد ندیم گسترش تعمیر شده است، گفت: ندیم گسترش در یارد تعمیراتی خود ظرفیت تعمیرات شناورهای تا وزن 80 تن را دارد و برای تعمیرات شناورهای بزرگ‎تر نیز قراردادی با بحرگسترش منعقد کرده‌ایم‎ که بتوانیم از یارد آنها نیز استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تعمیرات کشتی نیز توانسته‎ایم با اتحادیه مالکان کشتی قرارداد خوبی را منعقد کنیم که بر اساس آن کشتی‎هایی که از  طرف آنها به ما معرفی شوند از تخفیفات خوبی برخوردار خواهند بود و امکانات این شرکت نیز در اختیار مالکان آنها قرار خواهد گرفت.

تاثیر گردشگری دریایی بر صنعت کشتی‎سازی

مدیرعامل شرکت کشتی‎سازی ندیم‌گسترش خلیج فارس با اشاره به تاثیر راه‎اندازی گردشگری دریایی در کشور بر صنعت شناورسازی، گفت: با آغاز گردشگری دریایی در کشور و رونق گرفتن آن، حداقل 25 درصد ظرفیت شناورسازی‎ها به خصوص آنهایی که در زمینه شناورهای مسافری، قایق‌های تفریحی، رستوران‎های دریایی و ... کار می‎کنند، فعال می‎شود. البته این رونق نه تنها در شرکت‎های شناورسازی بلکه در دیگر صنایع جانبی نیز مشاهده خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر 50 درصد ظرفیت شرکت ندیم‌گسترش خلیج فارس فعال است که به منظور بهره‌‎برداری کامل از این ظرفیت باید بتوانیم سخت‎افزار خود را به روز و قوی‎تر کنیم، از نظر فنی مجهزتر شویم و دانش و کارایی نیروی انسانی خود را ارتقاء دهیم تا بتوانیم بالاترین بهره‌برداری را از این ظرفیت حاضر داشته باشیم.

راه پیشرفت خود را در دریا ترسیم کنیم

حافظ‌پور در ادامه با اشاره به آغاز به کار دولت دوازدهم با بیان اینکه صنعت کشتی‎سازی اهمیت فوق‎العاده‎ای برای همه کشورها دارد، گفت: آرزوی صنایع دریایی به ویژه کشتی‎سازی این است که مقامات دولتی به اهمیت صنعت کشتی‎سازی پی برند و همانطور که کشور معاند ما یعنی آمریکا، اهمیت این صنعت را دریافته و روز به روز در راستای توسعه این صنعت گام برمی‎دارد ما نیز راه پیشرفت خود را در حوزه دریا ترسیم کنیم و به دنبال تحقق آن باشیم.

ایجاد تحول در صنعت کشتی‎سازی با مهندسی معکوس

وی با بیان اینکه باید بتوانیم از طریق مهندسی معکوس تحولی در صنعت کشتی‎سازی ایجاد کنیم، افزود: کشورهایی که ما را تحریم کردند به نقاط قوت ما بیشتر آگاه هستند زیرا هر زمان که قصد تحریم و یا تهدید ایران را دارند از حمل و نقل دریایی و صنایع دریایی آغاز می‏‌کنند.

مدیرعامل شرکت کشتی‎سازی ندیم‌گسترش خلیج فارس گفت: برای اینکه بتوانیم در بخش صنعت کشتی‎سازی تحول ایجاد کنیم نیاز به حمایت‎های دولتی داریم، بنابراین لازم است که دولت به این صنعت فاینانس و خط اعتباری اختصاص دهد تا هم مالکان و متقاضیان ساخت شناور، انگیزه داشته باشند و سفارشات خود را به صنایع داخلی تحویل دهند و هم کشتی‎سازان نسبت به گذشته با انگیزه بهتری کار کنند.

باز هم پای مالیات در میان است

وی یکی دیگر از مشکلاتی که در حال حاضر دست و پای صنعتگران داخلی به خصوص صنایع کشتی‎سازی را بسته است، تاکید کرد: با وجود اینکه ما در منطقه ویژه اقتصادی هستیم و بر اساس قانون از پرداخت مالیات و مالیات بر ارزش افزوده معاف هستیم اما متاسفانه برای ما مالیات وضع می‎شود.

به گفته حافظ‌پور؛ با وجود پیگیری‎های مختلف و متعددی که در این زمینه داشتیم اما به جایی راه نبردیم و بالاخره ما را به عنوان یک شرکت بدهکار مالیاتی معرفی کردند. گاهی حتی حساب بعضی شرکت‎ها را نیز به واسطه بدهکاری مالیاتی مسدود می‎کردند.

ضرورت اعمال معافیت مالیاتی واقعی برای صنایع دریایی

دیرعامل شرکت کشتی‎سازی ندیم‌گسترش خلیج فارس خاطرنشان کرد: بنابراین یکی دیگر از خواسته‎های ما از دولت دوازدهم اعمال معافیت مالیاتی به معنای واقعی است. همچنین خواستاریم که پایه مالیاتی را برای شرکت‎هایی همچون ما کمتر در نظر گیرد.

وی با اشاره به اینکه اوج ظلم در حق صنایع دریایی این است که ما در مجلس زبان سخنگو نداریم، اظهار کرد: این در حالی است که در دوره‎های گذشته فراکسیون دریایی در مجلس تشکیل می‏‎شد اما در این دوره هنوز خبری از این فراکسیون نشده است که تا بتوانیم گلایه‎های خود را به گوش آنها بسپاریم و امیدوار باشیم که آنها نیز پیگیر خواسته‎های ما در مجلس هستند.

حافظ‌پور با قدردانی از وزارت صنعت برای تشکیل شورای عالی صنایع دریایی،اظهار امیدواری کرد که در دولت جدید نیز شاهد فعالیت بیشتر این صنعت و شکوفایی صندوق توسعه صنایع دریایی باشیم.

وی با بیان اینکه همه کشورها زمانی که به دریا می‎رسند،قیمت‎ها را ارزان‌تر کرده و حمایت‎ها را افزون می‎کنند اما متاسفانه در کشور ما زمانی که به دریا و صنایع دریایی می‎رسیم هم حمایت‎ها کم و هم راه پیشرفت مسدود می‎شود بنابراین باید بتوانیم به فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه دریامحور با نگاه کاربردی‎تر به دریا جامه عمل بپوشانیم.

مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: