آخرین اخبار
پربیننده ترین ها
کد خبر: ۱۱۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
دانشگاه آبردين و چند دانشگاه معتبر ديگر در بریتانیا به همکاری با موسسات آموزشی و دانشگاه‌های معتبر در ايران ابراز تمایل کردند.

با ارتباط بين دانشگاه‌های دریایی ايران و بريتانيا، دسترسی به بازارها و منابع علمی جهانی آزادتر می‎شود که به نوبه خود، دسترسی شرکت‌های صنعتی ايران به بازارهای جهانی را رقم می‎زند.

دکتر ابوالفضل ساجدی که در هر حال حاضر در لندن با تعدادی از دانشگاه‌های معتبر بريتانيا ارتباط مستقیم و با چند موسسه آکادمی همکاری تحقيقاتی و آموزشی دارد در گفت و گو با خبرنگار مارین‌‌تایمز درباره سابقه همکاری دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی دريايی ايران با دانشگاه‌های بين‌المللی اعم از انگليس، گفت: با توجه به گفت‌وگوهايی که با اين‌گونه سازمان‌ها داشته است، اکنون زمينه همکاری آکادمیک بين دانشگاه‎ها و موسسات آموزشی دریایی ايران و بريتانيا آماده است.

متخصص ارشد سازه‎های دریایی و فراساحلی  لویدز رجیستر با بیان اینکه اکنون هيچگونه اطلاعاتی از تفاهم‌نامه‌ احتمالی بين موسسات آموزشی در ايران و بريتانيا وجود ندارد، بیان کرد: البته مشاوره اوليه‌ای بين دانشگاه رابرت گوردون - آبردين (Gordon Robert AberdeenUniversity) و دانشگاه آزاد اسلامی مازندران را برنامه‌ريزی کرده بودیم که اين مذاکرات از طرف دانشگاه آزاد اسلامی مازندران به کندی پيش رفتند و هنوز نتيجه‌اي از آن حاصل نشده است.

ساجدی تاکید کرد: دانشگاه آبردين و چند دانشگاه معتبر ديگر در بریتانیا که من با آنها در ارتباط هستم علاقه‌مند به گفت‌وگو با موسسات آموزشی و دانشگاه‌های معتبر در ايران هستند.

وی درباره زمان مورد نیاز برای عملياتی شدن همکاری دانشگاه‌های دريايی ايران و انگليس از زمان اعلام آمادگی يک دانشگاه و يا موسسه آموزشی در ايران تا زمان اجرا، تصریح کرد: معمولا بیشتر زمان سپری شده از طرف موسسات آکادمی در ايران است چون پروسه تصميم‌گيری دچار مشکلات بوروکراسی طولانی مي‌شود. همچنين موضوع تامين و تضمين بودجه اکثرا مشکل‌ساز هستند.

وی افزود: این در حالی است که اگر یک موسسه آموزشی یا آکادکی در ايران قادر باشد یک تيم مذاکره با قدرت تصميم‌گيری کافی معرفی کند و تامين و تضمين بودجه را با صراحت ارائه دهد، راه‌اندازی چنين دوره‌های بالاتر از کارشناسی در مدتی کمتر از يکسال قابل اجرا مي‌تواند باشند.

ساجدی با اشاره به اینکه در چنين شرايطی بيشتر مدت مذاکره صرف تبادل نظر روی جزييات خواهد بود، خاطرنشان کرد: با توجه به ارتباط مستقیمی که ما با چند پروفسور ارشد در دانشگاه‎های بریتانیا داریم، اگر دانشگاهی دریایی در ایران متقاضی ایجاد ارتباط و همکاری با دانشگاه ‎های بریتانیا باشد، ما می‎توانیم بدون اتلاف وقت راجع به ايجاد و توسعه رابطه آکادميک بين موسسات علمی ايران و دانشگاه‎های آنها در بريتانيا اقدام کنیم.

این استاد ایرانی در لندن گفت: صنعت و علم در اروپا و ديگر جوامع پيشرفته صنعتی، دوران بلوغ را که از سيصد سال گذشته آغاز کرده بودند، سپری کرده‌اند و اکنون صاحب تجربياتی هستند که فراتر از اصول مهندسی و محاسبات و شامل اصول مديريت و سازندگی همگام با توسعه اجتماعی شده‌اند. بنابراین این تجربیات می‎تواند برای ایران که به صورت چشمگیری حرکت به سمت صنعتی شدن را به خصوص در حوزه دریا آغاز کرده‌ و نیاز به ارتقای هنر مديريت همگام با توسعه اجتماعی لازم دارد، کمک کند.

