کد خبر: ۱۲۹۷۸
تاریخ انتشار:۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲
ریل به ساختار سازمان بنادر وارد می‌شود
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای اولین بار ساختار تشکیلاتی ویژه حمل و نقل ریلی را در سازمان بنادر و دریانوردی نهادینه می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزایش سهم حمل و نقل ریلی را راهبرد اصلی این سازمان دانست.

به گزارش خبرنگار مارین‌تایمز، محمد راستاد در در سی و یکمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی که صبح امروز برگزار شد با بیان اینکه یکی از اهداف راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی، افزایش سهم حمل و نقل ریلی در بنادر است، اظهار داشت: این یک راهبرد در راستای منافع سازمانی نیست بلکه یک هدف ملی است.

وی افزود: در سال‌های گذشته همواره از برنامه‌ریزی برای افزایش سهم ریل در بنادر صحبت و در این راستا پروژه‌هایی هم تعریف شده است، اما یک راهبرد منسجم نباید با ارائه آمار عملیاتی از هدف غایی منحرف شود.

راستاد تصریح کرد: اگرچه در 6 ماه نخست امسال عملکرد تناژی بندر شهید رجایی در حوزه حمل ریلی کالا افزایش داشته است، اما نگاهی به مجموع عملکرد تخلیه و بارگیری این بندر نشان می‌دهد در این مدت عملکرد ریلی بندر شهید رجایی کاهش داشته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه برای اصلاح وضع موجود و ارتقا سهم ریل نیاز به برنامه کوتاه مدت و بلند مدت داریم، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم برای اولین بار ساختار تشکیلاتی ویژه حمل و نقل ریلی را در سازمان بنادر نهادینه کنیم.

وی درباره حمل مستقیم کالا از کشتی به ریل، گفت: اگرچه این موضوع در یک ترمینال محدود و برای کشتی‌های فیدری مصداق خواهد داشت، اما معمولا در ترمینال‌های کانتینری جهان این نوع حمل به صورت مستقیم اتفاق نمی‌افتد، بنابراین در بندر شهید رجایی هم نمی‌توانیم حمل مستقیم کالا از کشتی به ریل اجرا کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ضرورت داشتن بخش ارزیابی ریلی در گمرک، گفت: این موضوع باید در کارگروه ویژه‌ای که به منظور افزایش سهم حمل و نقل ریلی در بندر شهید رجایی تشکیل شده مطرح و اقدامات نرم‌افزاری مدیریتی در کوتاه‌مدت انجام شود.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم در عالم واقعیت شاهد افزایش سهم حمل و نقل ریلی در بنادر کشور باشیم، گفت: بدون شک همه بخش‌های مرتبط از جمله سازمان راهداری، راه‌آهن، بنادر و ... از این افزایش سهم بهره خواهند برد.