وی افزود: در همین راستا، ارتباط بين موسسات آموزشی و دانشگاه‌‌های دریایی ايران و بقيه کشورهای صنعتی و پيشرفته مي‌تواند زمينه بهبود رشد صنعتی همگام با توسعه اجتماعی را در ایران قدرت بخشد. مثلا، هنر مديريت صنعتی و ارتباط سالمتر بين دانشگاه و صنعت بايد گسترش پيدا کند و نهادینه شود که فرمول‌هايی برای ايجاد ارتباط و مديريت چرخه بين دانشگاه و صنعت را مي‌توان با ارتباط بين دانشگاه‌های ايران و بريتانيا تسريع کرد.

ساجدی یادآور شد: همچنين با ارتباط بين دانشگاه‌های ايران و بريتانيا، دسترسی به بازارها و منابع علمی جهانی بازتر و آزادانه تر می‎شود که به نوبه خود، دسترسی شرکت‌های صنعتی ايران را به بازارهای جهانی محقق خواهد کرد.

به گفته این استاد دانشگاه؛ با ایجاد ارتباط دانشگاه‎ها و موسسات آموزشی ایران و بریتانیا دسترسی محققان و مهندسان ايرانی به بازارهای جهانی کار نيز بهبود پيدا مي‌کند که در زمان خود انتقال دانش و تکنولوژی به ايران را تسريع می‎کند.

وی با اشاره به اینکه وحشت از فرار مغزها باعث عقب‌نشينی از ايجاد چنين ارتباطاتی مي‌شود، خاطرنشان کرد: اين وحشت بيهوده است، زیرا در عمل مغزهايی که امروزه از ايران فرار مي‌کنند اکثرا بدون بازگشت هستند، در صورتي‌که اگر ارتباط بين دانشگاه‌های داخلی و خارجی برقرار شود، بسیاری از مغزهای فرار کرده در قالب اين ارتباطات سالم، به‎خدمت صنعت و علم در ايران درمی‎آیند.

ساجدی خاطرنشان کرد: من از سال ١٩٩۶ تا ٢٠٠٨ در دانشگاه جان مورز ليورپول University Moores John Liverpool به‌عنوان مدرس ارشد و محقق در رشته مهندسی دريايی و فراساحل مشغول تدريس و تحقيق بودم که در اين مدت از سال ٢٠٠٠ تا ٢٠٠۶ موفق به راه‌اندازی دوره‌های فوق ليسانس در دو رشته مهندسی کشتی و مديريت دريايی از طريق موسسه آموزش دريايی وابسته به کشتيرانی جمهوری اسلامی ایران شديم.

متخصص ارشد سازه‎های دریایی و فراساحلی شرکت لویدز رجیستر با بیان اینکه در آن زمان جلسه‌ای با مديريت وقت شرکت ملی نفتکش ایران (آقايان محيايی و سيٌدان) برای معرفی دوره‌ها در دفتر اصلی شرکت ملی نفتکش نیز داشتيم، اظهار کرد: متاسفانه اين دوره‌ها فقط به‌دليل تغيير وضعيت سياسی کشور ایران قطع شدند اما اکنون با توجه به وضعیت فعلی کشور و دانشگاه‎ها قابل از سرگیری و تشکیل دوباره هستند.

وی خاطرنشان کرد: اساسا اين دوره‌ها هر کدام شامل 6 واحد درسی بودند. هر واحد درسی را در مدت 2 هفته (حدودا 890 ساعت کلاس) فشرده در تهران تدريس مي‌کرديم. برای هر دوره 2 هفته‌ای، اساتيد مربوطه از انگليس به‌تهران می‌آمدند. فاصله زمانی بين 2 واحد درسی در هر رشته حدود 6 تا 8 هفته مي‌شد. در روز اول دوره، امتحان کتبی برای واحد درسی دوره ماقبل آن توسط اساتيد واحد بعدی انجام مي‌شد.

ساجدی افزود: کل واحدهای تدريسی شش‌گانه در مدت حدود 18 ماه تکميل مي‌شدند. بعد از اتمام تدريس واحدهای شش‌گانه، دانشجو به انجام تحقيقات و تهيه رساله مورد نظر مشغول مي‌شد و انتظار تکميل رساله در مدت کمتر از 2 سال بود. سرپرستی هر دانشجو در مدت تحقيقات و تهيه رساله از طرق مختلف و اکثرا به روش ملاقات و مکاتبات اينترنتی انجام مي‌شدند. در مدت حدود 6 سال، از اين طريق شصت نفر از مهندسين و افسران کشتيرانی جمهوری اسلامی با تکميل دوره‌ها به دريافت مدرک کارشناسی‌ارشد نايل آمدند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: